Elektromos töltés új díjszabás 2023 – Ezt már nehéz jól számolni…
2022 újautós szempontból egy elektromos cunami volt. Minden márka kihozta legalább az első, de a legtöbb a sokadik tisztán elektromos modelljét. A racionális megtérülése egy ilyen típusú autónak egészen nehezen bizonyítható matek volt, de még elment szódával, ha számba vettük, hogy mekkora jót is teszünk a nagyvárosok levegő minőségéért, így a saját környezetünkért.
2023-ban sajnos ez, mint olyan sok elektromossággal kapcsolatos szabályozás, díjszabás, komoly negatív hatást fog hozni. Napvilágot látott a Mobility új, jövő évi árlistája, amely nem ad kétséget afelől, hogy a jövőben az elektromos autózás a gazdagok sportja lesz. Kétfajta elektromos autózás létezik, a gyors és sportautó szintű, illetve a lassú és környezettudatos. Az átjárhatóság persze lehetőség a szupergyors villanyautók esetében, de érdemes feltenni a kérdést, hogy aki 30-40 vagy akár még több millióért autót tud venni magának, annak áramra a havi egy-kétszázezer gondot fog-e okozni?
Akik viszont kisfogyasztású, gazdaságos elektromos kocsit vásároltak és vállalták a kompromisszumot, azok számára az édes élet véget ér, ha nem tudnak otthon tölteni.
Íme a tarifa:
És akkor csináljunk egy gyors számítást:
egy kedvező fogyasztású villanyos 16-17kW-ot fogyaszt (2 720 Ft). A töltési idő egy 50-60kW-os akkumulátor esetében AC töltőnél nagyjából 3-4 óra, ha valóban kijön a 22kW és az autónk invertere is képes ezt felvenni, DC töltésnél ez ~1 óra körüli idő (8 400 Ft). Persze a töltési idő az akkumulátor aktuális töltöttsági állapotától függ és jellemzően 80% fölött, illetve 20% alatt sokkal lassabb a töltési idő. Így, ha DC-vel töltünk, akkor 20 és 80 között érdemes tölteni, ami 40 percnél nem fog sokkal több időbe telni, ami ~4 500 Ft.
A probléma, hogy az ilyen fogyasztású autót nem lehet egy átlagosan 6 liternél nagyobb fogyasztású autóval összehasonlítani. Például a családban lévő Hyundai i10 nem fogyaszt többet 4,5 liternél.
Egy szó, mint száz, elektromos autóval közlekedésnél nem csak azzal a plusz 4-5 millióval kell számolni új autó esetében, amennyi ennek a meghajtásnak a felára, hanem a napi használat során is legalább 30-40% többletköltséggel.
Mi van az érem másik oldalán?
A zöld rendszám előnyei, amelyek közül az ingyen parkolás is egyre inkább visszaszorul, sok városban már nem opció.
Az adókedvezmények. Ez utóbbi még él, de ez gyakorlatilag egy kormányzati döntés, amit hasonlóan, mint a napelemmel kapcsolatos elszámolás, bármelyik pillanatban megszüntethető.
Végül, de nem utolsó sorban, a jóval kedvezőbb szervizköltség, amely fixen fennmarad. Egyedül az óradíj lehet az átvizsgálás során horror, de az 1-2 óráért fizetett 50-60 000 Ft így is eltörpül a hagyományos erőforrással rendelkező autók költségeitől.
Elektromos autózás 2023-ban és a jövőben? Érdemes elgondolkodni és számolni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!