Fából vaskarika, avagy Tsar, a valaha készült legnagyobb tank.
Az oroszok méltán híresek elborult találmányaikról, ötleteikről. Amikor ennek a gépnek megtervezéséhez asztalhoz ültek a mérnökök, biztosan volt elég vodka is.
A 60 tonnás szörnyeteg irányítását 15 fős személyzetre tervezték. Megépült, de valójában sohasem hagyta el még a gyártási helyét sem. Egy kudarcra ítélt, I. világháborús fegyver. Az elképzelés az volt, hogy egy háromemeletes ház magasságú harckocsit építenek, amely több beépített ágyúval is rendelkezik és képes egész erődöket porig rombolni. Ebből a mondat elejéig sikerült eljutni a megvalósításban.
Ijesztő és tiszteletet parancsoló megjelenése végett kapta a "Tsar Tank" azaz Cári Tank becenevet. A projektet II. Miklós orosz cár pénzelte, mivel látott benne potenciált és még miniatűr fából készült modellel is elkápráztatták, ami a nagy testvérével ellentétben mozgásképes volt. Az szörnyeteg szíve két, egyenként 240 lóerős Maybach repülőgép-motor volt, amely képes lett volna a háromkerekű óriást 17 km/h-ás sebességre gyorsítani. A terv az volt, hogy a "fülkét" acélpáncéllal bélelik ki, a lövegnyílásokat két, 76,2 mm-es ágyúval szerelik fel, amelyek egyenként 60 löveggel lettek volna felfegyverezve. Továbbá egy sor, 7,62 mm-es Maxim-géppuska védte volna a harckocsit az ellenséges gyalogságtól.
Az első tesztek sikertelenek voltak. A harckocsi hátsó görgője megakadt a talajban, amint a jármű leállt a tartólapokról, és ezt követően nem lehetett megmozdítani sem. Kiderült, hogy a probléma a tervezéssel volt, mivel túl nagy volt a terhelés a hátsó tengelyen, amely lényegében mozgásképtelenné tette. Totális kudarc, csupán egy mutatós múzeumi darab lett a nagy álomból. Később még volt próbálkozás a projekt felélesztésére, de az 1917-es forradalom megpecsételte a sorsát. Ennek következtében a cári tank acélóriás egy erdő közepén rozsdásodott, mielőtt 1923-ban szétbontották. A képeken látható modell egy replika, amelyet Moszkvában állítottak ki.Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!