Elektromos Tojás - L'Œuf électrique
Az elektromobilitás nem 21. századi vívmány, amit jól mutat ez a '40-es évek elejéről származó elektromos kisautó is, ami már akkor is megállta a helyét.
A második világháború alatt 1942-ben született meg a L'Œuf électrique, magyarul az Elektromos Tojás, amelyet a francia Paul Arzens alkotott meg. Paul egy neves művészeti iskolában végezte tanulmányait, de emellett nagyon ügyeskezű barkács is volt. Kezdetektől vonzotta az autóipar, így nem kellett számára sok idő, hogy megtalálja a saját útját. Ötvözte művészetét a járművekkel. Ennek első szüleménye volt a La Baleine, amit követett a L'Œuf électrique. A formatervezést vizsgálva le sem tagadhatja alkotóját. Egy lekerekített, fémtiszta, igazán formabontó futurisztikus jármű kerekedett ki belőle. Nagy műanyag plexi felületeket kapott, a karosszériát pedig alumíniumból alakította ki, így mindösszesen a jármű csak 350 kg-ot nyomott. Az egész rendszert 5 darab 12 voltos, 250 Ah-s akkumulátor látta el.
És hogy miért pont az elektromos hajtásláncot választotta Paul? A második világháború során az üzemanyag sajnos nagyon korlátozott mennyiségben volt elérhető, ezért adott volt az elektromos hajtás. Mondhatni azt, hogy kompromisszum mentes volt a belső égésű társaival szemben, mivel az ígért 100 kilométeres hatótávolságával és 70 km/órás végsebességével mindenre is elég volt akkoriban. Még ma is megállná a helyét városi kisautóként. Sajnos csak 1 darab készült belőle.
Paul a háború végén a villanymotort egy 125 cm3 -es, 5,5 lóerős egyhengeres Peugeot benzinmotorra cserélte. Későbbi munkássága folyamán a Francia Nemzeti Vasúttársaság számára alkotott maradandó közlekedési eszközöket. Többek között mozdonyokat és panorámavagonokat tervezett. Munkássága viszont nem merült ki ennyiben, mivel gyökereit nem engedte el, így a művészet világában is tovább tevékenykedett.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!