Forradalmasíthatja a hidrogén széleskörű felhasználását a Toyota által fejlesztett tároló modul
A zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos és nulla közeli kibocsátású hidrogén belsőégésű technológia vezető fejlesztőjeként ismert Toyota egy különleges tárolómodul kifejlesztésén dolgozik, amely műgyantából készült hidrogéntartályokat használ.
A múlt hónapban a 18. Nemzetközi Hidrogén- és Üzemanyagcellás Expon is bemutatott koncepció akár a zéró emissziós áruszállítást és épületenergetikát is forradalmasíthatja.
A hidrogén technológiák vezető fejlesztőjének számító, korábban 5700, a zéró emissziós hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiával kapcsolatos szabadalmat a versenytársaival ingyenesen megosztó Toyota kifejlesztett egy hidrogéntároló modult járművek számára, amely több, a Mirai személyautóban már sikerrel alkalmazottműgyantából készült, nagynyomású, 70 MPa-os hidrogéntartályt és olyan biztonsági berendezéseket integrál, mint például a hidrogénérzékelő és az automatikus leválasztó.
A modulról az alábbi linken tekinthető meg videó: Hydrogen storage module conceptual model - YouTube
A Toyota ehhez a modulfejlesztéshez kapcsolódva folytatja a hidrogénszállítás biztonságának és a hidrogéntárolók kapacitásának vizsgálatát a különböző autóversenyeken történő rugalmas felhasználásuk, valamint egyébszempontok szerint.
A japán autógyártó elkötelezett a zéró emissziós hidrogén alapú társadalom iránt
A Toyota közel negyed évszázada dolgozik olyan ahidrogénalapú társadalom megvalósítására irányulókezdeményezéseken, mint például az hidrogén üzemanyagcellás elektromos személyautók, buszok, kis- és nagyteherautók, targoncák, vagy épp a rugalmasan, több területen, például az épületenergetikában, netalán a vízi és vasúti közlekedésben felhasználható üzemanyagcellás modulok fejlesztése és értékesítése. Ennek keretében az autók számára kifejlesztett, 70 MPa-os, műgyantából készült, nagynyomású hidrogéntartályra ma már sokan igényt tartanának – például a vasúti, hajózási, kikötői rakománykezelésben, valamint FC generátorokban szeretnék használni. A tartályok különböző területeken történő használata ugyanakkor eltérő biztonsági előírásokat és a különböző körülményekhez való alkalmazkodást igényel, ezért a felhasználási lehetőségek széles tárháza ellenére a gyakorlati alkalmazás területei még korlátozottak.A hidrogén széleskörű felhasználásának elősegítésére létrejött Hidrogén Tanács, valamint több ország, köztük Japán egy sor tanulmányon dolgozik a hidrogén korai bevezetésének elősegítése érdekében, miközben garantálja a biztonságot, míg a Toyota és üzleti partnerei készek együttműködést és támogatást ajánlani. A Toyota úgy fejlesztette ki ezt a hidrogéntároló modult, hogy megfeleljen ezeknek az igényeknek és segítsen bővíteni a hidrogén felhasználási körét.
Kezdeményezések a nagynyomású hidrogéntartályok használatának elősegítésére
A tavalyi évtől a Toyota a Super Taikyu sorozatban – amelynek legfőbb célja, hogy „egyre jobb, motorsport-megoldásokat felhasználó autókat készítsenek” –folyamatosan ellenőrző teszteket végez üzleti partnereinek segítségével a gyártás, a szállítás és a felhasználás teljes folyamatában. Ez is összefügg azzal, hogy megalkották ezt az új tárolómodul koncepciót. A Toyota idén is azon dolgozik majd, hogy új üzleti partnerekkel lépjen kapcsolatba, és ellenőrző teszteket hajtson végre a hidrogénfelhasználás szélesebb körű használatának elősegítse érdekében. Ezen a versenyen azt vizsgálták, hogy egy hidrogén üzemanyagcellás elektromos teherautó miként tud autók számára, műgyantából készült, nagynyomású hidrogéntartályokat szállítani nagyobb mennyiségben (2 darab 16 tartályból álló csomagot), amelyek 45 MPa-on vannak töltve. Mindez a Japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium tanúsítványát követően történt, ami bővíti a hidrogén használatára irányuló lehetőséget körét. Ajapán kormány tanulmányaival lépést tartva a Toyota továbbra is kihasználja majd a Super Taikyu versenyekhez hasonló lehetőségeket, hogy igazolja, képes a 70 MPa-os nyomás kezelésére, amely egyelőre csak autókbanengedélyezett.
A sorozatgyártású Mirai személyautóban használt,műgyantából készült, nagynyomású hidrogéntartályok háromféle kapacitása mellett olyan nagy modulok is szerepelnek a kínálatban, amelyek megnövelt kapacitású tartályokat használnak.
A hidrogén tárolása és szállítása
Az autókban használható, biztonságos, műgyantából készülthidrogéntartályokat tartalmazó modulok különféle biztonsági rendszerekkel rendelkeznek, amelyek automatikusan figyelik a működést és az aktuális állapotot, így biztosítva a modul rendkívül biztonságos működését. Mivel a hidrogén biztonságosabb és hatékonyabb tárolása, valamint szállítása megoldható nagy kapacitású hidrogénterheléssel, lehetségessé válik a hidrogén alapú energia felhasználása számos olyan helyen, ahol a hidrogén töltése nehézkes – például kikötőkben vagy hegyvidéki területeken.
A hidrogén felhasználása
Ha a Toyota által 2021 márciusában kiadott hidrogén üzemanyagcellás rendszermodullal kombinálva használnáka hidrogént üzemanyakgként az üzemanyagcellástermékekhez, akkor számos területen lehetővé válik abiztonságos és egyszerű használat – beleértve a mobilitást, például a teherautók és buszok mellett a vonatokon és hajókon is, valamint a kikötői rakománykezelés és azüzemanyagcellás generátorok terén is.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!