Game changer – BYD Atto 3 Design
Kínai autók, elektromos autók. Talán ez a két olyan fal, amit a mai világunknak meg kell emésztenie. Amikor az első kínai márkák megjelentek, akkor mindenki kicsit kétkedéssel fogadta őket. A kínai, mint fogalom, kevésbé volt pozitív jelző. Benne volt a gagyi, a nem megfelelő minőség és az olcsó. De volt egy pillanat, amikor elkezdünk azon gondolkodni, hogy ez már nem igaz. Kína hatalmas, megfér ebben az országban és így a fogalom mögött is minden. A nagyra tartott brandek szinte kivétel nélkül részben vagy egészben ott készülnek. És aztán megjelent hazánkban is a BYD.
Nem tudom, hogy segített-e a márkaismertség elterjedésében, hogy szinte a forgalmazás megkezdésének pillanatában megszületett a bejelentés, hogy autógyárat is épít a BYD Magyarországon. A BYD, azaz a Build Your Dreams (építsd meg az álmaidat), így többszörös értelmet is kapott. De az is lehet, hogy elég volt azzal a nagyon erős imidzzsel érkezni, hogy a márka, amely képes legyőzni a Teslat. A SEXY ikont, amelytől az összes klasszikus autógyár pár év leforgása alatt képes volt kicsinek éreznie magát és aki miatt teljes koncepcióváltás következett be. Amikor pedig minden statisztika azt mutatta, hogy az amerikai márka valóban lenyomta a többit, mint a bélyeget, egyszer csak számunkra, európaiak számára, a semmiből jön egy kínai márka és megkérdőjelezi mindezt. Hogy Greta Thunberg ismert mondatát idézzem: How dare you? (Hogy merészelitek?) De merészelik és jól teszik, mert mindig van, aki merészeli és van, akinek egyszer sikerül. Egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy a BYD-nek sikerülni is fog.
A második kihívás az önmagában az elektromos autók térnyerése, és az, hogy a BYD tud-e ebben komoly előrelépést hozni? Én továbbra is azt tartom, hogy az elektromos autó egy színházi cipő. Nagyon jó, ha van az embernek és számos helyzetben a legideálisabb viselet (példának okáért, ha színházba megy). De annyira nem praktikus, ha mondjuk futni. Korábban csak egy cipőnk volt (kinek benzines, kinek dízel), de most jó, hogy van több. Ezen példa alapján engem nem győztek még arról még, hogy hosszú utazásokra elektromossal induljak (kipróbáltam, szerintem szar dolog). Ami nem azt jelenti, hogy ne lehetne megcsinálni. De lemondásokkal jár, vagy legalábbis olyan kompromisszummal, amit én addig nem kötök meg, ameddig tudom, hogy van egyszerűbb, olcsóbb és könnyebb. Annak tükrében gondolom így, hogy bár magát az elektromos meghajtást környezetkímélőbb megoldásnak tartom, mint a hagyományost, de az akkumulátort és annak gyártási technológiáját nem feltétlen.
Egyszóval a BYD Atto 3 tesztet, ha másért nem, a fenti két kérdés miatt rendkívül fontosnak tartottam és nagyon-nagyon vártam. Természetesen még sok minden más miatt is, például azért, mert BYD-t még nem vezettünk és az Atto 3-ról gondolom azt, hogy a legnagyobb népszerűségnek fog örvendeni a jelenlegi modellpalettán. A közel 4,5 méter hosszú kompakt méretű SUV egyértelműen a legkelendőbb szegmensbe érkezett, vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy teljes erővel törte rá az ajtót a piacra.
A választható felszereltségek a végtelenségig le vannak egyszerűsítve, nem kell a konfigurátor előtt órákat tölteni, ha Atto 3 vásárlása mellett döntünk. Van egy alapszint, amely a Comfort névre hallgat és lényegében benne van minden és van egy fokozattal jobb, a Design, amely esetében a csomagtérajtó elektromos, nagyobb a középső forgatható érintőképes infotainement (12,8” helyett 15,6”), légtisztítórendszert is tartalmaz, továbbá színes a hangulatfény benne. Mindezekért plusz 800 ezer forintot kell fizetni, amely tényleg megfontolandó, mert az alap is úgy tele van pakolva extrával, hogy ámulatba ejtő. Természetesen Mi a Design felszereltséget kaptuk, amely lehetőséget adott arra, hogy mindent kipróbáljunk rajta. De mielőtt ebbe belemennénk, essen pár szó a külsőről.
Nekem a leginkább az tetszett benne, hogy nélkülözött minden hivalkodást. Egy csinos kis bakancsforma, amelynek a legfeltűnőbb része talán a rendkívül szép vonalú első fényszórók, amelyeket a gépháztető alatti fém színű sáv köt össze, közepén a BYD felirattal.
Oldalról inkább átlagos designnak mondható a most divatos stílusjegyekkel, mint a sárvédő körüli fényezetlen műanyag perem, amelytől magasabbnak hat az Atto 3 vagy a C oszlopon lévő betét, amely által a tető lebegő hatást kelt. Szintén divatos jegy az autó hátulján végig futó piros helyzetjelző csík, amely a hátsó lámpákat köti össze. Az autó nem egyedi, de határozottan kellemes megjelenésű.
A belső design már semmiképpen nem szól arról a visszafogott, átlagos hangulatról, amely a karosszériát jellemezte. Szerintem néhány esetben már azt is lehetne mondani, hogy a kevesebb inkább több. A magam részéről imádom azt, ha egyes formák mögé valamilyen fajta koncepciót teszünk, de az Atto 3-ban már inkább dömping van ebből.
Talán a legkülönlegesebb, nem digitális részlet, a húrokkal határolt ajtózseb. Egyes felnőtt és tapasztalatom szerint a legtöbb gyerek számára teljesen addiktív. Kényszeres pengetésbe kezdenek a szinte behangolt 3 húrral. Szerintem csak jópofa, annyira nem rabolta el a szívem a megoldás, de az teljesen biztos, hogy feltűnő a piros gumiszalagoktól az ajtó. Ami nekem sokkal jobban tetszett, az az ajtó kinyitására szolgáló „eszköz”, amely egy kis csúsztatható kar az ajtón lévő hangszóró tetején.
Az utastér legfeltűnőbb pontja természetesen a beltér méretéhez képest hatalmas méretű középső tablet, amely az egyik BYD különlegességet valósítja meg, azaz forgatható. Nézhetjük álló vagy fektetett formátumban. Lehet lesz olyan BYD modell, ahol ennek lesz értelme, de szerintem az Atto 3-ban nincsen, azon kívül, hogy jópofa, vagy éppen lehet vele villogni azok előtt, akik nem láttak még ilyet. Ha pedig kijátszottuk magunkat, akkor valószínű fektetve fogjuk használni, mert úgy sokkal kényelmesebb és nem is takarja be részben a szélvédőt.
Az infotainement és a kormány mögötti kis műszerfal-kijelző tökéletes felbontású és rendkívül egyszerűen kezelhető. Utóbbi tartalmazza az összes fontos információt és talán az egyetlen hibája, hogy túl van zsúfolva. Előnye viszont, hogy elképesztő jó a felbontása, ezért a kisebb ikonok, jelek, amelyek megjelennek, probléma nélkül kivehetőek. A középső tablet érintésvezérelhető, megfelelően gyors és logikus felépítésű a menü rendszere.
Érdemes kiemelnem a BYD hangvezérlési képességét. A teszt előtti napig határozottan állítottam, hogy senki nem jutott el odáig ebben a témában, mint a Mercedes-Benz. Mostantól a mondatom többesszámban lesz és kiegészül a BYD-vel. Igaz ez a rendszer is angolul tud, de kevésbé érzékeny a magyar akcentusomra és hibátlanul hajt végre minden utasítást. Ráadásul szebb a csaj hangja, mint a Merciben.
Az autóban lévő anyagminőség általánosságban jó. Ha elkezdem nyomkodni az egyes beltéri elemeket, akkor lehet, hogy kicsit recsegnek, de meg kell nyugtatnom mindenkit, a legtöbb autó manapság ezt csinálja. Viszont a műbőr borítás kifejezetten kellemes minőségű, a gombok, kapcsolók rendben vannak. Az ülések kimondottan kényelmesek és a beltér érzés is megfelelő mind elől, mind pedig hátul. A panoráma üvegtető pedig rengeteget javít az általános hangulaton. Az üléspozíció és a kilátás is teljesen ok. A futómű, rugózási kényelem közepes, de az autó menetdinamikai képességeihez mérve ez is megfelel.
Különlegessége az Atto 3-nak, hogy ellentétben a többi villanyautóval, amelyik nem összkerék hajtású, hogy az első kerekekre megy a hajtás. A 150kW (200Le) villanymotor, amely 310Nm nyomatékkal rendelkezik 7,3 másodperc alatt képes az 1,7 tonnás SUV-ot 0-ról 100-ra. Itthon egyedül a nagyobb 60,5kWh kapacitású akkumulátorral forgalmazzák az Atto 3-at. WLTP szerint a hatótávolsága 450km, amely egyáltalán nem áll messze a valóságtól, főleg akkor, ha jellemzően városban használjuk. Autópályán 100-110-es tempónál 17-18kW-ot, városban 12-13kW-ot fogyaszt. Tehát simán tudja városi környezetben a gyárilag megadott hatótávot. Töltési képességei átlagosak, egyenáramról 88kW-ot, váltóáramról, 3 fázis esetén 11kW-ot képes felvenni.
Összességében a BYD-ről azt kell mondjam, hogy nagyon rendben van. Az ára szinte tökéletes. Villanyautós kategóriában mindent visz. A Teslanak direktben ez a modell nem ellenfele, hiszen egy mérettel kisebb, mint a legkisebb kapható Tesla, másfelől viszont nem is gondolom, hogy szükség van nagyobb autóra a hazai utakon és legfőképpen nem a városban. 15 millió alatti ára pedig nagyon közel van ahhoz, hogy a hagyományos motorral szerelt autókkal is direktben konkuráljon, hiszen ne feledjük, felszereltségi szintje alapján a legdrágább modellekkel képes versenyezni. Ezek alapján én biztos vagyok benne, hogy a piacot jelentősen át fogja rajzolni a BYD.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!