Ha nem szeretsz osztozkodni - Mazda Mono-Posto
Első ránézésre egy jól sikerült szerkesztésnek tűnhet. De nem az! Ez egy koncepcióautó 2000-ből, ami egy második generációs MX5-ös, más néven Miatán alapul.
Az 1950-es évek versenyautóinak szellemét idézi a Mazda Mono-Posto, amit a gyártó szerint a Lotus és a Jaguar inspirált. Számomra sokkal inább Striling Moss 300SLR-je, illetve a tiszteletére megalkotott újabb generációs SLR McLaren Stirling Moss jut eszmbe. Egy teljesen átgondolt 2. generációs Miata karosszériát kapott, ami kiváló alap arra, ha valami jóból még jobbat szeretnénk kihozni. Gondolva itt a vezetési élményére és nem feltétlen a formavilágra.
A Miata, megjelenése óta mindig is a vezetők autója volt, egy élményautó. Ezt az élményt egy teljesen új szintre emelte a Mono-Posto, mivel utasülést nem kapott. Az elmúlt 21 évben számtalan hasonló merően formabontó autó látott napvilágot, mint pl. az előbb említett SLR McLaren Stirling Moss vagy épp a Ferrari Monza SP1. A Mono-Posto karosszériája gömbölyded, egy kis légbeömlővel, és egy kicsi szélvédővel, ami a gyorsasági motorokra hajaz. Igaz a C5-ös Audi híresült el "szappantartóként", de erre az autóra végképp illik a kifejezés, vagy inkább ez az autó maga a szappan.
A rendkívül szűk belső tér Forma 1-es stílust idéző Sparco kormányt és szintén Sparco kagylóülést kapott. Módosították a mérnökök a motorját is, mivel a széria 1.8 literes szívó motor turbófeltöltőt, intercoolert, rozsdamentes acél kipufogórendszert, valamint egyedi szívó- és kipufogócsonkot is kapott, amit a HKS szolgáltatott. A fejlesztéseknek köszönhetően a lóerő 36 százalékkal, a nyomaték pedig 104 százalékkal emelkedett, így a négyhengeres 190 lóerőt tudott 6100-as fordulatszámon, és 330 Nm-es nyomatékot 4100-as fordulatszámtól. Alacsony súlypont, kellően erős és rugalmas hajtás, illetve futómű, kell ennél több? El lehet képzelni milyen menettulajdonságai voltak ebben a kategóriában.Magától értetődő, hogy a Mono-Posto kizárólag koncepcióautónak készült, és nem tervezték a sorozatgyártását. A magas önköltség miatt piacképtelen volt, de talán ha ez egy RX7 lett volna, akkor még lehetett is volna belőle valami nagyobb dolog. Élmény lehetett volna vele egy-egy pályanap, de én egy körrel is beérném.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!