Bevált recept remek köntösben - Toyota C-HR 2.0 Hybrid 197 LE AWD e-CVT
A Toyota mondhatjuk azt is, hogy korábban nem látott, ámde remek recepttel próbálkozott az első C-HR esetében. Izgalmas, sportos és egyedi formavilágot varázsoltak a bombabiztos technológia köré. Így született meg a C-HR első generációja 2016-ban. Hét év elteltével egyértelmű volt, hogy komoly fordulat lesz. A kihívás azért volt nagy, mert a „régi” forma még mindig jóval előremutatóbb, mint a legtöbb versenytársé. Hogyan lehet ezt még jobbá tenni?
Ki merem jelenteni, hogy a C-HR forma tovább gondolása egy iparművészeti remekmű. Minden egyes részlet a karosszérián fejlődött az elődmodellhez képest. Még sportosabb, még vagányabb, még modernebb. Mindeközben az egész autó egyértelműen megmaradt abban a formavilágban, amelyet az előző generáció is képviselt. Részletgazdag megoldások, amelyek számomra egyáltalán nem túlzóak, sokkal inkább futurisztikusak. Érdemes kiemelni, hogy nem lett nagyobb, mint az elődje és az arányai sem változtak. Néhány centivel rövidebb, ugyanannyival szélesebb és csak 1,5 centivel magasabb. De ettől a kevés változástól mégis jobbak lettek az arányai.
Rendhagyó módon nem az első feléről kezdem a bemutatást, hanem hátulról. Ennek elsősorban az az oka, hogy véleményem szerint ez a része az autónak egyszerűen hibátlan. Ahogyan a tetősík lefelé ível, felső részénél kettéosztott a tetősíkot meghosszabbító szárnyakkal, majd a hátsó lámpatest egy kvázi spoilert alakít ki, egyszerűen briliáns. Gyönyörű részlet, ahogyan az autó teljes szélességét átívelő hátsó lámpa középső részén vörösen világít a C-HR felirat. Ilyen megoldást még egyetlen autónál sem lehetett látni. Ez tovább növeli a modern hatást.
Az autó oldalról sem kevésbé divatos. A felszereltségtől függően akár kétszínű fényezéssel is kapható. Ilyen volt a tesztautónk is, ahol a C oszloptól hátrafelé a teljes autó fekete fényezést kapott. A karosszéria színétől eltérő fekete tető szintén nagyon egyedi hatást kelt és azt a vizuális élményt kelti, hogy az autó magasabb. Szintén felszereltségi szint függő, hogy milyen méretűek a könnyűfém kerekek. 17”-es méretnél indul a skála, a csúcsváltozat 20”-as kerekeket kapott. Szerintem az ideális méret valahol a kettő között van, figyelembe véve a magyarországi utak minőségét. Különleges és feltűnő részlet az első ajtón megjelenő háromszöget formázó törésvonal. Ez is nagyobb dinamikát ad a karosszéria összképének.
Az autó első részlete szintén brutális. Hatalmas légbeömlő és a c, illetve fordított c alakot formázó keskeny lámpatestek teszik egyedivé az autót.
A bevezetőben feltett kérdésre a válasz, hogy ezzel a formával lehet még modernebbé tenni a kategória egyik legnépszerűbb modelljét. Nem tudom azt mondani, hogy a C-HR a legpraktikusabb kompakt SUV, mert nem az. Sőt vannak részletek, amelyek sem az első generációnál, sem a mostani modellnél nem kényelmesek. A csomagtartó sem kiugróan nagy 362 literes, sőt, ha a prémium JBL hangrendszert is megrendeljük, akkor 350 literre zsugorodik a tér a mélyláda miatt. De mindezek ellenére vagy éppen mindezek mellett sokkal nagyobb vágyat ébreszt a birtoklásra, mintha egy teljesen letisztult, praktikusabb versenytárs modellje mellett döntenénk. Sőt, házon belül a Corolla Crossra is igaz ez az állítás. A C-HR és Corolla Cross annak a döntésnek a kérdése, hogy mennyire akarunk egyediek lenni, avagy mennyire fontos számunkra a praktikum.
A belső térben tovább folytatódik az egyedi formavilág. Talán néhány esetben itt már mondhatjuk, hogy túl sok is a design. Az viszont egyértelmű, hogy jó minőségű, puha tapintású anyagokkal van az a rész kitöltve, ahová a vezető vagy utasai jellemzően nyúlni szoktak. Puha, gumírozott anyaggal van borítva a műszerfal, amely átfolyik az ajtók irányába. A középkonzol karakteresen választja el a vezetőt az első utastól. Egyértelműen vezető fókuszú a térkialakítás. A központi kijelző végre nem csak oda lett téve kelletlenül középre kelletlenül, ahogyan a korábbi Toyota generációk esetében, szinte minden modellnél. Van benne szándék, praktikusság és szépérzék, ahogy ott van (végre). Az egyszerűen használható, 12,3”-es kijelzővel ellátott infotainement rendszerre vezeték nélkül tükrözhető ki a telefonunk. Ez alatt fizikális gombokkal vezérelhető a klíma, ami szerintem igazán pozitív hír manapság.
Nagyon kényelmesek az ülések, a vezető ülés kiválóan állítható kényelmes pozícióba. A kormány formája, fogása remek. A műszerfal teljesen digitális, személyre szabható és olyan Toyotás módon túlzsúfolt kicsit. Ez utóbbi szokás kérdése természetesen, én jómagam a letisztultabb grafikával rendelkező műszerfalakat jobban kedvelem.
Az utastér hátsó része valamivel jobb lett, mint az első generációnál, de továbbra is ez az autó leggyengébb pontja. A magasan húzódó ablakok miatt bunker érzés hátul ülni. A kisebb gyerekek szinte ki sem fognak látni az ablakon, illetve csak azért, mert a gyerekülés megemeli őket. A fej és a válltér sem lett jelentősen több, a lábtér is kritikus, ha az első ülésen magasabbak ülnek. Maximum 4 ember számára jó hosszú távra a C-HR, de ideálisan az egy-két felnőtt, egy-két gyerek összeállításra találták ki. Arra viszont tökéletes.
Technika szempontjából a Toyota ötödik generációs hybrid rendszerét kapta meg az autó, amely állítólag már nem üvölt annyira gyorsításkor, mint a korábbi változatok. Ez lehet igaz, de azért továbbra is messze nem zajmentes az utastér, ha erősebben lépünk a gázra. Átlagos használatkor, visszafogott gyorsításkor ez egyébként nem kritikus probléma, akkor nem annyira hangos. Cserébe viszont egy nagyon visszafogott fogyasztású, környezetbarát meghajtást kapunk. Kétféle motormérettel, 1,8 és 2,0 literrel kapható a fullhybrid C-HR. Mi az erősebbet teszteltük, abból is az összkerék meghajtással rendelkező változatot, amely 152 lóerős és 7,9 másodperces maximális gyorsulásra képes 0-ról 100-ra. A hátsó kerék meghajtását ebben az esetben a 41 lóerős villanymotor végzi. A tesztelés alatt az átlagfogyasztásunk, teljesen vegyes használat mellett 5,8 liter volt. Valószínűnek tartom, hogy odafigyeléssel elérhető az 5 literes gyári fogyasztási érték.
A hybrid Toyota belépő ára a most futó akcióval 11,5 millióról indul, a tesztelt, erősebb motorral és csúcsfelszereltséggel rendelkező változatot nagyjából 18 millió forintért kapjuk meg.
Nem gondolom, hogy a legolcsóbb modell a Toyota C-HR, sőt ár/érték arányban találunk sokkal kedvezőbbet. Másfelől viszont az is kijelenthető, hogy egyedibbet, fiatalosabbat és ennyire megbízható hybrid technológiával rendelkezőt keresve sem.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!