Elektromos kerékpár - ezt is kell tekerni, hogy menjen!
Sok tévhit kering az emberek fejében az elektromos kerékpár kapcsán, és elsősorban abból ered ez, hogy eléggé új technológiával van dolgunk. Abban, hogy ez elterjedjen, az ára sem segít. Ettől függetlenül az a véleményem a próba után, hogy ha kerékpár, akkor csakis pedelec!
Mi az a Pedelec?
A Pedelec egy olyan kerékpár, amelyben egy elektromos motor segít a pedálozás könnyítésében. Önmagában mozgásra nem képes, nincs gázkar, mint ahogy azt sokan gondolják elsőre. Természetesen létezik olyan megoldás is, ahol gázkarral vezéreljük a villanymotort, az úgynevezett e-bike. Itt viszont egy kis játék van a szavakkal, ugyanis a pedelec és az e-bike nem ugyanaz. A köznyelvben kb. minden aminek van akksija, ami a haladásban segít, azt e-bikenak hívják. Ebből van is olykor kicsi félreértés, de ezt tudjuk be szlengnek. Az elektromos kerékpárok, illetve e-bike-ok nagyrésze valójában pedelec!
Ez az eszköz egy villanymotorral a pedál tengelyhez kapcsolódva, a pedál elfordulásából érzékeli, hogy igény van a működésére, és ekkor avatkozik be. Amint a pedálhajtás megszűnik, az elektromos hajtás kikapcsol. Teszi ugyanezt akkor is, ha 25 km/h sebesség fölé gyorsulunk. Onnantól marad a lábunk, mint a hajtás erőforrása. Általánosságban a pedelec kerékpár rendszer rendkívül komplex. Áll az elektromotorból, az akkumulátorból, és egy vezérlőelektronikából, az modernebbek ki vannak egészítve LED világítással is, mely szintén erről az akksiról táplálkozik. A vezérlőelektronika a rásegítést típustól függően tudja változtatni. Az általam tesztelt Merida eSpresso a Shimano Steps rendszerét használja. Ez a kikapcsolt üzemmód mellett 3 fokozatban tudja támogatni a kerékpárost.
Milyen vele menni?
A tesztelésre kapott kerékpár hosszú idők óta az első bringa, amivel tekerni indultam. A kerékpározástól elszokott izomzatom mégis viszonylag könnyen vette az akadályt, és pillanatok alatt, komolyabb megerőltetés nélkül sikerült letekerni 16 km-t elsőre. Az áramforrás tárolókapacitása legmagasabb rásegítés mellett is 88 km-re elegendő energiát biztosít, így bőven van tartalék ahhoz, hogy el karikázzunk amerre kedvünk tartja. Ez a technológia közelebb hozza a kerékpározás élményét azoknak, akik nem elsősorban sport tevékenységként gondolnak a bringázásra. Új lehetőség nyílik azoknak, akik a városban munkábajáráshoz használják a kerékpárt, de nem szeretnének izzadtan érkezve egy zuhanyzással kezdeni a munkaidőt! Vagy segítség lehet az olyanoknak, mint én, aki domboldalban lakva az emelkedők nehézségeivel kell megküzdjön, miközben egyáltalán nincs hozzá edződve ezekhez a feladatokhoz.
A kerékpárt biztosította a Berguson KerékpárBolt (www.berguson.hu)
A cikket írta az AutósBlogger (www.autosblogger.hu)
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!