Ha valami másra vágysz – DS3 Crossback
Az első kérdése lehet sok olvasónak az, hogy mi is az a DS, milyen márka is ez valójában? A DS névvel először az 1955 és 1975 között gyártott, előremutató formájáról és technikájáról ismert Citroën DS esetében találkozhattunk. Ezt követően a Citroën al-márkájaként 2009-ben jelent meg a DS, mint a C3, C4 és C5 csúcsváltozata.
2016-ban született meg a döntés, hogy különálló márka legyen, a teljes nevén DS Automobiles.
A PSA csoportnak nagyon régóta vágyott terve volt, hogy létrehozzon egy prémium márkát, mint ahogy azt számos más autógyártó is tette az elmúlt évek alatt. Gondoljunk csak a Lexus/Toyota, Infiniti/Nissan, Acura/Honda párosokra vagy akár a Porsche csoportnál az Audira vagy a General Motors márkái közül a Cadillec-re. A prémium a magasabb minőségen kívül egy magasabb árkategóriát is képvisel. A PSA-nak a Peugeot és a Citroën esetében ezt nem volt módja megvalósítani, így a 2009-es DS sorozatok sikere után adta magát a lehetőség, hogy ezen a vonalon induljon tovább a csoport. A DS tehát a Citroën márkából fejlődött ki és mára már teljesen külön identitás. A gyökereiről persze árulkodik maga a logója is, hiszen a Citroën, lánctalpakat szimbolizáló 2 db háromszögéből építették fel a DS feliratot.
A DS ezenkívül egy játékos betűkapcsolat is, hiszen ezen betűk francia kiejtése (déesz) jelentéssel bír, mégpedig az” istennő” szóéval.
Ennyi bevezető után, ami nem volt véletlen, pedig lássuk a DS3 Crossbacket. És igen, kell a bevezető és kell a körítés, mert ez az autó a stílusról és a divatról szól. Nem való mindenkinek, nem arra készült, hogy tömegcikk legyen belőle. Meg kell érteni, fel kell hozzá nőni és ott kell tartani mind világlátásban, mind anyagilag, hogy magunkénak tudjuk érezni.
Az átlagember, mint én is, ha beül egy komolyzenei koncertre, ahol nem pl. Mozartot, vagy Puccinit játszanak, hanem Bartókot vagy Wagnert, akkor nem lesz komfortban. Azt kérdezi, hogy mi ez egyáltalán és miért kell ezt hallgatni? Hát szerintem a DS3 Crossback pont ilyen. Ha valaki elkezdi elemezgetni az árlistát és összehasonlítja a teljesítményt és felszereltséget egy másik kisméretű SUV-val, akkor biztosan nem a DS-t fogja választani. Az árak és a kinyomatott adatok ugyanis sosem fogják tükrözni a csupa nagybetűs STÍLUST. Nehezen beárazható, mint egy márkás ruhadarab, egy neves francia vagy olasz divatház esetében, ahol az egyediség és a minőség a fontos.
Így a mostani leírásomban is szigorúan egyetlen mondat az adatokról. 1200cm3-es 3 hengeres 130LE-s turbómotorral felszerelt 8 sebességes automataváltóval felszerelt kisautót próbáltunk, a méretéhez képest irreálisan nagy 17”-es alukerekekkel és átlagosnak mondható csomagtérrel, gyorsulással, elfogadható 8 literes fogyasztással.
A fenti adatsornál sokkal fontosabbnak tartom az érzést és a semmihez nem hasonlítható formavilágot, amit kapunk. Olyan anyagokkal találkozunk az utastérben, amit nemhogy ebben a kategóriában nem láthattunk soha, hanem még két mérettel feljebb is ritkán. Alcantara bevonatú műszerfal és ajtóborítás, valódi fém, csiszolt gombok veszik körbe a vezetőt. Lehet azt mondani, hogy tetszik és elfogadom azt is, ha valakinek nem. Egy viszont biztos, érzéseket mindenkiből kivált az autó, más, mint amit megszokhattunk. Azt szokták mondani, hogy az a legkomolyabb márka, amit nem ismer mindenki. Hát azt el kell magamról árulni (és ez lehet kiderült a Wagneres példából is), hogy a hi-fi rendszereknek nem én vagyok a szakértője. Szóval ameddig nem néztem utána, semmit nem mondott a Focal Electra hangrendszer. Hát most már erről is tudom, hogy menő cucc és pont ez van a DS3 Crossbackban.
A másik különlegesség a személyre szabhatóság. A belső tereket, amelyek közül választhatunk, már nevében is különleges, ún. inspirációnak hívják. Színekben és anyagválasztékban pedig még egyedibbé varázsolhatjuk a belső teret. A tervezőket egyébként a DS3 Crossback esetében nyilvánvalóan a négyszög formája ragadta meg. Négyzetek, téglalapok, paralelogrammák, deltoidok megannyi játéka, kavalkádja vesz minket körül. Nyüzsgő, lendületes és a sok forma ellenére jól átlátható a tér, mely teljes egészében digitális. A műszerfal nem nagyméretű, de tökéletesen informatív, személyre szabható.
Kívül is hasonló egyediséget kapunk, amely valahol öncélú, de játékos és egyedi formát ad az autónak. Ezen felül rengeteg különleges szín közül választhatjuk meg a mi stílusunknak megfelelő megjelenést, amelyhez „természetesen” egyedi színű tetőket is rendelhetünk. A kilincsek az ajtóba süllyesztettek, és a tulajdonos közeledését érzékelve bújnak ki a helyükről. Amikor pedig otthagyjuk a kocsit, az magától záródik be, nem kell hozzá semmiféle gombot nyomogatni. A LED Mátrix fényszórók pedig egyedi formájukkal teszik különlegessé a megjelenést.
A fenti egyediségek és természetesen a most elérhető összes más autóban is megtalálható extra teszi teljessé és tökéletessé a DS3 Crossback adta képet. SUV formája ugyancsak a divatról szól és a vezetőjéről, aki nem akar másra hasonlítani, egyedi, mint minden a környezetében.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!