Élmény és biztonság télen is
Az Audi-gének hatása a menettulajdonságokra
- Fejlesztés és finomhangolás a vezetés semmi mással össze nem téveszthető élményéért
- Alapvető kritériumok határozzák meg minden egyes Audi modell jellegzetes menettulajdonságait
- Intelligens szabályzással egyre szélesebb körben hálózatba kapcsolt mechatronikai futóműelemek
A menettulajdonságok minden Audiban jól érzékelhető és megtapasztalható génjeit már a négykarikás márka modelljeinek tervezési szakaszában meghatározzák a fejlesztők – hogy azután az alap- és az azt követő finomhangolásban is érvényesítsék. Ezért aki egy Audi volánja mögé ül, azonnal érzi: ez egy Audi! A vezetés semmi mással össze nem téveszthető élményében, illetve a menetdinamika és a kényelem e pontosan kiegyensúlyozott összhangjában a különböző főegységek, mint a futómű, a kormányzás, a hajtásrendszer, valamint a fékberendezés és a szabályzástechnika harmonikus együttműködése játssza a főszerepet. Ehhez az Audi olyan alapvető jellemzőit – kiegyensúlyozott, stabil, kontrollált, hálózatba kapcsolt, precíz és könnyed – használják fel, amelyekkel pontosan jellemezhetők és értékelhetők a menettulajdonságok. Az eredmény pedig a vezetés csak az Audira jellemző élménye.
„Aki Audival jár, annak éreznie is kell az Audit – mégpedig harmonikus és karakteres menettulajdonságai révén” – hangsúlyozta Oliver Hoffmann, az Audi igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Az ügyfeleknek semmi mással össze nem téveszthető módon kell megtapasztalniuk az Audi vezetési élményének genetikáját.” Ez pedig minden menethelyzetre egyaránt érvényes, legyen szó araszoló forgalomról, lakott területet elhagyva a kigyorsításról, kanyargós utakról, hirtelen változó útviszonyokról vagy előzésről. „Ezért gyökereznek elektromos hajtásrendszerű modelljeinkben is oly mélyen az Audi-gének” – fejtette ki Oliver Hoffmann. „A szubjektív és objektív értékelés kritériumai a számítógépen, a műhelyben és mindenekelőtt a széleskörű tesztvezetések során találkoznak, hogy – a teljes műszaki fejlesztéssel együtt – folyamatosan tovább finomíthassuk az Audi jellegzetes menettulajdonságait.”
Objektív kritériumok segítenek a szubjektív menetpróbák során
A téli körülmények közötti menettulajdonságok kialakítása szempontjából meghatározó tesztvezetések egy fontos szakasza az észak-svédországi dermesztő hidegben zajlik, ahol a fejlesztők szubjektív menetpróbái az általuk korábban meghatározott objektív kritériumokkal találkozhatnak. A tesztvezetések alapjául az olyan úgynevezett alkalmazási esetek (Use Case) szolgálnak, mint például a téli körülmények között végrehajtott vészfékezés. Amikor a fejlesztők szabályozott, azaz kiszámítható és stabil menettulajdonságokat szeretnének kialakítani, illetve kiértékelni, olyan objektív minősítések segíthetik a finomhangolás munkáját, mint például az azonnali lassulás és a pontos kormányzás.
Az iránytartás, a kormányzási igény, valamint a lassulási karakterisztika ismét csak a különböző sebességekről havon és jégen, blokkolásgátló berendezéssel (ABS) végrehajtott fékezés kiértékelési rendszerének kritériumai. E finomhangolási munka eredményei végül a menettulajdonságok olyan átfogó minősítésében jelennek meg, amelyet pókhálódiagram formájában dokumentálnak a fejlesztők. Specifikus módon ezt a módszert alkalmazzák az Audi minden egyes modelljére. Ennek alapjául az adott jármű, illetve egyedi tulajdonságainak pozícionálása, valamint a megfelelő vezetési manőverek és fejlesztési filozófia meghatározása szolgál. Pontosan ezen menettulajdonságairól – kormányreakciók, bekormányzási tulajdonságok, vonóerőátadási képességek és kormányzási jellemzők – ismerhető fel egy Audi. Ugyancsak jól érzékelhetők ily módon a quattro előnyei: kanyarbeli vonóerőátadási képességei, egyenesfutása, illetve bekormányzási és terhelésváltási reakciói tekintetében mutatott különösen markáns menettulajdonságai emelik az Audi összkerékhajtását a vetélytársak átlagos szintje fölé.
A hangolás pontosan meghatározott filozófiája
Az Audi pontos és kiszámítható bekormányzási jellemzőkkel definiálja a kellően kontrollált menettulajdonságokat. A kívánt menettulajdonságok kialakítása érdekében a fejlesztők a hangolás pontosan meghatározott filozófiáját követik a havon és jégen zajló tesztvezetések során. Ennek szellemében a kanyar bejáratánál a járműnek közvetlenül kell követnie a kormánymozdulatot, de a kanyarív csúcspontján jellemző könnyű irányíthatóság, majd a kanyar kijáratán mutatott kismértékű korrekciós kormányzási igény is a kötelező kritériumok közé tartozik. Az eredmény pedig a bekormányzási szöggel mindvégig összhangban álló perdületreakció, illetve enyhén túlkormányzott, ám sosem alulkormányzott menettulajdonságok. Az Audi olyan technikákkal éri el mindezt, mint a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás (Torque Vectoring), az e-tron S hátul kétmotoros hajtásrendszere vagy az RS 3 teljes mértékben változó elosztású forgatónyomaték-szabályzása (Torque Splitter). „Objektív és szubjektív kritériumokkal írjuk le, hogyan kell egy Audinak menet közben viselkednie” – foglalta össze Oswin Roeder fejlesztő. „Számunkra azonban a szubjektív benyomás a döntő, mert ez az, amit végső soron a vezető érzékel.”
Összehangolt szabályzórendszerek, a vezetés harmonikus élménye
Minden alkalmazott futómű-szabályzórendszer pontosan illeszkedik egymáshoz, egyikük működése sem hat túlzottnak a vezetés élményének kárára, amely természetes benyomást keltve teljes egészében átélhető a volán mögött. A dinamikus összkerékkormányzásnak köszönhetően a jármű lényegesen rövidebbnek és jobban kezelhetőnek tűnik, ám a vezetés egyfajta szintetikus élménye nélkül. Az Audi modellekbe épített rendszerek kiegyensúlyozottan és mindenkor pontos összhangban működnek. Ha az ügyfél éppen légrugózású járművet rendel, automatikusan az adott specifikus tulajdonságokra szabott kormányhangolást is kap. Ez olyan más rendszerekkel alkotott kombinációkra is érvényes, mint például az elektromechanikus aktív oldalirányú billenésstabilizálás (eAWS), az aktív futómű vagy a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás (Torque Vectoring). Az Audi e-tron S elektromos quattro összkerékhajtása így igény szerint, nulla és száz százalék között szabályozza az első és a hátsó tengely közötti forgatónyomaték-elosztást. Ezt a tovább növelt agilitás érdekében a Torque Vectoring teszi teljessé, amelynek üzeme során a hátsó elektromos motorok mechanikus differenciálmű nélkül, közvetlenül az egyes kerekeket hajtva osztják el a nyomatékot. Mindez előretekintő módon zajlik, azaz még azelőtt, hogy síkos úton vagy a nagysebességű kanyaríveken a kerekek hajtásból eredő megcsúszásának (kipörgés), illetve az autó alul- vagy túlkormányzottságának jelensége lépne fel. Ennek megfelelően az eredmény olyan nagypontosságú irányíthatóság, amelynek karaktere a futóműszabályzó rendszereken keresztül széles tartományban állítható, a hangsúlyosan stabiltól egészen a kifejezetten sportosig. Sport-üzemmódban például a vezérlőrendszerek később lépnek közbe, enyhén túlkormányzott vezetési stílust is lehetővé téve.
Megbízható rendszerreakciók, stabil menetkényelem
A jármű minden érintett rendszerének az útfelület, illetve talaj pillanatnyi jellemzőitől függetlenül is robusztus és megbízható módon kell reagálnia az adott menetkörülményekre. A kerékmozgások igényes csillapítása így eleve megelőzi az olyan negatív jelenségeket, mint az utólagos pattogás, a remegés vagy a rázkódás, amelyeket az út egyenetlenségei okoznak, és amelyeket a főegységek sajátrezgései, illetve a kerék lengései tovább gerjesztenek. Összességében a rendszer stabil menetkényelmet biztosít, szinte másodlagos lengések nélkül. Az oldalirányú dinamikai paraméterekbe alkalmazott beavatkozások alig észrevehetők a vezető számára, legfeljebb intuitív módon követhetők nyomon.
A határhelyzetekben is könnyen uralható jármű
Annak érdekében, hogy a jármű mindenkor a biztos uralhatóságának érzetét közvetíthesse az ügyfelek felé, elsődleges fontosságú a karosszéria az út hosszú hullámait követő utólagos lengéseinek megakadályozása. A hangolás alapvető célja tehát a könnyen irányítható jármű – még a menetdinamikai határhelyzetekben is. Az alapfilozófia szerint a járműnek mindenkor a kiszámítható reakciók érzetét kell közvetítenie, az e-tron S esetében például a rendszer a pillanatnyi menethelyzet felismerését követő mindössze 30 ezredmásodpercen belül beállítja az elektromos gépek forgatónyomatékát. Az elektromos összkerékhajtásban nincs mechanikus tengelykapcsoló, hanem egyszerűen elektromos áram elosztásáról van szó. Ennek során a szabályzórendszerek és a vezető együttműködésének nagyfokú pontossága a biztonságot érezteti. A kormányzás közvetlen, a menetpedál állásának változásai pedig azonnal érzékelhetők. Ugyancsak pontosan érezhető, hogyan változik a jármű alapvető karaktere az egyes menetüzemmódok választásával.
A menethelyzetek előretekintő felismerése és az alrendszerek optimális együttműködése
A szabályozórendszerek és -egységek „agytrösztje” az integrált hossz- és keresztirányú nyomatékelosztást irányító Elektronikus futóműplatform (Electronic Chassis Platform; ECP), amellyel előretekintő módon ismerhetők fel az egyes menethelyzetek, ennek megfelelően alakítva a járműbeállításokat. E technika egyaránt rögzíti a sebességet, a karosszéria magassági pozícióját, a karosszéria függőleges, illetve bólintó és oldalirányú billenő mozgásait, az útfelület súrlódási együtthatóját, a pillanatnyi menetparamétereket – mint például az alul- vagy a túlkormányzottság –, valamint az érintett futóműrendszerek adatait. Az így hálózatba kapcsolt EFP gondoskodik az egyes alrendszerek optimális együttműködéséről.
Nyomatékeloszlás ezredmásodpercek alatt, jól érzékelhető módon
A bármilyen menethelyzetben kiváló és jól szabályozható gyorsulási és lassulási képességek szintén az Audi-modellek alapvető jellemzői. A határozott oldalirányú dinamika egyértelmű visszajelzéssel szolgál a bennülők számára.
Dinamikus kanyarmenetben a belső íven gördülő, lecsökkent terhelésű első kereket az üzemi fék lassítja enyhén, megelőzve a hajtásból eredő megcsúszást (kipörgés) és tovább finomítva az irányíthatósági tulajdonságokat. Hasonlóan és különösen hatékonyan működik az e-tron S kerekenkénti elektromos forgatónyomaték-szabályzása (Torque Vectoring) – azaz a hátsó kerekek közötti nyomatékelosztás – is, amely ezredmásodpercek alatt megy végbe és a fokozott oldalirányú dinamika szolgálatában rendkívül nagy nyomatékkülönbségeket is kivezérelhet. Amikor az autó kigyorsít a kanyarívről, az elektromos motorok a külső íven gördülő hátsó kerékre nagyobb, míg a belsőre kisebb forgatónyomatékot továbbítanak.
Kiváló vonóerőátadás, kontrollált irányíthatóság – jellegzetes Audi
A pontosan ellenőrzés alatt tartott irányíthatósági tulajdonságokkal párosuló, nehéz téli körülmények között is kiemelkedően hatékony vonóerőátadási képességek az Audi modellek menettulajdonságainak meghatározó jellemzői. Egy Audi kedvezőtlen útviszonyok közepette is könnyedén és zavartalanul kormányozható. A városi forgalomban, alacsony tempónál biztosított jó manőverezhetőség, illetve a nagy sebességnél is stabil egyenesfutás nagyban megkönnyíti az Audi modellek irányítását. Előzéshez mindenkor elegendő erőtartalékok állnak rendelkezésre. Az egészen a fizikai határokig terjedő lehetőségek legjobb kihasználása érdekében az e-tron S fékberendezése a menetdinamikai határhelyzetekben enyhén lassítja a belső kanyaríven gördülő első, míg az e-tron fékjei az első és a hátsó kereket. Ily módon nagyobb nyomaték irányul a külső kerekek felé, az autó pedig kimondottan agilisan követi a kanyarívre a bekormányzást. A Kipörgésgátló berendezés (ASR) immár ezredmásodperces ütemezés szerint működik, mivel az Audi tervezői az Elektronikus menetstabilizáló rendszerből (ESC) közvetlenül az elektromos motorok teljesítményelektronikájába helyeztek át bizonyos funkciómodulokat.
Ezen ismertetett jellemzők alkotják azt a keretet, amelyben az Audi fejlesztői a téli, de a szilárd útfelületen végzett tesztek során is minden modellsorozatra kiterjedően jellemzik és értékelik a menettulajdonságokat – csakis így biztosítható ugyanis az, amit az ügyfelek a volán mögött éreznek: ez egy Audi!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!