Fordulhat a kocka - Ford Mondeo Hybrid
Nem tudok elfogultság nélkül a Mondeoról nyilatkozni és azt hiszem nem is akarok. 1996-ban találkoztam az első Mondeoval, amely körülbelül 1 évig volt a társam. Rengeteg követte és tettünk meg együtt sok százezer kilométert. Minden generáció volt nálam és mindegyik tisztességgel helyt állt. Volt benzines és főként dízel, kombi, 4 és 5 ajtós változat. Ez pedig az első hybrid, amit ki tudtam próbálni.
Legalább egy-két hónapja volt beírva a naptárba, hogy tesztelni fogjuk. Igazán vártam, mert számomra a Mondeo egy külön kategória. Az ideális céges autó, amely soha nem hagy cserben, végtelenül tágas, mint egy óriási hajó. Kényelmes, komfortos és ami eddig csak a dízelek óriási előnye volt, hogy tankolás nélkül is kivitt a világból. Könnyedén lehetett velük menni ezer kilométer fölött egyetlen tankolással. Ez a fajta képesség végre már nem csak a dízel változat sajátja.
A negyedik generációs Mondeo hybrid változata már jó erős két éve megjelent az amerikai piacon, igaz az ottani piaci igények miatt a kombi változat azon a kontinensen nem elérhető.
Európa viszont más, mi szeretjük a hosszú kombikat. Hát a Mondeo pontosan ilyen, hosszú, tágas, kiváló térérzetet nyújt és nagyjából 1 éve elérhető.
A számtalan előny mellett azért hozzá kell viszont tenni, hogy az akkumulátorok miatt a csomagtér alaposan leredukálódott. Nagyjából 120 literrel kisebb a térfogata, amelyet könnyen észre is vesz bárki. A megszokott mély, vagy legalább síkban elénk táruló csomagtérpadló ugyanis a lökhárító síkjától felfelé emelkedik. Így a kombi autók komoly tárolókapacitását sajnos elveszítette a hybrid változat. Mindössze egy átlagosnak mondható, 404 literes űrtartalmat kapunk. A hátsó ülések lehajtásával viszont kellőképpen kompenzálódik ez a hátrány, hiszen ezek segítségével 1,5 köbméteresre duzzad a tér.
Az utastér, ahogy azt már generációk óta megszokhattuk, egy méretkategóriával nagyobb területet biztosít számunkra. A kombi Mondeo méreteiben tényleg hatalmas, 3-4 centiméter híján 4,9 méter hosszú és 1,9 méter széles (picit szélesebb és csupán 6 centiméterrel rövidebb, mint a Mercedes E osztály kombi változata). Ennek megfelelően kifogástalan lábteret és vállteret kapunk, bármelyik ülésen is foglalunk helyet. Ez a tágas érzés, még akkor is igaz, ha a hátsó sorban három felnőtt foglal egyszerre helyet.
Tárolórekeszek, számtalan pakolóhely és ergonomikus kialakítású a vezető előtti tér. Az anyagminőség nem kirívóan jó minőségű, inkább átlagosnak mondanám, de semmiképpen sem gagyi. Remek illesztések és olyan anyagok határozzák meg, amelyek hosszútávú nagy strapabírásra készültek. A kezelőszervek és a gombok kézre esnek, logikusak.
Arról, hogy hybrid változatban ülünk, nagyon kevés jel árulkodik. Kívülről az első ajtókra írt kis zöld leveles Hybrid felirattal különböztetik meg csupán egy hagyományos meghajtású változattól. Belül viszont a műszerfal egyedi. Utóbbi a más kialakítású digitális felületében különbözik, amely a meghajtás miatt, elsősorban a fogyasztási adatokokra fókuszálva ad többlet információt.
Azt hiszem ezen a ponton, mármint a fogyasztási adatoknál érdemes pár pillanatig elidőzni. Ez ugyanis parádés. Önmagában is rendkívül kedvező az általunk mért 5,2 literes vegyes fogyasztású átlag, de ha figyelembe vesszük, hogy a hybrid Mondeo 1700 kilós tömeggel és az előbb leírt impozáns méretekkel rendelkezik, ez szerintem egyedülálló.
Meghajtási rendszere azonos technikán alapul, mint a jól ismert Toyota hybrid rendszere, de számomra sokkal kellemesebb volt vezetés közben. Csendes és halk a 2,0 literes benzines motor járása, csupán tényleg határozott gyorsulások esetén hallható a szívó motorokra jellemző zaj. Az elektromotor észrevétlenül kapcsol ki és be. A vezetőnek ezzel semmiféle teendője nincsen. Ahogy a full-hybrid autóknál megszokhattuk, indulásnál, alacsony sebességű haladásnál kizárólag a villanymotor hajtja meg az autót, de a rendszer érzékeli a gázpedál használatból, hogy mikor van szükség nagyobb teljesítményre, és annak megfelelően indítja be a benzinmotort is.
Hozzá kell tenni, hogy a hybrid Mondeo nem egy sportautó: 9,3 másodperc alatt teljesíti a nulláról száz kilométeres tempót, végsebessége 187km/h, így inkább egy normál használathoz elegendő. Lehet 20 évesen még másképpen gondoltam volna, most viszont éppen jónak és elegendőnek.
A Mondeo jellemzően, és ezt az én jósorsom és tapasztalatom is megerősíti, céges használatra tökéletes. Azon cégek számára pedig, akik a dízelmotortól idegenkednek, a legjobb alternatíva. Hosszútávú fenntartása ugyanis talán a legkedvezőbb és ráadásul egy környezettudatos attitűdöt is sugall. Sajnos az elmúlt pár évben a flottapiac kicsit megfeledkezett a Mondeoról, átvette korábbi vezető helyét a Skoda. Ez utóbbi elsősorban árazási és flottapolitikai kérdés. Én azt hiszem, hogy a jelenlegi helyzet komoly fordulatot hozhat, ugyanis a mostani árak mellett egyáltalán nem sok a hybrid hajtásért kért 12 millió forint körüli összeg, különösen azért, mert ez egy alapár, amelyből mindenféle kedvezmények kaphatóak. Én, mint ősi Mondeós, szurkolok, hogy minél többet láthassunk a tesztelt autóhoz hasonlókból a magyar utakon, hiszen ez a környezetünk és az autót felhasználók számára is jó lesz.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!