Érzelem és értelem – Mazda 3 100th Anniversary SkyactiveX G-180
Számba vettem a kompakt kategória összes modelljét az elmúlt napokban. Fontosnak éreztem alaposabban végig gondolni a korábbi tapasztalatokat, mert a Mazda 3 tesztelése alatt, pár napon belül az az érzés fogott el, hogy nem ültem még ennél jobb autóban, nem emlékszem számottevően jobb, vagy akár azonos élményre ebben a méretosztályban.
Klasszikus módon nem szokták a Mazdát prémium autónak titulálni és bár nem tudom megmondani a pontos okát, de én sem gondolom azt, hogy általánosan ez az állítás igaz lenne. Nagyon közel jár ugyan hozzá, de a teljes modellpaletta nem helyezhető a luxusautók közé. Attól viszont, hogy általánosan nem tesszük a márkát ebbe a kalapba, nem jelenti azt, hogy ne lehetne olyan modell a kínálatban, amely simán eléri ezt a színvonalat. Ez a modell pedig nem más, mint a Mazda 3.
Nem illendő egy másik márkával párhuzamot vonni rögtön az elején, de úgy gondolom, hogy rögtön az elején érdemes tisztázni a felvezetőben írt kijelentésem okát. Számomra a kompakt kategóriás autók csúcsát az Audi A3 jelenti. Amibe bele tudok kötni ennél az autónál az egyedül az ára. A Mazda 3 százéves jubileumi modellje esetén még ebbe sem. Nem mondom, hogy olcsó, hiszen 10,5 millió forint körüli ára a magyar valósághoz képest szívbe markoló, de ha jól körbe nézünk a piacon el kell, hogy fogadjuk, hogy ezt a tudást, felszereltséget, teljesítményt nem mérik olcsóbban. Ha pedig a piszkos anyagiakon túl tudunk lépni, akkor nem marad más, mint a tisztelgés a Mazda előtt. Ugyanis ennyire szép, átgondolt és emészthető formát nem csak japán, de még európai gyártóktól sem láttam soha. Természetesen az ízlés egyéni dolog, de azért el lehet mondani, hogy nekünk európaiaknak más az ízlésünk, mint egy távolkeleti vagy az amerikai kontinensen élőnek. A formatervek mások a franciáknál, németeknél, de mégis sokkal közelebb állnak egymáshoz, mint egy amerikai gyártó design-ja. Ugyanez igaz a különböző távolkeleti autógyárakra is. Nem csoda tehát, hogy utóbbi gyártók előszeretettel létesítenek a nem belpiacra szánt modelljeik tervezésére európai stúdiókat.
De nem így a Mazda, és ezért különösen emelem a kalapom, aki képes volt arra, hogy olyat alkosson, amely a világ bármely pontján tetszetősnek hat. Nem csoda, hogy számos elismerést kapott a Mazda 3, így többek között a 2020 legszebb világautója díjat is. Azt gondolom, hogy az autó külsőjéről leginkább a Mazda vezető tervezője, Yasutake Tsuchida szavai mondanak el a legtöbbet: "Megszüntettük a karaktervonalakat és más felesleges elemeket, hogy kifejezzük a japán esztétika tisztaságát, és létrehoztunk egy mozgó formát, amely megtévesztően egyszerű, ugyanakkor mélységesen kifejező is egyidejűleg".
A 100 éves jubileumát ünneplő gyár nem is tudhatott volna szebb mementót állítani sem saját, sem a japán értékek számára. Leegyszerűsített, tökéletes, minőségi. Benne az összes tapasztalat és tudás, amely a 100 év és a 60 éves autógyártás alatt összegyűlt. A különleges ünnepi modell számos pontján, színeiben hordozza az első Mazda az R360 kisautó jegyeit. Ugyanúgy fehér színben kapható ez a kivitel, a korábbi burgundi vörös színű vászontetőt az utastérben található, azonos színű bőrülés örökölte meg a Mazda 3-ban. Az, hogy az átlagos Mazdákhoz képest színes a beltér és nem fekete, rendkívül jól áll ennek a modellnek. A 100 éves évfordulóra emlékeztet számos jelzés az autón és a slusszkulcson. Ilyen embléma található az alufelnin, a sárvédőkön, a fejtámlákon, de még az autóban található szintén burgundi színű szőnyegek is kaptak egy 100 évre emlékeztető címkét.
Az összhang, a harmónia tehát remekre sikerült.
Az autó meghajtásáról a SkyactiveX-re keresztelt 180 lóerős benzines erőforrás gondoskodik. Ennek különlegessége, hogy annak ellenére, hogy benzines motoról van szó, különleges rendszere révén mindazokat a jó tulajdonságokat, nyomatékot is érezhetjük benne, amit egy dízel motorban szeretni lehet. Elképesztően lányan, simán viszi a karosszériát az úton. A hatfokozatú manuális váltó rendkívül precíz, kifejezetten élvezetes vele a fokozatváltás.
Természetesen az élményhez szükséges az is, hogy a bőr ülések nemcsak mutatósak, hanem igazán kényelmesek. Talán a comb megtámasztása miatt lehetnének kicsit hosszabbak, de ez utóbbit azért írtam le, hogy legalább valami kifogásom azért legyen. Nagyon puha, nagyon kényelmes és a kategóriában lévő autókhoz viszonyítva úgy éreztem, hogy picivel szélesebbek is a fotelok. Szóval igazán jó érzés volt benne ülni.
A belső tér kialakítása összhangban van a külső formavilággal. Letisztult, minimalista, sallang mentes. Mindezt úgy megvalósítva, hogy a létező összes kényelmi és biztonságtechnikai kiegészítő megtalálható az autóban. A Bose hifi remekül szól, az Apple Car Play segítségével a telefon kitükrözhető a középső kijelzőre, amelyet a váltó mögött elhelyezett tekerőgomb segítségével tudunk vezérelni. A menü rendszer egyszerűen kezelhető, jól átlátható. A kijelző felbontása tökéletes, így penge éles a tolatókamera képe.
A hátsó lábtér is megfelelő, a fejtér a csapott kupészerű hátsó ív miatt viszont 180 cm fölötti felnőtt számára már kényelmetlen lehet. A papíron 5 személyes autó elsősorban 4 felnőtt számára alkalmas hosszú távú utazásra, ugyanis a kardánalagút, valamint az ülés formájának kialakítása miatt a hátsó, középső hely nem kifejezetten kényelmes.
A csomagtartó kifejezetten mély, jól pakolható, térfogat szempontjából átlagosnak mondható 324 literes, de természetesen a hátsó ülések lehajtásával 1019 literre bővíthető.
A korábban említett 2 literes erőforrás, a dízelek pozitív tulajdonságát öröklendő, meglepően keveset fogyaszt. Azért kíváncsi lennék arra, hogy a gyári adatokat ki és hogyan képes kihozni belőle, hiszen a katalógus 5,8 literes kombinált fogyasztást említ, de a tesztelés alatti 7,9 - 8,1 közötti fogyasztás így is jónak mondható, átlagos vezetés és nem tesztelés alatt biztosan 7 alá szorítható. A 180 lóerőt ugyan nem feltétlen éreztem benne, nem akarta széttépni az aszfaltot, viszont cserébe rendkívül lágyan, hangtalanul vitte az autót. Tényleg élmény volt vele közlekedni.
Azt gondolom, hogy a Mazda 3 egy valóban univerzális, kompakt autó. Minden funkcióra, helyzetre alkalmas. Motorválaszték szempontjából nem trendi, hiszen nincsen hybrid vagy teljesen elektromos változat, de amit belső égésű motorból ki lehet hozni, az ebben az autóban megtalálható. A jubileumi kiadás pedig még egy plusz adag fűszer, ami tovább emelte ennek az amúgy is gyönyörűséges autónak a fényét.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!