Ha gáz a munka! - NAMI-0127 12x8 & 8x8
Nem volt ismeretlen terep az ilyesféle járművek megalkotása a szovjet mérnökök számára, ám itt bele kellett adni apait-anyait, hogy az elvtársak ne fagyjanak meg a kemény téli időszakban.
Annak idején a Szovjetuniónak hatalmas mérnöki gárdája volt, akik kizárólag új technológiák létrehozására és fejlesztésére szakosodtak. Erre a célra több kutatóintézetet hoztak létre, ezek egyike volt a NAMI. Mint mindenhol, itt is voltak sikeres és kevésbé sikeres projektek. Az egyik ilyen kevésbé sikeres projekt volt a cikkben említett NAMI-0127-es. A modellt 1965-ben fejlesztették ki, majd ezt követően 1968-ban legyártottak két prototípust. A 0127-es fő feladata a normál teherautók által megközelíthetetlen területen átívelő gázvezetékhálózatok, csővezetékeinek leszállítása és egyéb hasonlóan nehéz útvonalakon történő logisztikai feladatok ellátása volt. Szerencsére volt honnan meríteni a fejlesztése során, és nem a nulláról kellett építkezni. A jól bevált Ural 375-nél és más típusoknál is már alkalmazott megoldásokból bőven emeletek át ebbe a típusba. Kétféle hajtásképlettel látták el. A 12x8-as változat a nagyobb méretű, míg a 8x8-as a kisebb méretű, a platón elférő tárgyak mozgatásának feladatát látta el. A csuklós váznak köszönhetően rendkívül agilis teherautó volt, ami akár egy elakadás esetén is nagyon hasznos segítség volt. Az erőforrást egy JAMZ-238-es, 14 850 cm3-es V8-as dízelmotor biztosította.
Kétféle modell variáns készült:
NAMI-0127A: „Íves” gumiabronccsal szerelt, speciális tömlő nélküli abroncsos változat. Megnövekedett terepjáró képességet eredményez ez a gumiabroncs alacsony teherbírású talajon (homok, mocsár, hó…).
NAMI-0127P: Speciális pneumatikus abroncsok, amelyek nagy rugalmassággal bírnak, és szintén rendkívül jól teljesít az alacsony teherbírású talajon, viszont burkolt utakon rohamos tempóban kopik, ezért nem is terjedt el.A vizsgált környezetben a speciális pneumatikus abroncsokkal ellátott 0127P változat jobban teljesített több ponton is. Nagy előnye volt a másikkal szemben, hogy a nyomvonal tiszta maradt utána és könnyítette a mögötte érkező jármű előrehaladását. Ellenben a másik változat gyakran hagyott maga mögött akkora nyomvályút, hogy buldózerrel kellett kiegyenlíteni utána az útvonalat. Nehéz terepen a fogyasztás is jobban alakult, csupán 163 litert kért 100 kilométereként, míg a másik benyelt 259 litert is!
A tesztek során jól teljesített és pozitív kritikákat kapott, ezért a Gázipari Minisztérium a Gépipari Minisztériumhoz fordult azzal a javaslattal, hogy szervezzék meg a tömeggyártást, de a projekt végül mégsem valósult meg. Így a NAMI-0127 sajnos eltűnt a süllyesztőben.Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!