A nyolcas – 2020 VW Golf 1,5 Tsi
A kategória legismertebb, legmeghatározóbb modellje elért a nyolcadik generációhoz. Forma szempontjából, ahogy lenni szokott, nem hozott óriási áttörést. Természetesen hosszabb lett és szélesebb, de a lényeg belül van, a jól ismert, utánozhatatlan Golf formaterv mögött.
Azt lehet szeretni a Golfban, hogy a külső formai jegyei bár minden egyes generációnál változnak, mégis megmarad a jól ismert kompakt kategóriás autónak. Se nem nagyobb, se nem kisebb, mint amekkorára pont szükség van. A 380 literes csomagtér, amely egyébként megegyezik a korábbi generáció csomagtér méretével, a kitűnő példa rá. Nem lett nagyobb, mert ez a méret valóban elegendő. Viszont, ha a nyolcas Golfról beszélünk, nem a csomagér a lényeg, hanem a belső tér kialakítása és a digitalizáció.
A belső tér ugyanis gyökeresen más lett, mint az elődök esetében. Olyannyira, hogy kimondható, hogy a Golf soha nem változott még ekkorát, mint a jelenlegi széria esetében. Minimalista, teljesen digitális, gombok nélküli, megújult felfogás. Ezek talán az első gondolatok, amelyek eszünkbe jutnak, amikor beülünk a rendkívül kényelmes belső tér valamelyik ülésébe.
Sokat elmélkedtem, amikor az Octaviat új változatát teszteltem, hogy vajon mi lesz a Golffal? Hogyan lehet azt a minőségi fejlődést konszernen belül túlszárnyalni? És a válasz itt van, olyan módon megragadva, amire nem számítottam.
Bár nem tudok olyan pontot kiemelni, ahol a Golf ne lenne kiváló minőségű, kifogástalan anyaghasználattal kialakított autó – de az Octavia is ilyen, így ezen a ponton nagyon nehéz lenne szembetűnő változást bemutatni – így a VW tervezői a technológiát hívták segítségül. A Golf 8 műszerfala lényegében két nagy digitális műszeregységből áll. Egy a kormány mögött foglal helyet, egy pedig közvetlen mellette a középkonzol felső részét foglalja el.
A tervezők olyan komolyan vették ezt a bizonyos digitális kialakítást, hogy gombokat szinte elvétve találunk csak az autó belsejében. Nekem egyébként továbbra is hiányzik egy-két kezelőgomb, mert kényelmesebbnek éreztem, hogy egy gombot csavargatok, mint a megfelelő menü pont alatt ki-be kapcsolok, vagy éppen növelek-csökkentek valamit. Például a rádió hangerejét.
Hát az új Golfban nincsen választás. Érinthetünk, de a kormányon kívül semmit nem csavarhatunk. Az Octavia is hasonló irányvonalat képvisel, de a Golf esetében a tervezők egyel tovább léptek. Menüből érhető el minden. A jó hír viszont, hogy a nyolcas menürendszere teljes mértékben megújult. Nehezményeztem mostanában, hogy mind a Skodák, de még az új Passat esetében is odalett a korábban jól megszokott, pofon egyszerűen elsajátítható, remekül felépített kezelhetőség. Ez utóbbi két autónál már nem lehetett elmondani, hogy pillanat alatt rá lehet találni bármiféle beállításra. Hát ez az érzés újra visszajött. A grafikájában és logikájában is újra gondolt menü, gyors (legalábbis gyorsabb, mint az Octavia menüje) és abszolút logikus. Így a használhatóság végre olyan, mint régen.
Természetesen vezeték nélkül tükrözhető ki az Apple telefon, így az alapfelszereltség részét képező vezeték nélküli mobiltelefon töltés is értelmet nyer.
Az automata, azaz a 7 sebességes DSG váltó kezelője még kisebb lett, mint a cseh modellben, pedig ott is jelentősen zsugorodott és csak egy kicsi kapcsoló lett belőle. A Golf esetében pedig egy egészen pinduri kapcsolóvá zsugorodott, így szinte egyáltalán nem foglal el helyet a középkonzolon. Remekül használható, egyáltalán nem hiányzott a vaskos váltókar.
Szintén szép, esztétikus megoldás a középső kijelző alatt végig futó sáv. Ha ezen végig húzzuk az ujjunkat, akkor állítható a hangerő. A jobb és bal szélén pedig a kétzónás klíma hőmérsékletét tudjuk állítani, szintén az ujjbegyeink segítségével. Gyorsan megszokható, kényelmes megoldás.
Ahogy a címből is kiderül, az 1,5 literes Tsi benzinmotorral volt felszerelve a tesztautónk. Óriási pozitív csalódást okozott számomra ez az erőforrás. A 150 lóerősre hangolt motor remekül vitte a járművet és közben az autó fogyasztása is tökéletes volt. 6,1-6,2 literes átlagokkal jártunk a teszt idején, amely kifejezetten jónak mondható. Más konszern autók esetében az ilyen típusú motor sokkal éhesebb volt.
A nyolcas Golf mondanom sem kell, hogy rendelkezik az összes vezetéstámogató funkcióval, amely jelenleg a piacon elérhető. Sávtartója jónak mondható, de problémám volt vele, hogy amennyiben pár másodpercig nem érintjük meg a kormányt, máris figyelmeztet. Így kihasználni ezt, illetve az önvezető funkciót nem igazán lehet, mert a figyelmezgetést követően szinte egyből le is tiltja a funkciókat. Amit viszont nem tilt le, sőt aktívan közbeavatkozik az a sávelhagyás gátló. Talán az én ízlésemnek már túlságosan aktív is ez a közbeavatkozás. De az utóbbi időben szerzett tapasztalataim alapján minden márka, minden új járműve ezen funkció esetében egyre erőszakosabb.
Az új Golf fantasztikusra sikerült. Méltó elődjéhez és a tradícióhoz, amit a Golf kikövezett. Hogy meddig tart ez a tradíció arról a jövő még sok titkot rejt. Hiszen az ID3 ugyanebbe a kategóriába fog érkezni. Az elektromos autózás pedig sok korábbi tradíciót megváltoztathat. Addig viszont még jó pár év fog eltelni és a Golf biztos vagyok benne, hogy folytatja a VW-en belül kialakított sikeres modell útját.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!