Can-Am Spyder: egy elit nemzetközi motoros szubkultúra járműve
Az olasz szaksajtó képviselői nemes egyszerűséggel csak a quadok Ducatija"-ként aposztrofálják a Kanadai-Osztrák BRP talán legpatinásabb márkáját, a Can-Am-ot, amelynek a legendás Rotax motorral szerelt quadjai, és homokfutói mellett egyre népszerűbbek az On-Road, vagyis közúti járművei, a különc háromkerekűek, a Spyder és a Ryker típuscsalád tagjai, amelyek az autó és a motor összes élvezeti faktorát egyesítik.
A magyarországi forgalmazó cég, a Jet Power Hungary Kft. kommunikációs igazgatója szerint várhatóan különlegesen sikeres év elé néz a márka és a hazai forgalmazó is, hiszen a cég gyönyörű, hazánk egyik legnagyobb jet ski tava partján fekvő szerviz és értékesítési bázisán Dunaharasztiban idén megnyíló bemutatóterem párját ritkítja egész Európában.
- Lényegében a BRP márkáinak teljes termékpalettája megtekinthető és minden fontos közúti, terep és vízi termék, kipróbálható is lesz, ami nagyon kevés európai országban érhető el a BRP márkák rajongói számára - magyarázza Bóday Pál, hozzátéve: "legalább ennyire fontos az a tudásbázis, amely az elmúlt évtizedekben a Jet Power-nél felhalmozódott, hiszen márka specialista szerelőink, értékesítőink szakmai ismeretei szintén a világ élvonalát jelentik."
Bóday Pál hangsúlyozza: az olasz szakújságírók "ducatis hasonlata" azért is helytálló, mert a BRP szintén egyszerre hagyománytisztelő és rendkívül innovatív cég, ahol a gépek nem csak tartósak és elnyűhetetlenek, de a legkorszerűbb elektronikák is elősegítik a biztonság, a hatékonyság fokozását. Bóday példaként a Can-Am On-Road járműpaletta, a különc háromkerekű motorok kiegészítőit sorolja:
VSS - Vehicle Stability System
Az Y architektúra lehetővé teszi a Can-Am On-Road járművek számára az egyedülálló járműstabilitási rendszer üzemeltetését. A Bosch-sal partnerségben kifejlesztett VSS rendszer 3 nagyon fontos funkció integrálásával csökkenti az irányítás elvesztésének kockázatát.
SCS – Stability Control System – Stabilitásszabályozó rendszer
A stabilitásszabályozó rendszer segít csökkenteni az irányítás elvesztésének kockázatát a hirtelen sávváltások során azáltal, hogy folyamatosan figyelemmel kíséri a járművet, és beállítja a motort és a fékezést, hogy megakadályozza a kerekek megcsúszását vagy az útról való leemelkedését.
TCS – Traction Control System – Kipörgésgátló rendszer
A kipörgésgátló rendszerrel az érzékelő folyamatosan továbbítja a hátsó kerék sebességét a TCS vezérlőegységnek. Minden alkalommal, amikor a kerék azt mutatja, hogy csúszó tendencia jelentkezik, a TCS csökkenti a motor nyomatékát egy pillanatra, a motor gyújtásának és üzemanyag-befecskendezésének szabályozásával. Ez lehetővé teszi, hogy a hátsó kerék a gumiabroncs és az útfelület közötti tapadási határon belül maradjon. A jármű most már képes a kanyarból kigyorsítani a motorostól megkövetelt minimális gázadással és kormányzással.
Egyes Can-Am On-Road járművek speciális vezetési móddal rendelkeznek, amely beállítja a kipörgésgátlót, hogy a hátsó kerék forogjon, így a motorosok ellenőrzött sodródásokat hajtanak végre, miközben magabiztosak maradnak és irányítanak.
ABS – Anti-Lock Brake System – Blokkolásgátló rendszer
A blokkolásgátló fékrendszer lehetővé teszi a Can-Am On-Road járművek számára, hogy fékezés közben fenntartsák az iránystabilitást. A három kerék forgását egymástól függetlenül figyelemmel kísérő érzékelők lehetővé teszik az ABS vezérlőegység számára, hogy észlelje a kerék forgási sebességének bármilyen változását. Ha bármelyik kerék blokkolásának veszélye áll fenn, az ABS rövid időre csökkenti a rá nehezedő féknyomást. Ezért nem számít, milyen keményen nyomja a motoros a féket, az irányíthatóság megmarad.
DPS – Dynamic Power Steering – Dinamikus szervokormány
A járműstabilitási rendszer mellett minden Can-Am Spyder F3 és RT modell dinamikus szervokormánnyal van felszerelve. Ez a számítógép-vezérelt, választható rásegítésű segéd a jármű sebességének és a kormányzási szögnek megfelelően állítja be a szükséges rásegítést. Ennek eredményeként a jármű mindig könnyen manőverezhető és kormányozható, még nagyon alacsony sebességnél is.
Félautomata és CVT váltók
A 2021-es összes Spyder modell 6 sebességes félautomata sebességváltóval rendelkezik. A kifinomult hidraulikus tengelykapcsoló rendszernek köszönhetően az erőátviteli rendszer a könnyű kezelhetőségről, a kitűnő manőverezhetőségről, a magabiztos vezérlésről és az üzemanyag-takarékosságról szól.
A Can-Am Ryker modellek CVT automata sebességváltóval rendelkezik, amely folyamatosan változó áttételével könnyed váltást biztosít, hogy a jármű teljesítményét és üzemanyag-hatékonyságát tökéletes egyensúlyban tartsa.
Cruise Control – sebességtartás
Egyszerű, egykezes működtethetőségének és gyors reagálásának köszönhetően a motorosok könnyedén beállíthatják a kényelmes utazási tempót.
Nem véletlen, hogy a Can-Am On-Road Trike-ok, különleges elit szubkultúrát képeztek egész Európában: a nemzetközi Spyder találkozók kiemelt turisztikai és társasági eseménynek számítanak Európa szerte. Egyrészt a közel ezer egyedi kiegészítőkkel felszerelt háromkerekű motor önmagában lenyűgöző látvány, másrészt számos befolyásos üzletember, politikus és ismert személyiség hódol a Szpíder-ezés semmihez sem hasonlítható szenvedélyének.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!