Elektromos bevásárlókocsi - Fiat X1/23 City Car
Mintha a Multiplát látnánk gyerekkorában, aki felnőtt korára az itt látható kétszemélyesből egy jókora hatszemélyes jóllakott felnőtté avanzsálódott volna.
Viszont el kell áruljam, hogy semmi köze a Multiplához, mivel többek között a tervező mérnök is más volt, így csak a márkanév, ami közös. A célközönség és a felhasználás is teljesen más. A Multiplával ellentétben itt nem tervezhettünk nagy utazásokkal, mivelhogy a hely és hajtásrendszer ezt meglehetősen bekorlátozta. A helykínálat a képeken alapján is magától értetődő ám a hajtáslánc nem feltétlenül.
Ez a Fiat egy korai elektromos autó volt. Önsúlya 820 kg, ami egyáltalán nem kevés a méretéhez képest. Ebből 166 kg-ot nyomott a nikkel cink alapú akkumulátor csomag. A hagyományos savas ólomakkumulátorokkal szemben ezen akkumulátorokból 35 Wh/kg teljesítmény helyett 70-90 Wh/kg-ot is képesek voltak kinyerni, amivel egyetlen töltéssel 70-80 kilométer hatótáv állt rendelkezésre.
Egy 14 kW-os villanymotor hajtotta, aminek csúcs sebessége 70 km/h körül alakult. Elsőkerék hajtás, akkumulátor a csomagtartóban, úgyhogy a súlyelosztás is megfelelőnek mondható. Nagy újdonság, hogy képes volt a regenatív fékezésre. Tehát fékezéskor az ebből nyert energiát nem hagyta elveszni, hanem átalakította újra energiává, és mindezt 1972-ben! Minden készen állt, hogy egy sikeres kis autó születhessen. De végül elkaszálták és sosem került tömeggyártásba, viszont jó alapot adott az elkövetkezendő elektromos Fiatoknak. Feltételezhetően úgy alakult volna a sorsa, mint a Multiplának. Egy kis mostoha gyerekként tekintettek volna rá, akit azért nem szerettek mert nem szép külsővel lett megáldva, de aztán ha jobban megismerjük megszeretjük a belső értékei miatt. Ha szeretnénk élőben is megnézni a prototípust, akkor Torinóban a Nemzeti Autóipari múzeumában megtehetjük.Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!