GŐZTEHER - Sentinel DG8
Gőzteherautó ami nem mellesleg a világ első négytengelyes teherautója volt. A kormány rossz oldalon való léte, annak tudható be, hogy britek gyártották.
Ez az autóipari csoda 1929-ben született az akkor még Sentinel (Shrewsbury) Ltd. néven futó vállalat berkein belül, amit 1947-ben kereszteltek Sentinel Waggon Works-re. A DG8-as egy 12 tonna össztömegű gőzteherautó volt, amit úttörően négy tengellyel szereltek. A vállalat a gőzhajtásból kiindulva, gyártott kötött pályás járműveket is, azaz gőzmozdonyokat. Első, keréken guruló gőzgépe az 1907-ben gyártott "Standard Sentinel" néven emlegetett 4 tonnás közúti teherautója volt. Ennek a modellnek egy későbbi, 1914-es változata látható a lent lévő képen.
Ezen motorok 2 hengeresek, és hátsókerék hajtásúak voltak, amit lánchajtással oldottak meg. Az első modellek műszaki paramétereit tekintve nagyjából ennyi információ áll rendelkezésre. A DG8-ról viszonylag több információ érhető el. A jármű maximum teljesítménye 93 lóerő, amit 660-as fordulaton volt képes leadni. Nedves úton 6.7 méteren belül elérte a 19 km/h-t, ami nem rossz teljesítmény a maga kategóriájában. Egy tank vízzel, ami 870 liter volt, nagyjából 43 kilométer megtételére volt képes, de a korai járművek sem tudtak jóval többet. Egy biztos, gőzben nem volt hiány, mivel elég nagy mennyiségű vizet fogyasztott kilométerre vagy akár időtartamra vetítve is. A DG8-as 4 tengelye közül a 3. volt a hajtott és az első kettő kormányzott.
Egy 2018 kimutatás alapján, a nagyvilágban közel 163 darab Sentinel közúti gőzgép maradt fent. Ebből a legtöbb, azaz 132 darab az anyaországban található, mellette a második legnagyobb darabszámmal Ausztráliá rendelkezik a maga 22 darabjával. A többi listán lévő országokban 1-1 darab található elszórtan. Ha szeretnénk egyet testközelből látni, szerencsére nem kell messzire menni, mivel Szlovákiában található egy Škoda Sentinel.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!