Elektromos kamion – már nem jövőidő!
2022. február 10-én a Metrans és a Win Capital közös sajtóeseményén kigördült a magyar utakra az első 100%-ban elektromos konténerszállító kamion. A Metrans csepeli vasúti terminálja szolgált helyszínéül ennek a különleges eseménynek. A DAF Super Space Cab típusú nyerges kamion volt az alap, amelynek révén Magyarország megelőzve a nagy autógyártó vállalatokat, elsőként tud a valós közlekedésben 100%-ban elektromos kamiont indítani.
A Metrans Csoport, amely Európa egyik vezető vállalata az intermodális szállítmányozásban, többek között Csepelen is üzemeltet egy konténer terminált. A cég szolgáltatása, hogy a konténereket eljuttassa az adott európai kikötőből a megrendelőnek. A konténerek az út nagy részét vasúton teszik meg, majd az utolsó pár száz kilométert kamionok által. A környezetvédelmi szempontból előremutató elképzelés az, hogy ezt a szakaszt is karbonsemlegesen tegyék meg a konténerek.
Ebben az elképzelésen találta meg partneréül a cég a WIN Capitalt, amely társaság szintén a logisztikai piac egyik fontos szereplője. A cég úttörő megoldásairól ismert. Ennek a gondolatiságnak az egyik terméke a most bemutatott elektromos kamion. A Win Captals már a kiskereskedelmi áruszállításban bemutatta az első elektromos kamionját pár hónappal ezelőtt. A mostani eseményen pedig egy egészen más logisztikai területre kalauzoltak el, hiszen a konténeres áruszállításra fejlesztett járművet csodálhattuk meg.
Impozáns látványt nyújtott maga a környezet is, hiszen a Metrans telephelyén nagyságrendileg 5-6 ezer konténer található. Ezek közül pedig az egyik, a mai napon már elektromos kamion segítségével jutott a célállomásra.
A 100 millió forintos értékű jármű, amely költségbe számos egyszeri, a forgalomba helyezéshez, típus bizonylatok megszerzéséhez szükséges kiadás is benne van, első pillantásra teljesen megegyezik egy hagyományos kamionnal. Összesen viszont 192,3 kWh akkumulátor kapacitás található a belsejében. Ez a kapacitás 6 akkucsomagra lett szétosztva, amelyből négy a motortérben felszabaduló helyre került, hiszen itt a váltószerkezetre egyáltalán nem volt szükség, valamint a 150 KW teljesítményű villanymotor is lényegesen kevesebb helyet foglal, mint egy dízel erőforrás. A maradék két akkumulátorcsomag pedig az alváz bal oldalára került. A jobb oldalra pedig a teljesítményt szabályozó elektronika.
Az egyéb technikai berendezések szinte változatlanok a járműben. Néhány funkció vezérlését, működtetését viszont módosítani kellett. Ilyen az állófűtés, amely természetesen már nem üzemanyagot éget el ahhoz, hogy meleg legyen a vezetőfülkében, hanem beépítésre került egy elektromos fűtőbetét. A meghajtástól függetlenül egy kisebb villanymotor is bekerült a kamionba, amely a szervokormány olajszivattyúját, 12V-os fedélzeti generátort és a klímakompresszort hajtja.
A kamion össztömege minimálisan, 130 kilogrammal lett nehezebb, így gyakorlatilag változatlan szállítási teljesítményt képes a kamion nyújtani.
A hatótávolság 200 kilométer teljes terhelés mellett. Ha figyelembe vesszük, hogy ilyen logisztikai központból több is van az országban, akkor elfogadható, hogy az utolsó, végcélhoz való eljutás megtételére ez a hatótávolság alkalmas lehet. A jármű természetesen gyorstöltéssel tölthető. Ennek révén akár 2 óra alatt is lehetséges a 100%-ra való feltöltése.
A CO2 szennyezésen kívül a zajszennyezés szempontjából is jelentős az előnye egy hagyományos meghajtású kamionnal szemben. Néhány célállomás esetében ennek kiemelt jelentősége lehet.
Valószínűleg hosszú lesz még az út mire az elektromos kamionok átveszik a dízel üzemű járművek helyét. Abban is biztos vagyok, hogy nem univerzális a megoldás, számos területen ezzel a technológiával közlekedni nem lesz lehetséges vagy érdemes. De mindenképpen pozitív üzenete van annak, hogy a zöld üzenet, nem csak papíron, mutatós prezentációkon keresztül jelenik meg egy hazai cég részéről, hanem a tettekben is. A különleges technikai megoldáson kívül ez volt a másik, nagyon fontos üzenete a mostani eseménynek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!