Csak a kombi - Volkswagen Passat 2.0 Tdi R-Line
Volt némi hezitálás, hogy legyen-e vagy sem, de a végén jó döntést hoztak a VW-nél. Megérkezett a kilencedik szériás Passat, amely nem is akármilyen lett. Szinte tökéletes, hatalmas utazóautó, amely egészen biztos, hogy egy kategóriával feljebb is megállná a helyét.
A Passat is digitalizálódott, amelynek van előnye és hátránya is, továbbá kizárólag kombi változatban kapható ezentúl, amely majd kiderül, hogy mennyire lesz hátrány, ha egyáltalán az lesz. A külső forma egyértelműen áramvonalasabb lett, amely jó hatással van a légellenállási mutatójára, és ezen keresztül az autó fogyasztására. Valamivel kevésbé karakteres ettől a változástól a frontrész, de ez szinte semmit nem von le az értékéből. A rendkívül hosszú, 4,9 métert is meghaladó kombi megmaradt az, aminek 50 éve szeretjük, megbízható mutatós családi vagy éppen üzleti jármű, amellyel bárhol, bármilyen társaságban meg tudunk jelenni, bármiféle pironkodás nélkül.
Háromféle felszereltségi szinten, benzines, kétféle dízel, továbbá zöld rendszámos plug-in hybrid meghajtással, illetve, ahogyan említettem kizárólag kombi karosszériával érkezik a vadonatúj Passat. Az is fix elem a konfigurációs listában, hogy kizárólag DSG automata váltóval érhető el. A hagyományos erőforrással szerelt változatok 7, a PHEV pedig 6 sebességes váltóval. A tesztautónk az R-Line felszereltségből érkezett és a kétliteres 150 lóerős, 360 Nm nyomatékkal rendelkező erőforrás hajtotta.
Sok mindent lehet mondani a dízelekről, de a hosszútávú utazásokra egészen biztos, hogy nem találtak eddig ki kényelmesebbet és gazdaságosabbat. Az 1,6 tonnás, jókora méretekkel megáldott autó ugyanis vegyes használat mellett nem érte el az 5 literes átlagfogyasztást. Természetesen városban valamivel többet, 5,3-5,5 litert, autóutón pedig 4 liter körüli fogyasztást produkált. Szóval a 60 literes benzintankkal rendelkező autó 1100-1200 kilométeres hatótávolságot könnyedén hozza. Ez manapság, az elektromos autók hatótáv ígéreteivel szemben (amelyet vagy tudnak vagy nem – az évszaktól és sok minden mástól függően) egy komoly, ütős üzenet.
Az új Passat nem rejti véka alá a méreteit. Az övvonalon végigfutó, hosszú, egyenes törésvonal tovább növeli vizuálisan is ezt a tulajdonságát. A tetővonal szintén egyenes, az egyetlen töréspont a csomagtér előtt van, amikor kupés vonalban indul el lefelé. Az autó frontrésze kísértetiesen hasonlít a Golf orrára. Oldalról feltűnőek a 19”-es fekete kerekei. A 690 literre bővült csomagteret az elegáns Passat felirattal ellátott ajtó fedi, amelynek teljes hosszán átível a helyzetjelző fekete műanyaggal borított íve. Elegáns, visszafogott, örök forma az új Passat, amely szerintem harmonikus folytatása az előző generáció formavilágának. A csomagtérről még fontos elmondani, hogy talán az egyik legjobban variálható, személyre szabható kialakítás, amit valaha kombiban láttam. Különböző határolókkal, kiegészítő elemekkel variálható a tér, aminek következménye, hogy nem repkednek össze vissza a csomagok, ha nincsen teljesen kitöltve ez a méretes üreg.
A belső tér kicsit elkeserítő a számomra. Nem azért, mert nem jók az anyagok a belső térben. Sőt, kifejezetten jó a minőségük. De abban viszont csalódtam, hogy a VW ID széria elemei, design megoldásai köszönnek vissza egy az egyben. A középkonzolra elhelyezett 15”-es hatalmas kijelző, amely egyébiránt szép grafikai megoldással és jó kezelhetőséggel rendelkezik némiképpen tájidegen a korábbi Passatok, inkább konzervatív stílusban berendezett belső teréhez képest. Bár a tesztidőszak végére megszoktam a látványt, de ez nem azt jelenti, hogy ne tudtam volna szebbet elképzelni. Úgy éreztem, hogy ez már inkább egy irreális túlkapás, mintsem azt, hogy a méretes kijelző által további funkciót, nagyobb felhasználói élményt kaptam volna. A vezeték nélkül is működő telefon kitükrözés eredményeképpen a Waze, mint szélesvásznú mozifilm jelenítette meg az utat. A képernyő pedig, ahogyan az ID szériában is megszoktuk, jócskán beletakart a szélvédőbe. Szerencsére ez nem zavaró, de egyértelműen észrevehető.
A digitális műszerfal a Volkswagentől jól megszokott módon személyre szabható, de itt is furcsa a szemnek, hogy a képernyő, mindenféle burok, határoló vagy éppen felső perem nélkül, egyszerűen a kormány mögé van téve.
Az ülések rendkívül kényelmesek, beállításukat mindenféle szögben mozgatva tudjuk személyre szabni, továbbá masszázs funkcióval is el vannak látva
A digitalizáció másik „jele”, hogy a beltérben gyakorlatilag nem találkozunk nyomógombokkal. Az összes funkciót vagy érintőpanelek segítségével, vagy a központi infotainement rendszeren belül tudjuk elérni. Ennek van némi kényelmetlensége vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy megszokást igényel azok számára, akik tekerőgombokon szocializálódtak.
A modern kor és az EU szabványok miatt rengeteg biztonsági extrával van felszerelve a Passat, amelyek közül szerintem nem vagyok egyedül, hogy néhányat azonnal kikapcsolok, minden egyes induláskor. Elsősorban a táblafelismerő rendszerről beszélek, amely már 1 km/h sebesség ingadozásnál, például egy 50 táblánál 49 és 51 között folyamatosan figyelmeztet (de ez nem a VW hibája, hanem jogszabályi előírás). De van olyan extra, amely talán túlságosan is hatékonyan működik, már-már kellemetlen módon. Ilyen volt a vészfékasszisztens, amely a belvárosi parkolókban, gyakran olyan mértékben blokkolta a kocsit, hogy megrettentem tőle, mert úgy érzékelte, hogy túl közel van a másik jármű, vagy éppen a fal, miközben még 30-50 centi távolság volt közöttünk.
Az új Passat tengelytávja 5 centivel lett növelve az előző generációhoz képest, amely többlet kizárólag a hátsó utasok lábterét hivatott szolgálni. Ennek következménye a gigászi lábtér a hátsó sorban, de természetesen egyéb paraméterekre, mint a fejtér, válltér sem tud senki panaszkodni. A Passat egyik legfontosabb előnye, hogy nagyon kényelmes benne az utazás. A futómű, a lengéscsillapítás is fejedelmi az autóban.
Nagyon pozitív érzésekkel adtuk vissza a magas szinten felszerelt Passatot. A vészfék asszisztensen kívül teljesen tökéletes autó, amely óriási méreteivel, elképesztő gazdaságos működésével belopta magát a szívembe. Az ára sajnos nem kevés, hiszen az alapváltozat 16,8 millióról indul, a tesztelt gépkocsi pedig a konfigurátorban kapható kedvezményekkel is közel 20 millió forintba kerül. De ezért a pénzért tényleg minden benne van, amit el lehet képzelni.
@motorhang ????????Volkswagen Passat 2.0 Tdi R-Line Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #volkswagen #volkswagenpassat #volkswagenpassat2024 #passat #newvolkswagen #newvolkswagenpassat @volkswagenmagyarorszag @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Block Rockin' Beats - The Chemical Brothers
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!