La vita e bella (Az élet szép) – Fiat 500 és Fiat 500X
Csakúgy, mint a filmben a történet, a nevetés és a képzelet erejéről szól. Arról a különleges képességről, amelyet csakis kizárólag az olaszok képesek ilyen mértékben megragadni a Földön. Nem az a módszer, hogy a legdrágább és leginkább prémium anyagokkal tömik ki az autó belső terét, hanem arról, hogy miként lehet a stílust a formával, a tradícióval és a laza egyszerűséggel ötvözve örökké divatosra teremteni. Köszönjük az Autócentrum Szabónak, hogy rendelkezésünkre bocsájtotta a most tesztelt két járművet.
Rendhagyó és így utólag azt kell mondjam, hogy meglehetősen nehéz feladatra vállalkoztunk, amikor rábólintottunk, hogy összehasonlító tesztet készítünk a Fiat két legnépszerűbb modelljéről az 500-ról és az 500X-ről. A nehézség elsősorban az, hogy bár formai szempontból egyértelműen rokonok, mégis teljesen más egyéniség a két autó. Apát és fiát azért nehéz összehasonlítani, mert függetlenül attól, hogy külsejükben egészen biztos találunk vonásokat, amelyek egyeznek, de degradáló lehet az új generáció számára, ha az eredményeit onnan eredeztetjük kizárólag, hogy milyenek voltak a szülei. Ebből a szempontból akár az összes Fiat hasonlítható egymáshoz. Persze az 500 és 500X esetében egyértelmű evolúcióról van szó, így pontól pontra igyekszem majd történelmi és technikai háttér szempontjából is összevetni a két járművet.
A retro életérzés időszakában, 2007-ben jelent meg a Fiat 500-as, követve a VW New Beetle és a BMW Mini-t. A Roberto Giolito nevéhez fűződő design tökéletes folytatása volt az 1957 és 1976 között gyártott változatoknak. Az új 500-as mindössze 60cm-rel hosszabb, mint az eredeti változat, 3570mm. Természetesen széltében, magasságában és tengelytávjában is növekedett, hiszen 1630mm széles, 1490mm magas lett és a tengelytáv 2300mm-re változott. Annak ellenére, hogy az arányai is megváltoztak, hiszen az eredeti 500-as egyik különlegessége volt, hogy a szélessége és a magassága egyforma volt, tökéletesen sikerült megtartani azt a bájt, amivel a Fiat 500 képes elrabolni bárkinek a szívét. A méretnövekedés természetesen nem kicsi, de az időközben megnövekedett autók között ez a modell továbbra is az a cuki kisautó maradt, ami korábban is volt.
Persze rá lehet fogni, hogy tipikus női autó a forma és a méret alapján, de meggyőződésem, hogy a Fiat 500 a férfiak szívét is elvarázsolja. A városi közlekedésben nincsen ideálisabb társ, hiszen mérete, könnyű kezelhetősége tökéletes a zsúfolt nagyvárosokban.
A Fiat 500-ban ülve egyszerűen másképpen látjuk a világot. Jó érzéssel tölti el az embert az a környezet, amelyet a Fiat inkább azt mondanám divattervezői, mint formatervezői megalkottak. Ahogyan a bevezetőben is írtam, az autóépítés azon különleges eleme ez a kis autó, ahol nem attól varázsolódunk el, hogy prémium anyagokat halmoztak fel. A legtöbb pontján meglehetősen egyszerű az anyagválasztás. De, ahol szükséges, ott a szemünk számára mutatós, kifejezetten szép részekkel találkozhatunk. Legyen az a műszerfalon, az autó színével megegyező, végigfutó színes betét, a különleges színű, formájú és egyébként jó minőségű műanyagból készült árnyékolója a kormány mögötti műszeregységnek, vagy éppen a finom stílusú légbeömlő nyílás vagy éppen a napfénytetőt árnyékolóját záró rekesz. Az ilyen megoldásoktól lehet azt elérni, hogy az autó ára alacsonyan maradjon, miközben egy design orgia részesei lehetünk.
A most tesztelt Fiat 500 már egy ráncfelvarrott változat. Ebben a változatban egy teljesen újradolgozott frontrészt láthatunk, többek között a nappali fényszórók LED-esek, a hátsó lámpatestek pedig egy különleges belső, a karosszéria színével megegyező betétet kaptak. A belső tér is modernizálódott az elődhöz képest. A jellegzetes kerek műszerfal teljesen digitális lett, továbbá a középkonzolra is került egy 7” -es érintőképernyős felület, AppleCarPlay és Android Auto támogatással.
A hagyományos robbanómotoros változat palettája 2022-től egytagúra zsugorodott. Egy 999cm3-es háromhengeres turbómotor szolgál erőforrásul a 999kg-os autónak. Ennek teljesítménye 70 lóerő, amelyhez 92Nm maximális nyomaték társul.
Ezzel a teljesítménnyel ne számítsunk arra, hogy leviszi a tetőt a gyorsulás, hiszen 13,8mp alatt képes elérni a kisautó a százas tempót. Az viszont egyértelmű, hogy a Fiat 500 nem is erre való (ha valaki ilyesmire vágyik, akkor az Abarth 500-at ajánlom). Kiváló városi kisautó, amely természetesen hosszabb utakra is gond nélkül elkísér. A jó érzést pedig tovább fokozza, hogy egyáltalán nem éhes a kis benzines erőforrás, hiszen 5,2-5,4 literes átlagfogyasztást lehet vele elérni. A kis hybrid motornak hála, városban is 5 körüli fogyasztási érték tartható. Létezik teljesen elhúzható tetős változat az 500C is, de a napfénytetőt szinte kötelező tartozéknak tartom ebben a csodás ékszerdobozban.
Csomagtartója alaphelyzetben nem nagy, de a napi vásárlás, egy sporttáska kényelmesen elfér benne. Ha pedig nagyobb dolgot akarunk szállítani, akkor a hátsó ülések lehajtásával a 185 literes csomagtér 610 literig bővíthető. Mivel a Fiat 500 sokkal inkább 2 személyes autó, mint 4, hiszen a hátsó lábtér finoman szólva sem nagy, ezért a hátsó ülés csomagtérként való használata teljesen logikus alternatíva lehet, ha éppen erre van szükség.
A Fiat 500X, egy másik világba repít minket. A formavilág hasonló, de itt a méretek már egy teljesen más kategóriát képviselnek. 4269mm-es hosszával a subcompakt, (azaz kiskategóriás) SUV-k népes táborát erősíti.
Fontosnak tartom kiemelni, hogy a Fiat viszonylag korán, még a crossover láz elején, 2014-ben mutatta be a Jeep Renegade-del közvetlen rokonságban lévő, ám a Fiat 500 külső adottságaira hajazó járművét.
A hasonlóságot két ponton találni meg igazán. Természetesen a frontrész az egyik, hiszen az 500-as dupla kerek fényszórói ezen az autón is megtalálhatóak. A másik pedig az a tervezési koncepció, hogy a formai jegyekkel, a stílusos megjelenéssel kompenzálták a tervezők az egyébként átlagos, vagy néhány helyen gyengébb anyagminőséget. Ez utóbbi természetesen egyáltalán nem feltűnő. Sőt, szinte észre sem vehető, mert ügyesen rejti a forma. Továbbá a feltűnőbb területek itt is úgy lettek kialakítva, hogy jó minőségi benyomást keltsenek.
Nagyon szép az autó hátsó traktusa is. A csomagtér formavilága szintén arról árulkodik, hogy a családi vonásokat nem lehet, nem akarták elrejteni. A hátsó lámpatestek a szintén ráncfelvarrás utáni 500X-en keretes szerkezetűek, amelyek közepén a fényezéssel megegyező színű betét található.
Ahogyan a méret növekedett, úgy lett a csomagtér is használható méretű. Alaphelyzetben ez sem kiemelkedő, de már teljesen funkcionális. 350 literes, mely szintén bővíthető, ha lehajtjuk a hátsó üléstámlákat. Hátrány viszont, hogy nem képződik sík felület, ha ezt tesszük.
Az utastér szintén komoly mértékben bővült, így a hátsó utasok is kényelmes utazásra számíthatnak. Elegendő a fej- és lábtér, kényelmes az ülőfelület.
A vezető körül kevésbé Fiat 500-os a hangulat. A műszerfal inkább már funkcionális, amit egyébként jól teljesít, mintsem a retro érzést keltő kistestvér formavilága. Középen 7” -es érintőképernyős felület, amelynek menü rendszere, kezelése teljes mértékben megegyezik a Fiat 500 szoftverével. Talán ezek azok a pontok, ahol észrevehető, hogy a Fiat 500X már a modellciklus végénél jár. Manapság szebb grafikával, modernebb rendszerekkel találkozunk. Legyen viszont előnye ennek a felületnek, hogy stabil és viszonylag gyors is.
Az ülőfelületek kényelmesek, a felfüggesztés, a futómű nem kiemelkedően jó, de probléma nélkül teszi a dolgát.
3 különböző motorral rendelhetjük az 500X-et, amelyek közül a legmodernebb mild-hybrid változatot tesztelhettük.
Úgy gondolom, hogy a 130 lóerős teljesítménye tökéletesen elegendő ehhez a járműhöz. Ami kevésbé tetszett, az a 7 sebességes duplakuplungos váltó működése, nem mindig végezte gördülékenyen a dolgát.
Ami viszont óriási előnye volt a Fiat 500X-nek, az a fogyasztása. Átlagosan 6 litert fogyasztott a tesztelés alatt. Autópályán 6,3-6,4, országúton 5,4-5,6 között, városban 6 litert fogyasztott az 1,5 literes hybrid erőforrás.
Szintén szimpatikus pontja az 500X-nek a jó átláthatóság, a könnyű kezelhetőség.
A retro életérzést visszahozó 500 egy telitalálat, örök forma, amely azt gondolom, hogy soha nem fog kimenni a divatból és állandó vágyott tárgya lesz, elsősorban a hölgyeknek. Az ára sincs elszabadulva. Listaáron 7 millió forintról indul és a legjobban felszerelt darabok sem kerülnek 8,5 milliónál többe.
Javaslom viszont, hogy aki ilyen autót keres, látogasson el a www.autocentrumszabo.hu/onlineauto oldalra, ahol jelentős kedvezményekkel tud készleten lévő autókat, többek között Fiat 500-ast találni.
A Fiat 500X rendkívül ügyesen úszott fel a Fiat 500 sikerének hullámaira. Hátránya viszont, hogy azt a fajta cukiságot, amit a Fiat 500-ban minden milliméteren megtalálunk, azt kevésbé találjuk meg benne. Cserébe viszont a mai divatnak megfelelő a felépítés, lényegesen funkcionálisabb, akár családi autónak megfelelő jármű. A mai árak mellett szintén olcsónak tekinthető. Az 1,0 literes 120 lóerős benzines 9,5 millióról indul, a tesztelt 1,5 MHEV verzió pedig 11,25 millióról. Utóbbi már alapfelszereltségében is kiemelkedő, de 1-1,5 millió forinttal kiegészítve gyakorlatilag full-extrás verziókat kaphatunk. Utóbbi keresésénél is ajánlom az Autócentrum Szabó weboldalát, akiknek ez úton köszönjük még egyszer a tesztelési lehetőséget.
@motorhang ????????Fiat 500 hybrid Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #fiat #fiat500 #fiat500hybrid @autocentrumszabo #autocentrumszabo @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Felicità - Al Bano & Romina Power
@motorhang ????????Fiat 500X hybrid Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #fiat #fiat500x #fiat500xhybrid @autocentrumszabo #autocentrumszabo @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Che La Luna - Louis Prima with Sam Butera & The Witnesses
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!