DeLo… ja nem! - Bricklin SV1
Nagy hasonlóságot mutat a filmsztár DeLoreanel, de nem koppintásról van szó, mivelhogy az SV-1-et már akkor gyártották amikor a másik még elméletben sem létezett. Története viszont nem olyan fényes.
Az SV-1 egy amerikai vállalkozó, Malcolm Bricklin nevéhez köthető, aki jövőbe mutató elemeket és formavilágot szeretett volna mutatni a '70-es évek fenegyerekeinek. Ez sikerült is, de voltak problémák. Eleinte Kanadában gyártották 1974-től 1975 végéig a kétüléses sportkocsit, amiből kevesebb mint 3000 darab készült. Üvegszálas műanyag a karosszéria, így 1597 kg-ot nyomott, ami egy V8-assal a gyomrában nem mondható nehéznek. Legszembetűnőbb eleme a bukólámpán túl a sirályszárny ajtó, ami ha nem lett volna, akkor a létezése még talán ennyire sem maradt volna meg a köztudatban. A minőségével is komoly problémák adódtak, ami több okra is visszavezethető. Legfőképpen arra, hogy munkaerő és beszállító hiány volt. Ezt a kiesést a jármű vételárának növelésével próbáltak kompenzálni, de sikertelenül. Így végül bebukott a vállalat. 1976-ban új tulajdonosa lett a gyárnak, a Consolidated Motors személyében. Ők a félbemaradt modelleket befejezték, illetve ahol még volt lehetőség, ott kicsit módosítottak is a karosszérián. De ez a próbálkozás is csupán 1 évig tartott. Kétféle motorral is szerelték. Első évében egy 5.9 literes V8-as, 223 lóerős AMC motorral, majd a későbbi újra gyártás során egy valamivel gyengébb, 177 lóerős szintén V8-as, 5.8 literes Ford motort kapott. Az első gyártási ütemben 3 sebességes automatával vagy 4 sebességes kézi váltóval gyártották. Majd a Consolidated Motors kezei alatt egy újabb 3 sebességes automata váltót kapott és a kéziváltót elhagyták. Mindezek ellenére a Car and Driver magazin 1975 májusában végzett tesztjében a Bricklin SV1 teljesítményét a korabeli Corvette-hez hasonlították, ami elég nagy elismerésnek mondható. De sajnos ez sem segítette kihúzni a gödörből a márkát. Malcolm a kudarc után a keleti autók importjára állt rá, ami el is hozta számára a sikert. Neki köszönhető a Subaru of America megalapítása, illetve a Zastava Koral Amerikába való bevezetése, amit csak Yugo néven forgalmaztak. Utóbbi előnye a rettentő alacsony ár volt, mivel gyakorlatilag mindenki megengedhette magának. Így sikerült is több mint 140 ezer darabot értékesíteni belőle.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!