Dízelkombi király – BMW M340d xDrive Touring
Egy lépés csak a menyország az M340d-től az M3-ig, mondhatnánk leegyszerűsítve. Az M3 nem létezett és valószínűleg nem is fog soha létezni dízel változatban, így a kategória királyának ki is nevezhetjük az M340d-t, amely a paletta legerősebb változata. Ráadásul kombi, így a praktikum is 100%. Mi kell ennél több?
Ha már a bevezetőben az M3 változatot említettem, akkor fontos elmondani, hogy dízel ugyan nem lesz belőle, de kombi nagy valószínűséggel 2022-ben igen. Ha tehát erősebb és praktikusabb kell, akkor lesz további választási lehetőség. De amennyiben bődült erős dízel céges, vagy családi autót keresünk malacorr nélkül, akkor a hierarchia élén a most tesztelt M340d áll.
A dízel erőforrásokkal hajtott hármasok listája igencsak népes. Kezdődik a 316d-vel és ahogy haladunk egyre feljebb, az árlistán szereplő szám is szépen duplájára hízik. Eközben a teljesítmény még durvábban, szinte háromszorosra növekszik. Így jutunk el a döbbenetes 340 lóerőig és a talán még elképesztőbb 700Nm nyomatékot leadó változatig, amely egyszerre a négy kerékre adja le ezt a teljesítményt. Persze a BMW-hez illő módon a hátsó kerekekre jut jelentősebb meghajtás.
Körülbelül egy évvel ezelőtt járt nálunk a benzines M340i, amelyről tesztünk itt olvasható. Akkoriban még csak sajtóhírként szerepelt a megjelenésre kész dízel motorral hajtott változat, de a türelem rózsát terem, így most ez a gyönyörűség is meglátogatott bennünket. Bár a lóerők számában van némi negatív eltérés a benzineshez képest, de a nyomaték bőségesen kompenzálja az elmaradást. Így azt kell mondjam, hogy legalább akkora, ha nem nagyobb gyorsulási és vezetési élményt kínál ezzel a motorral.
Különösen jól mutatott az autón a Dravit szürke (egyébként szerintem zöld) fényezés. A teszt hetében legalább 6 – 8 dicséretet zsebeltem be csak emiatt. A gyorsulását, amely 4,6 másodperc 100-ig, az átlag bámészkodó természetesen nem tudta, de a pozitív visszajelzések közben mindig arra gondoltam, hogy ha tudnák ezek az emberek, hogy mire képes ez a kocsi, akkor valószínűleg nem a színén akadnának fent. Az M340d ugyanis egy sportkocsi! Olyan sportkocsi, amelyik családi álcát öltött, így kívülről a sokkal marconább, sportosabb első és hátsó lökhárítókon, nagyobb kerekeken és persze a típusjelzésen, apró M logón kívül nincsen más különbség. Persze ezek azok az elemek, amelyek jelentősen befolyásolják a megjelenést! De összeségében a kombi hármas egy alapváltozatban is nagyon szépre sikerült autó. Arányai, méretei és elsősorban a látványa szinte eggyel nagyobb osztályba sorolják. Az elődmodellhez képest 76mm-rel hosszabb és 18mm-rel szélesebb autó, immár 4709mm hosszú és 1827mm széles. Ami pedig talán a leginkább fontos, hogy a tengelytáv 41mm-t bővült, így az utastér rendkívül kényelmes, mondhatnám azt is, hogy nagyautós.
Afelől sem lehet kétségünk, hogy anyagminőségben, anyaghasználatban bármiféle hiba lenne. Aki BMW-ben ül, pontosan tudhatja, hogy presztízs színvonalat kap minőségben és kivitelezésben is. A műszerfal, az elrendezés a jól ismert képet kínálja, bármelyik típustársban is ülünk. Jól átgondolt a gombok elrendezése, csakúgy, mint az összes kezelőfelületé, vagy akár az infotainement menü rendszere.
Óriási gyorsulási élmény és családi praktikumok, mint a külön kinyitható csomagtér üveg, amit a 3-as Touring kínál. Vajon a BMW M340d xDrive a legjobb BMW? Könnyen meglehet.
Bár az autógyártók és a tömegmédia azt hirdetik, hogy a dízelnek leáldozott, amelyet az eladási számok hűen tükröznek, de a mai napon semmi más erőforrás nem képes ilyen nyomatékot, erőt, alacsony fogyasztást és nagy hatótávolságot egyszerre kínálni. Ahogy mondani szoktam, az autó olyan, mint egy cipő, azt a fajtát kell viselni, amire használni akarjuk. Így ne vegyen dízel autót, aki havi párezer kilométert közlekedik. De tökéletes megoldás azok számára, akik a munkájuk, vagy egyéb tevékenységük miatt nagy távolságokat tesznek meg autópályán vagy közúton. Egészen dinamikus használat mellett sem fogyasztott 7,8 liternél többet, ami azért is meglepő, mert pszichésen lehetetlen nem kihasználni azt az ámulatra méltó lóerőt és nyomatékot, amelyet a sorhatos dízel magában rejt.
Természetesen a dízel sem annyira „szimpla”, mint pár évvel ezelőtt, vagy éppen az alapváltozatban, ugyanis egy mild-hybrid rendszer támogatja a 3 literes turbót. Ennek számos előnye van. Egyrészt kisebb a károsanyag kibocsájtása az autónak, a start/stop rendszer szinte észrevétlen indul, talán még a fogyasztás is kevesebb valamivel és végül a kis villanymotor képes 11 lóerőt hozzáadni az amúgy sem kevés 340-hez. Így senki nem fogja azt gondolni, hogy a 340d-ben a számok a lóerőt jelölik, mert ez csak véletlen.
Az M340d xDrive egy menő kocsi. Mégpedig azért, mert nem egy hagyományos sportautó. Ez a tudás némileg rejtve van, de aki birtokolja, az tudja, hogy mire képes igazán. Nem kell hozzá különleges vezetői tudás, mivel elképesztő kezes és készséges minden kanyarban, vagy éppen gyorsulás közben. Nem utolsó sorban pedig kuriózum lesz, hiszen vélhetően az ára miatt nem várható, hogy naponta szembe jön velünk egy hasonló.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!