Egy csipet fűszerrel több – Cupra Leon Kombi PHEV
Az idei nyár egyértelműen a Cupráról szól. Követőink olvashattak már szinte minden típusáról a Porsche konszern legújabb márkájának. A most nálunk járt Leon kombi pedig mondhatni édestestvére a kicsit visszafogottabb Seat Leonnak.
A Cupra jelenleg négy autótípust vonultat fel, amelyből kettő a Leon és a Leon kombi változata. A most tesztelt zöld rendszámos változat a közvetlen előfutára a nemsokára megjelenő tisztán elektromos Born-nak. Ez utóbbi szintén egy szedán típusú autó lesz, csakúgy, mint a Leon.
A Leon PHEV változatát nemrégiben teszteltük, a róla készült írás itt olvasható. Hogy miben több vagy más a Cupra Leon? Ha nagyon röviden akarnék válaszolni, akkor azt mondanám, hogy még több fűszert tettek ebbe a változatba. Külső jegyeiben minimális az eltérés a Seathoz képest. Természetesen ott díszeleg rajta a rendkívül menő, sokak által nem ismert bronz színű Cupra logó, illetve különleges, szemet gyönyörködtető kéttónusú felniket kapott ez a változat. Szintén a bronz szín dominál ezen is, csakúgy mint a hátsó fertályon, ahol a rajzolt kipufogók íve kapta meg ezt az árnyalatot. Hogy a kamu kipufogó miért kell, azt a mai napig nem sikerült megértenem, de mivel manapság szinte mindenki ezt csinálja – kamu-kipufogó, kamu-hang, kamu-diffúzor stb. el kell fogadnom, hogy bennem van a hiba és nem a világban.
A belső térben, illetve a technológiában ennél lényegesen komolyabb különbséget lehet felfedezni a Cuprában a Seathoz képest. A Leon itt is megkapta a Cuprák különleges sportkormányát, lényegesen komolyabb oldaltartást adó és kényelmesebb első üléseken foglalhat helyet a sofőr, illetve a különböző dekorelemekkel kiváló sportos hangulatot teremtettek a tervezők.
Hogy a sportosság ne csak díszlet legyen, 41 lóerővel többet kap a Cupra vezetője, mintha egy sima Seat Leont vezetne. A párosítás természetesen azonos, egy 1.4 TSI benzinmotor és egy elektromotor párosítása állítja elő az összesen 245 lóerőt, melyet egy 6 fokozatú DSG automata váltó segítségével juttatnak el az első kerekekhez. Mondanom sem kell, kiváló gyorsulási és vezetési élményt kapunk egy látszatra és erős túlzással „átlagos” kombitól. Azt, hogy mennyire sportos az érzés, azt a kormányon elhelyezett Cupra gomb segítségével tudjuk állítani. Nyilván nem meglepetés, hogy a CUPRA üzemmódban jön ki leginkább a spanyol virtus a járműből.
A futómű is más, keményebb, feszesebb, mint egy hagyományos Leonban, így lesz teljes a Cupra Leon által kínált összkép.
A PHEV azaz plug-in hybrid meghajtásért felelős páros elektromos motor rész, egy 13 KW-os akkumulátorból szerzi az energiát, amely nagyságrendileg 50km tisztán elektromos közlekedésre teszi alkalmassá a járművet. Az inverter nem túl nagy, így maximum 3,7kW/h sebességgel tölthetőek a telepek. Így a leggyorsabb töltőpontnál is 4 óra szükséges a nulláról maximumra töltésig. Úgy gondolom, hogy ez nem is nagy probléma, hiszen életszerűen egy PHEV motort otthon éjszaka, vagy napközben a munkahelyen töltjük. Itt pedig biztos többet parkol a kocsi, így nem lesz probléma ezzel.
A kombi változat előnye, hogy az, amit elveszítünk az akkumulátor miatt a réven, tehát a csomagtér űrtartalmat, azt megnyerjük a vámon. Az normál motoros kombihoz képest ugyanis csupán 470 literes alaphelyzetben a plug-in csomagtere, amely +/- azonos, mint egy sima szedán autó esetében.
Ami az autóban viszont, nem tetszett az az infotainement rendszer. Ha valamit el lehet rontani, és itt konszern szintű hibáról beszélek, nem kizárólag a Cupra Leonról, az itt található. Egy generációval ezelőtt biztosan állítom, hogy minden Porsche márkában használt rendszer messze a legjobb, leglogikusabb felépítéssel rendelkezett ezen a téren. Az egyes menü pontok és az ezeken belül való navigálás a napnál is világosabb, érthetőbb volt. Ez az előny másokhoz képest pedig nem egyszerűen elolvadt, hanem visszájára fordult. Egyszerűen mindent bezsúfoltak a menü rendszerbe, ha kell, ha nem. Hőmérséklet állítás? Kész macera. Hangerő szabályozás? Szörnyű.
Bocsánat, hogy ezt mondom, de kérem vissza a hangerőszabályozó gombot, az egyszerű, átlátható tekerőt, amivel a klímát szabályozni lehet. Nem akarok kilépni az Apple Car Playből és aztán visszaszenvedni magam, ha éppen állítani szeretnék a hőmérsékleten, csatornát váltani a rádión, vagy éppen az energiatakarékos üzemmódot kell keresgélnem, hogy az autópályán ne fogyasszam ki a feltöltött aksit. Szóval ez a rész nem a barátom és egészen biztos nem is lesz az. A jó hír, hogy ez nagyrészt szoftver, így, ha kellő visszajelzés érkezik, könnyebb rajta változtatni egy ráncfelvarrás során.
Mert a hardver, azaz a vas, a technológia tényleg kiváló. Élményautót készítettek pár részlet és komolyabb hangolás segítségével. Fontos mérföldkő volt tehát a Cupra Leon, mielőtt megjelent az első teljesen egyedi Cupra, a Formentor.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!