Csak semmi flancolás – Opel Crossland GS Line 1.2 liter 130 lóerő
2017-ben jelent meg, az akkor még X utótaggal rendelkező Crossland. A modellciklus feléhez érkezett a típus, így fel kellett frissíteni egy kicsit. Az elmúlt 4-5 év alatt sok minden történt, így a Crossland frissített modellpalettája talán azt is elárulja, hogy milyen jövőt tervez a típussal a tulajdonos.
Annyit biztosan le lehet szögezni, hogy az Opel Crossland egy nagyon fontos szegmensben harcol a vevők kegyeiért. Hogy csak a legfontosabb versenytársat említsem, az ország legnépszerűbb járműve, a Suzuki Vitara is ugyanehhez a kategóriához tartozik. Fel kell tehát kötnie a nadrágot annak, aki szeretne az oroszlán bajuszából néhány szálat kitépni, ne adj Isten egy jelentős darabkát kiszelni belőle (ha már oroszlán, akkor azt fontos tudni, hogy az Opel szegről-végről pont az oroszlán, tehát a Peugeot tulajdonában van).
Kellett tehát a külső megjelenésen módosítani, mert a Crossland X, fura, inkább ázsiai országokban divatos méretarányaival – keskeny és magas – nem a leginkább szemet gyönyörködtető forma egy európai ember számára. Vagy mondjuk inkább azt, hogy megszokást igényel ez a fajta arány. A modellfrissítés során nem nyúltak az alapméretekhez, de a Visor elnevezésű egységesített Opel hűtőmaszk, valamint a keskeny LED lámpák vizuálisan jelentős mértékben nyújtották az autó szélességét. Kicsit alakítgattak még az első és a hátsó lökhárítókon is, de jelentősen ez nem befolyásolt semmit, a hátsó traktus szinte érintés nélkül maradt.
A belső tér jóformán változatlan maradt, így, ha jó fej akarok lenni, akkor azt tudom mondani, hogy a klasszikus értékekhez ragaszkodó ügyfélkört célozzák meg általa. Ha már a számtalan versenytárs közül a Vitarát emeltem ki, akkor itt azért el kell mondanom, hogy a Suzuki is vette a bátorságot, hogy az analóg műszercsoport közé egy színes kijelzőt rittyentett. A Crossland-ben ez továbbra is monokróm. Sebaj, enélkül is tökéletes lehet egy autó vagy a vezetési élmény.
Kifejezetten pozitív az Opelek esetében, az egyszerű, logikus felépítése a központi infotainement rendszernek. Nem kellenek hozzá napok, órák, hogy megtanulja bárki kezelni. A 8” -os központi kijelzőre a telefon kitükrözése is hiba nélkül működik, így az online navigáció is kényelmesen megoldható. Szintén ki kell emelnem, mint ahogy a facelift előtti modell esetében is, hogy az ülések hihetetlen módon kényelmesek az autóban. Könnyedén át szoktunk az ülések minőségén siklani, de ez egyik legmeghatározóbb része annak, hogy jól érezzük magunkat egy autóban.
A Crossland-ben azok fogják jól érezni magukat, akik Opel autókon szocializálódtak. A gombok, a hangulat hamisítatlanul Opel. Megbújnak persze a Peugeot elemek, de összeségében ez nem feltűnő. A belső térben egyébként sok a műanyag, amelyet a formák, felületek és a GS-Line felszereltséghez tartozó piros színre fújt betétek, kárpitelemek dobnak fel. A váltókar feltűnően hosszú, már-már olyan méretű, amelyet Ikarus buszok volánja mellett láthatunk a távolsági járatokon. A nem feltétlen csinos látványt kárpótolja a precíz működése.
A Crossland meghajtásáról a benzines kínálat legerősebb tagja, a 130 lóerős 1,2 literes turbós erőforrás gondoskodott. Az árlistán szerepel egy sima szívó 83 lóerős és a tesztautónknál 20 lóerővel gyengébb, 110 lóerős változat is. Ez utóbbiakat nem próbáltuk, de azt gondolom, hogy biztosan nem pénzkidobás a legerősebb motort választani. Nem lehetett azt tapasztalni, hogy fölösleges, funkció nélküli lovak ülnének a motortérben. Jól vitte ez az erőforrás a karosszériát, de nem érzem, hogy túl lett volna motorizálva. Másfelől pedig elképesztő jó fogyasztást produkált ezzel a motorral is az autó. A tesztátlagunk 5,6 literes volt. 80-100 közötti tempóban pedig 5 literes fogyasztás alatt lehet vele közlekedni.
A vezetési élményt a módosított futómű szintén javította. Az egyes úthibákat jól nyelte el. Hogy kell-e vagy nem négykerék hajtás egy kiskategóriás SUV-be, van -e rá valós piaci igény, azt nem tudom. Valószínűleg minimális, hiszen a legtöbb gyártó nem kínálja ezt az opciót. Éppen ezért legalább őszinte az Opel, hogy a Crossland frissített változata nevéből kivette az X-et. Nem sugallja, hogy képes sáros úton, nagy hóban vagy extrém helyzetekben erre a funkcióra.
A tesztvezetés során végig az járt a fejemben, hogy kinek ideális választás az Opel Crossland. Megéri-e ezt a modellt választani a rengeteg versenytárs közül? És ne feledjük, hogy az új Opel Mokka bár méretarányaiban más, de ugyanez a kategória.
A Crossland egy klasszikus Opel hangulatát adja. Mindenféle feltűnés és flanc mentesen. Aki ezt választja nem a jövő nagy ígéretét akarja, hanem egy olcsón fenntartható, mindenféle funkcióra alkalmas kiskocsit, amely például 410 literes csomagterével a kategória egyik legnagyobb űrtartalmát kínálja. Nem a legmodernebb digitális újdonságok érdeklik, hanem az a letisztult funkcionalitás, amely minden Opel védjegye.
Az viszont szinte majdnem biztos, hogy hosszútávú jövője valószínűleg nem lesz a Crossland-nek, hiszen a közeli jövőben, a teljes elektromos meghajtású márka frissített modelljét egyáltalán nem kínálja alternatív erőforrással, míg a Mokka már most kapható elektromos kivitelben. Fényes jövő tehát lehet, hogy nincs Crossland-del, de biztos, megbízható jelen igen.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!