Felkerült az ’Év Autója’ 2023 szűkített listájára a vadonatúj Toyota bZ4X
A két évvel ezelőtt, 2021-ben a Yaris városi kisautóval ’Év Autója’ díjat szerző Toyota képviselte idén magát az ’Év Autója’ díjra esélyes 27 modell közül a legtöbb, nem kevesebb mint 4 modellel (sőt, ami azt illeti, a japán autógyártó prémium márkája, a Lexus is ott volt a listán a vadonatúj akkumulátoros elektromos RZ nagyméretű SUV-val)
A Toyota Aygo X, a Toyota Corolla Cross, a Toyota bZ4X és a Toyota GR86 egyaránt megkapta az esélyt arra, hogy bekerüljön a szűkített listára, ami végül a vállalat első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett autójának, a bZ4X-nek sikerült.
Talán erre mondják azt, hogy a Toyota idén lapot húzott 19-re, és bejött neki: az ugyan sejthető volt, hogy a részben vagy teljesen elektromos autók dömpigje által fémjelzett 2022-ben nem egy rétegmodell, a vérbeli benzines sportautó, a GR86 lesz az amit a zsűri a 2023-as ’Év Autója’ szűkített listájára beszavaz, a másik három Toyota és az egy Lexus modell azonban meglehetősen erős versenyzőnek bizonyult.
A Lexus RZ, bár kétségkívül rendkívül fontos modell az Európában 99%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő japán luxusautómárka életében, hiszen a vállalat második akkumulátoros elektromos, és első dedikáltan annak fejlesztett modellje (a Lexus kínálatában elérhető másik elektromos modell, az UX elérhető öntöltő hibrid elektromos hajtással is), ám ha történelmi visszatekintésben nézzük az ’Év Autója cím díjazottjait, láthatjuk, hogy viszonylag kevés luxusautó került a díjazottak közé az elmúlt évtizedekben – vélhetően azért mert a döntnökök szívesebben díjaznak elérhetőbb árú, és így a szélesebb tömegek elérése révén az iparágra potenciálisan nagyobb hatással lévő modelleket.
Ez utóbbi szempontot figyelembe véve kifejezetten erős versenyző lehetett volna a Toyota első mini crossovere, a vadonatúj Aygo X, a belépőmodellnek szánt, bemutatása után nem sokkal igazi slágermodellé váló japán miniautó ugyanakkor csak benzines meghajtással érhető el – így vélhetően a zsűri úgy ítélte meg, vannak olyan modellek, amelyek jobban megfelelnek az ’elektrifikált idők szelének’.
A két nagyágyú így a Toyota kínálatában az ’Év Autója’ 2023 díj tekintetében – és igazából piaci szempontból is – a Corolla Cross közepes és a bZ4X nagyméretű SUV volt. A Corolla Cross személyében a hosszú évek óta a világ legnépszerűbb autójának bizonyuló (és minden idők legnagyobb darabszámban értékesített) modellje, a Corolla kapott történetében először SUV kivitelt (eddig ’csupán’ ötajtós, szedán és kombi változatban volt elérhető), és mindjárt meg is kapta a világ legfejlettebb, ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos meghajtását – elsőként a világon. A Toyota kínálatában ötödik akkumulátoros elektromos modellként (a Proace City Electric, Proace City Verso Electric, a Proace Electric és a Proace Verso Electric után) megjelenő nagyméretű SUV bZ4X a vállalat vadonatúj, dedikáltan az akkumulátoros elektromos autók számára fejlesztett e-TNGA platformjára épülő bZ sorozat első tagja, amely új etalont jelenthet az elektromos SUV-ok kategóriájában.
A Corolla Cross és a bZ4X egyaránt mostanában érkezik meg a hazai márkakereskedésekbe, a zsűritagoknak azonban már korábban módjuk nyílt vezetni mindkettőt, és a két modell kétségkívül feladta nekik a leckét. Annak ismeretében ugyanakkor, hogy a szűkített listára bekerülő hét modellből mindössze kettő hibrid elektromos, öt pedig akkumulátoros elektromos (tisztán belsőégésű modell nem jutott be), könnyen érthető, hogy a két leendő sikermodell közül miért a bZ4X lett az, amely végül esélyes lehet a 2023-as ’Év Autója’ címre, arra pedig, hogy két évvel a Yaris diadala után megismétli-e a bravúrt a Toyota, 2023. január 13.-án, a Brüsszeli Autókiállítás első napján derül fény.
A vadonatúj Toyota bZ4X egyébiránt 204 lóerős első és 218 lóerős összkerékhajtásos kivitelben is elérhető (az utóbbi változat a SUV kategóriában kimagasló terepképességeket – például nem mindennapi gázlómélységet – ígér). Előbbi 7,5 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulást és 513 kilométeres hatótávot ígér, utóbbi 6,9 másodperces gyorsulást, és valamivel alacsonyabb, 415 kilométeres hatótávot kínál. A Toyota vállalása, hogy 1 millió kilométer megtétele vagy tíz év használat után sem csökken az akkumulátor kapacitása 90% alá, mindkét kivitel esetében érvényes.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!