Fogd és vidd - Peel P50
A világ legkisebb autója, mely még a 60 kg-ot sem éri el. A kilóra vetített ára veri a drágább luxusautókat. Rendkívül nagy rá a kereslet, ez indokolja a magas árcédulát.
Az első szériát csupán három évig gyártották 1962-65 között és ez idő alatt 100 darabot készült belőle. Akkori ára 199 angol font volt, melyhez viszonyításképpen egy jobbnak számító motor 250 font körül mozgott. Mára az egekbe szökött az ára a limitált darabszám miatt, és ezt jól mutatja, hogy 2013-ban egy 64-es évjáratú 80 ezer fontért cserélt gazdát.
Ez átszámítva több mint 33 millió forint, és ha ezt elosztjuk a súlyával ami mindössze 56 kg akkor, közel 590 ezer forintra jön ki egy kg. Összevetve egy Aston Martin Vantage-el, hogy maradjunk a szigetországban gyártottaknál, ott csupán ez 27 ezer forintra jön ki. Persze ilyen összevetést senki sem csinál, mivel teljesen értelmetlen, de érdekes egy ilyen nagy értékű kisautónál.
Az első típus legyártását követően a gyár megalkotta a testvérét, a Triedent. Ezt a modellt csupán egyetlen évig gyártották 1965-66 közt és ebből csak 45 darab készült. A lentebb látható képen a "buborék" fülkések a Tridentek. A hajtás ugyanaz volt mint a P50-ben. Sajnos hátramenet nem volt bennük, de ez legyen a legnagyobb baja.A műszaki specifikációja senkit sem fog meglepni, hogy nem egy 1.4-es motor ketyeg benne, mivel csak a motornak nagyobb lenne a súlya, mint az egész autónak. Egy 49 cm3-es léghűtéses DKW motor hajtja 4,2 lóerővel és egy 3 sebességes váltóval, amivel 61km/h-át is képes elérni. Ezzel a tempóval városban már talán nem dudálják le a belső sávból sem (40-es táblánál). Feltéve, ha egyáltalán észreveszik és nem hajtanak át rajta, mivel kereken 1 méter magas, 98 cm széles és 134 cm hosszú, melynek köszönhetően az alábbi képen látható módon simán befér egy buszba. Ez az utazási mód akkor ajánlott, ha még jobban spórolni szeretnénk, mivel 2,8 liter körüli átlagfogyasztással lehet számolni.
A 2010-es évek elején két üzletembernek jött az ötlet, hogy elkezdenék újra gyártani az eredeti modellek replikáját. Az ötlettel elmentek a Dragons' Den műsorába, ami a magyar Cápák között műsornak felel meg. A gyártás beindításához 80 ezer angol fontra volt szükségük, amit meg is adtak a "cápák". Ezzel 2011-ben újra elindult a gyártás, mely mind a mai napig tart. Mind a P50-et és a Tridemet is gyártják, elektromos és benzinmotorral is. Ha egy ilyen újabb használt modellre fáj a fogunk, az is igen zsebbenyúlós, mivel azok is 20 ezer font (kb. 8.4 millió forint) körül mozognak.
Sajnos egyhamar nem lesz a lakásom díszeleme, pedig nagyon tudnám szeretni. Egy szebb kort idéz és nem mellesleg mosolyt csal az emberek arcára.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!