Mint a jó bor - Ford Kuga ST-Line FHEV
Sokadik alkalommal jár nálunk a modellciklus felénél tartó Ford Kuga. Határozottan pozitív élményeket kaptunk a kompakt méretű SUV-tól. Tágas, praktikus belső tere, modern formavilága és széles motor és felszereltség kínálata láthatóan egyre szélesebb körben válik népszerűvé.
A Kuga értékesítési számai kicsit nehezen indultak el a bemutatóját követő évben. De ez jelentősen változott és 2022-ben 20%-kal növelte az értékesítési számait a plug-in hybridek (PHEV) között. Így a legnépszerűbb autó lett a PHEV-k között Európában. Sőt, a legfrissebb statisztikák alapján 2023 első negyedévében is megőrizte elsőségét. Ha figyelembe vesszük, hogy milyen nehézségekkel küzd a jelenlegi autópiac, akkor ezek mellett az eredmények mellett nem lehet szó nélkül elmenni.
A mostani tesztünk nem a PHEV változatról szól, hanem a full hybrid, röviden FHEV meghajtásról, de fontosnak tartottam kiemelni a fenti statisztikát több szempontból is. Nem szabad ugyanis a helyi sajátosságok mellett, azaz a kínálati ár mellett szó nélkül elmenni. Nem beszélve arról, hogy a plug-in hybrid meghajtás kihasználhatósága akkor jelentkezik igazán, ha a tulajdonosnak rendszeresen, minden nap van lehetősége feltölteni az akkumulátort. Praktikusan éjszaka, vagy például munkaidő alatt. A relatíve kisebb akkumulátort utcai töltőn, amely egyébként 55-65 kilométer hatótávolságot képes tisztán elektromosan megtenni, nagyon ritka esetben éri meg úgy tölteni, hogy külön emiatt menjünk el.
A most tesztelt FHEV kivitel ilyen szempontból lényegesen egyszerűbb és nagyjából 2,5 millió forinttal olcsóbb. A benzinmotor, amely az autóban működik ugyanaz a 2,5 literes Atkinson ciklusú szívó benzinmotor. Ehhez csatlakozik egy villanymotor, amelyik a meghajtásért felel. Továbbá van még egy kisebb villanymotor is a rendszerben, de ez kizárólag a motor indításáért felel. Az egész rendszert még egy CVT automata váltó egészíti ki.
A rendszer alapjai megegyeznek a Toyota által alkalmazott technikával, amely egész biztosan a legjobban kiforrott megoldás. Számomra pozitív különbség azonban, hogy nagyobb gyorsítások esetében kevésbé volt hangos a motorzaj, mint a Toyoták esetében. Hogy ez a jobb technikai megoldás vagy a zajszigetelés okán volt így, azt pontosan nem sikerült kideríteni, de vélelmezem az utóbbi jelentősebben játszott szerepet.
A full hybrid rendszer abban tér el a plug-in hybrid változattól, hogy a kapcsolódó villanymotor kisebb teljesítményű, továbbá az, hogy a full hybridek akkumulátor csomagja lényegesen kisebb. Csupán 1,1kW a mérete, szemben a PHEV-vel, ahol 14,4kW. Ez okozza a tisztán elektromosan megtehető hatótáv közötti különbséget. A tesztelt FHEV esetében ez maximum pár kilométer, de az egész rendszert a komputer vezérli, nem tudunk belenyúlni kívülről. Egyébként nem is szükséges, hiszen észrevétlenül és nagyon jól végzi a rendszer a dolgát.
Az FHEV Kuga fogyasztása kifejezetten alacsonynak mondható. Ne feledjük, hogy 4,6 méter hosszával, közel 1,9 méter szélességével és 1,66 méteres magasságával egyáltalán nem kicsi autóról beszélünk, még kategórián belül sem. Az autó saját tömege pedig 1700kg. Ezek mellett az adatok mellett pedig a városban mért 6,4, autópályán 7,1 és az országúti 5,8 literes fogyasztás kifejezetten jónak mondható.
Ezek az értékek minimálisan kevesebbek, mint a plug-in hybrid változat esetében elérhető fogyasztás (főleg, ha nem mindig tudjuk teletölteni és hosszabb távokat is megyünk vele). Így erősen elgondolkodtató, hogy megéri-e a zöld rendszám miatti többlet kiadás.
Az egyes felszereltségi szintek külsőjükben is el-el térnek egymástól. A tesztelt ST-Line kivitel a sportosabb vonalat képviseli. Ezek inkább vizuális különbségek, mintsem gyakorlatban is érzékelhető változtatások. Nagyon fontos kiemelnem, hogy a legutóbbi Kugával való találkozás óta, amely lassan 2 éve történt, egy rendkívül hasznos opció került a rendelhető tételek közé az árlistába. Talán akkor a legjelentősebb kritikai észrevételem az autóval kapcsolatban az ülések kialakítása volt. Az alap ülések ugyanis nem túlságosan kényelmesek az autóban. Az ülőfelület rövid és az oldaltartás is kevés. Valószínűleg ez nem csak nekem tűnhetett fel, mert már ergo ülések is rendelhetőek az autóba. Úgy vélem erre mindenképpen érdemes plusz pénzt szánni.
Összeségében a belső tér, a variálhatóság, a jól átlátható kezelőszervek és a jó összeszerelési minőség mind azt erősíti, hogy a Kuga egy remek családi, illetve többfunkciós autó. A full hybrid meghajtás az üzemeltetési költségeket is észszerű tartományban tartja, sőt még a listaárak is elfogadhatónak nevezhetőek, úgy, hogy már az importőri web-oldal további kedvezményeket ajánl a konfiguráció során. A tesztünk megerősítette, hogy érdemes pár évente újra megnézni egy-egy típust, mert az árazás, illetve az ár/érték arány változásával jelentősen más aspektusba kerülhet. A Kuga is ilyen, hiszen a Ford nagyon okosan az árát minimálisan emelte a versenytársakhoz képest, miközben egyre jobb és szélesebb felszereltségi szintekkel kínálja a divatos városi terepjárót.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!