Felemelkedés – Interjú Nagy Norberttel, a KIA Magyarország ügyvezető elnökével
Szinte minden egyes KIA modell tesztelése során fel szokott merülni, hogy milyen hatalmas fejlődésen ment keresztül a márka az elmúlt 10-15 év alatt. Ezért is ígérkezett különösen izgalmasnak a KIA Magyarország ügyvezető elnökével, Nagy Norberttel való beszélgetés, hiszen a kinevezés ugyan teljesen friss, de Norbert eddig is a cég élén dolgozott.
Adódik is tehát a kérdés: mi változott, mit jelent ez az új pozíció?
A napi munkám során lényegében nem sok, és az európai cégvezetési felépítés, megszokott fogalmak alapján nem is könnyű elmagyarázni, hogy mit is jelent a mostani kinevezés. Azok számára viszont, akik ismerik a koreai vállalati struktúrát, azoknak természetesen mindent elmond ez a megtiszteltetés. A Kiánbelül elindult egy minden területet, működést átfogó hatékonysági fejlesztés, amelynek keretében az a döntés született, hogy nincsen feltétlenül szükség ázsiai vezetőre a szervezet élén. 13-14 évvel azt követően, hogy csatlakoztam a KIA-hoz, Európában harmadikként az angol és a svéd operációt követően, neveztek ki engem is elsőszámú vezetőnek, amelyet a mi vállalati kultúránkban az elnöki pozíció testesít meg.
Hogyan kezdődött az autós karriered? Mi az, amit érdemes kiemelni a szakmai pályafutásodból?
Az egyetemi éveimet 1999 és 2000 között Franciaországban fejeztem be, így a szakmai gyakorlatot is ott végeztem. Természetesen nagy francia multinál szerettem volna elhelyezkedni, és a beadott pályázataim közül az Automobiles Peugeot esetében jártam sikerrel. Az itt eltöltött gyakorlat után kaptam lehetőséget 2000 szeptembertől a PeugeotHungáriánál, mint operációs/logisztikai manager.
2005-ben igazoltam át a Nissan Közép-Kelet Európai cégéhez, mint regionális értékesítési vezető. A magyar, a cseh, a szlovák és a lengyel piac újautó értékesítéséért voltam felelős.
2007-ben, 30 évesen jött számomra egy hatalmas, minden szempontból óriási lehetőség. A KIA Motors Hungary Kft-hez kerültem, mint General Manager.
Mesélnél erről bővebben? Talán már kevesen emlékeznek arra, hogy 2007-ben mit jelentett a KIA márka Magyarországon.
Szakmai és személyes szempontból is egyedülálló volt ez a lehetőség a számomra. Fiatal vezetőként gyakorlatilag én lettem az „arca” egy, akkor még hazánkban jóval kevésbé népszerű márkának. A piaci részesedésünk akkoriban 1% körül volt.
Ne feledjük, 2006 decemberében vezették be az első C’eed-et. A háttérben mindenki a modellpaletta teljes megújításán dolgozott, miközben olyan, akkor még hihetetlennek tűnő marketing elképzelések fogalmazódtak meg, hogy emocionális döntés lesz majd egyszer KIA-t vásárolni. Ez akkor még meglehetősen elképzelhetetlennek tűnt…
Ebben a helyzetben kezdtünk el hálózatot építeni, illetve átépíteni, melybe alaposan beleszólt a 2008-as válság. A kereskedői hálózat 44-ről 17 hivatalos márkakereskedőre csökkent, és nyereségesség szempontjából is komoly kihívások akadtak szinte mindenhol.
A válságot követően elindult egy újraépítkezés, továbbá nagyon erőteljes márka imázs építés. 7 év garanciát kínáltunk a modellekhez, mint ahogy azt ma is tesszük, és össze kellett kötni az üzenetjelentését a fogyasztók fejében, hogy ez egyenlő a kiváló minőséggel. Egyszerűnek és logikusnak tűnő feladat, de mégsem volt könnyű.
A külső kommunikáción kívül, amelyet a vásárlóink felé közvetítünk, nagyon fontos feladatomnak tartottam már akkor is, hogy a belső, vállalaton, márkakereskedői hálózaton belül is megfelelően változtassunk, mert a kettő kizárólag együtt működik.
Legfőbb hitvallásom, hogy a „KIA én vagyok”, elengedhetetlenül fontos, hogy minden, a Kia márkával foglalkozó munkatárs fejében ott legyen, minden egyes nap minden percében, bármilyen pozícióban is dolgozik a cégnél.
Ennek a következetes munkának az eredményeként mondható el, hogy a KIA név ma már egészen mást jelent, mint jelentett 13 évvel ezelőtt.
Hol tartotok most, miként sikerült teljesíteni a 2020-as „COVID év” terveit?
Jellemző módon mi, a KIA-nál szeretünk nagyot álmodni, és tervszámaink rendkívül nagyratörőek, viszont az élet mindig bebizonyítja, hogy reálisak is. Például 2015-ben, amikor körülbelül 2800 autót értékesítettünk, azt a célt tűztük ki, hogy 2018-ra elérjük az 5000 értékesített gépjárművet és az 5%-os piaci részesedést. Nagyon kevesen hittek benne, de mégis sikerült a darabszám elérése, továbbá a piaci részesedési célt is majdnem elértük.
2020-ra konzervatívabban terveztünk a 2019-es 7500 darabos eladást produkáló rekord évet követően. Ennek természetesen nem volt köze a COVID-hoz, sokkal inkább a CO2 normák miatt gondoltuk azt, hogy nem tervezhetjük az évet hasonló vagy magasabb mennyiséggel. Meg kellett szüntetni versenyképes árú szívó motorok forgalmazását, helyette jött az 1.0 turbó, és más sokkal modernebb, ám a technológia miatt lényegesen drágább mild-hybrid és plug-in hybrid motorokkal jelentünk meg a kínálatban. A világjárvány természetesen tovább nehezítette a második negyedév helyzetét, de szerencsére elmondható, hogy nem megszűnt igényekről volt szó, hanem inkább elhalasztott vásárlásokról. Így a harmadik negyedévben be tudtuk hozni az elmaradást.
A kitartó munka eredményeként nagyon erősek vagyunk a privát vásárlók között. A Suzuki, Dacia és Toyota után a KIA a legnépszerűbb márka a magán vásárlók körében, ahol idén januárban 9%-os volt a piaci részesedésünk Flotta értékesítésben valamelyest hátrébb vagyunk, de számos klasszikus flottapiaci márkát utasítottunk már magunk mögé. A cél, hogy benne legyünk minden szegmensben, minden piacon az első ötben.
Külön sikernek tekintjük, hogy az eladási adatok alapján a KIA e-Niro volt a legnépszerűbb elektromos autó Magyarországon2020-ban, 374db-ot adtunk el belőle.
Mi várható 2021-ben? Meg tudod osztani a terveket az olvasókkal?
2021 a tovább szigorodó környezetvédelmi normákról, az alternatív hajtásokról, az elektromos autózásról fog szólni. Úgy gondolom, hogy ha most még nincs is különbség az öko lábnyomában egy elektromos gépjárműnek – a gyártás, az akkumulátor vagy éppen a nem megújuló energiaforrás miatt, amiből az áramot termelik –, hamarosan fordulat várható. Éppen ezért ennek a célnak az elérését, elősegítését célozzák új modelljeink, hajtásláncaink.
Autógyártóként ettől függetlenül ki kell, hogy hangsúlyozzam: akkor fogjuk tudni elérni a megfelelő károsanyag-kibocsátási normákat globálisan, ha nem kizárólag a mi iparágunkra, hanem más területekre is vonatkoznak majd a CO2-höz hasonló szigorú szabályok.
Az alternatív hajtáson kívül vannak egyébként más területek is, amelyek környezetvédelmi szempontok alapján rendkívül fontosak és ahol a KIA igyekszik az élen járni. Ilyen például a közösségi közlekedés, az autómegosztás. Ez utóbbi azért érdekes terület, mert egyelőre nem létezik nyereséges üzleti modell, amely által a rendszer hosszútávon fenntartható. Ebben is újat kívánunk alkotni.
Az új motorokon, hajtásokon kívül két nagyon fontos modell érkezésére is készülünk. A Ceed a harmadik negyedévben esik majd át egy alapos modellfrissítésen, továbbá az év végén érkezik egy új, nagy méretű, teljesen elektromos crossover modell a kínálatba. Egyelőre még nincs neve a modellnek, de azt már tudni lehet róla, hogy képességei alapján alaposan fel fogja adni a leckét a versenytársaknak. Az akkumulátora akár 18 perc alatt feltölthető lesz 10%-ról 80%-ra, a legerősebb változat 570 lóerős teljesítménye és 500 km-es hatótávolsága pedig az elektromos autózás élvonalába fogja repíteni a KIA-t, amely egyébként stratégai célunk is Európában. Mindehhez fantasztikus minőség és vadonatúj design is társulni fog így érdemes odafigyelni a márkánkra a következő hónapokban, mivel az előértékesítés már április-május magasságában elindul.
Az elmondottak rendkívül izgalmasnak tűnnek, amely egyáltalán nem meglepő, hiszen az utóbbi évtized valóban egy sikertörténet a KIA számára. Megkerülhetetlen, nagy autógyártó vált belőle Európában is. Kívánok sok szerencsét és kitartást az idei célok eléréséhez, és még egyszer gratulálok az új pozícióhoz, illetve kinevezéshez!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!