Kívül kicsi, belül nagy – Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Advance
A 2023-as, modellfrissítésen átesett Jazz járt nálunk. A külső módosításokon kívül a motorháztető alatt is módosult a Jazz. De, ami talán ennél is izgalmasabb, hogy az idő előre haladtával az egyterű kialakítás inkább többletet, mint bármiféle negatívumot ad a modellhez.
Az új Jazz-zel elősorban a kötelező gyakorlatokat végezték el kívülről. Kapott egy vadonatúj lökhárítót, ami sokkal karakteresebbé, modernebbé varázsolta. A hűtőrács is nagyobb lett, most már nem folytatódik egy fényezett elemmel a gépháztető, amely a két fényszóró közé ívelt korábban. Ettől a kis autó megjelenése határozottabb, lendületesebb lett.
A hátsó fertájon a legszembetűnőbb változás a lökhárító módosítása, amelybe szintén egy fekete betét került. A „minimális” külső módosítás ellenére, ahol az észrevehető különbség még a dísztárcsa változtatása, az új Jazz nagyfiúsabb lett. Kifejezetten jót tett neki, hogy leporolták a korábbi kivitelt (az előző cikk, a módosítás előtti változatról itt olvasható). A méretek és az arányok nem változtak. Bár a katalógus szerint 4 centivel hosszabb lett az autó, de én a különbséget kizárólag a lökhárítók módosítására teszem. A Jazz picivel 4,1 méternél rövidebb és 1,7 méternél pár milliméterrel keskenyebb, a magassága pedig 1,5 méter. A magasság nem abból ered, hogy pár centiméterrel magasabbra emelték, hanem abból, hogy az utastér magasabb. Ezzel nagyban eltér a mostani átlagautóktól, a crossoverektől. A tengelytáv 2,5 méteres, amely átlagosnak mondható, de összeségében egy jelentős belső teret kapunk az előző arányok miatt.
Az utastér nem változott és ezt kizárólag a szó jó értelmében kell kezelni. Amikor beülünk a Jazzbe megdöbbentően nagy utasteret tapasztalhatunk. A kialakítás, és itt továbbra is félve írom le, mert páran lehet kiábrándulhatnak emiatt a Jazzből, egyterűre hajaz. Tágas fejtér, a szélvédő élesen ível fölfelé, sőt még két fix ablakot is találunk az A oszlopnál, amely növeli a kilátást és a térérzetet is.
Rengeteg a praktikus megoldás a Jazzban. Pohártartók, kis rekeszek, tárolózsebek mindenfelé. A környezet teljes mértékben barátságos. Egyszerűen jó érzés a Jazz volánja mögött ülni. Néhány helyen ugyan az anyagminőség inkább közepes, mint jó, de az összeszerelési minőség miatt nem bántó. Az ülések kényelmesek, nagyon könnyű a megfelelő üléspozíció megtalálása.
A hátsó utastér is tágas, kényelmes. A kardánalagút sem türemkedik ki túlságosan és bár a tér 3 felnőtt számára már szűkös, de azért még ez sem annyira kényelmetlen.
Támadások érhetik a Jazzt a csomagtartó méretével kapcsolatosan. Tény, hogy az alaphelyzetben 300 literes tér kicsi. Ennek oka, hogy a meghajtáshoz kapcsolódó akkumulátorok ez alatt kaptak helyet. Viszont a csomagtér felxibilitása kompenzálja ezt a deficitet. A hátsó üléseket lehajtva 1205 literig növelhető a tér maximálisan, de ez önmagában nem fedi le a lehetőségeket. A magic seat rendszer segítségével a hátsó ülések nem csak le, hanem felfelé is hajthatóak 1/3 – 2/3 arányban. Így magasabb tárgyak kényelmesen szállíthatóak az autóban.
Amin nem változtatott a Honda, pedig én megtettem volna, az az infotainement rendszere a Jazznek. Sajnos azt kell mondjam, hogy meglepő módon ezen a területen a japán márkák egyöntetű elmaradásban vannak. A rendszer kicsit lassú, nehézkesen kezelhető. Szerencsére a telefon kitükrözhető a képernyőre, így a gyári rendszerrel kevéssé találkozunk, ha éppen ilyen módon kívánjuk használni.
A változatlan állapot viszont előnnyel is jár, hiszen megfelelő mennyiségű gomb, kapcsoló maradt fizikális megjelenésben. Ugyan viccesen hangzik ez, de ez határozott előny a manapság szétdigitalizált utasterekkel szemben, ahol a költségcsökkentést (az egyes alkatrészek megszűntetését) úgy adja el a legtöbb gyártó, hogy modernnek, digitálisnak kínálja a portékáját. A Jazz nem tartozik ezen márkák közé. Hagyományos gombokkal, kapcsolókkal lehet például a klímát vezérelni és nem szükséges a menü rendszerben zsonglőrködni.
Végére hagytam, de messze nem utolsó szempont a meghajtása, komfortja a Jazznek. A vezetési élmény tökéletes a kis autóban. A felfüggesztés, rugózási komfort elképesztő, tényleg mintha ez is eggyel nagyobb kategóriát idézne.
A hajtási rendszer fejlődött az előző modellhez képest. A full hybrid meghajtáson belül a benzinmotor teljesítménye 107 lóerő, a villanymotoré pedig 122 lóerőre növekedett. Utóbbi nyomatéka változatlanul 253Nm. Az autó gyorsulása 9,6 másodperc 100km/h-ra, amely egyébként változatlan a korábbihoz képest. Szintén változatlan és döbbenetesen alacsony a Jazz fogyasztása. Városban 3,5-3,7 literes fogyasztással közlekedtünk, autópályán sem ment jelentősen 5 liter fölé. A tesztátlagunk 4,6 liter volt vegyes használat mellett. Régen tapasztaltam hasonlóan alacsony értékeket. A Jazz egyértelműen városi autó és ez nemcsak a fogyasztásból, hanem a motor dinamikájából is érezhető. Az Atkinson típusú hybrid rendszer sajátja (ez gyakorlatilag azonos a Toyota full hybrid rendszerrel), hogy erőteljes gyorsításkor égtelen zajjal jár a folyamat. Ez tapasztalható a Jazzban is. A gyorsulás végeztével ez a hang megszűnik, utána visszaáll a hangszint a normál tartományba. Azt gondolom, hogy az alacsony fogyasztásért, kedvező károsanyag kibocsájtási értékekért ez elfogadható kompromisszum. Ezen kívül ugyanis semmi egyéb rossz hang, recsegés nincsen a Jazz utasterében.
A méreténél fogva nagyvárosi közlekedésben verhetetlen, de hosszabb utakra is tökéletes a Jazz. Őszintén szólva kifejezetten sajnálom, hogy nem ebbe az irányba halad az autók fejlődése. A kisautók egyre jobban visszaszorulnak, amely az árazás miatt teljesen érthető. A Jazz is ezzel a problémával küzd. A hybrid rendszer, a környezetvédelmi normák, a biztonsági tartozékok és egyéb kiegészítők ezekbe az autókba is belekerülnek. Így a gyártási költség alig tér el egy nagyobb gépkocsiéval szemben, amely természetesen még nagyobb, még kényelmesebb. A belépő és általunk tesztelt Advance modell induló listaára 11,5 millió forint. Ez pedig rengeteg pénz és érthető, hogy ez erősen szűkíti a Jazz vásárlók körét. Pedig aki ezen felülemelkedik, az egyáltalán nem fogja megbánni. Az imént említett fogyasztási értékek miatt, a híresen kicsi szervízigénye és a rendkívül jó ártartása miatt. Végül pedig azt sem szabad elfelejteni, hogy a Jazz eggyel nagyobb autó, kicsibe csomagolva.
@motorhang ???????? Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Advance Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #honda #hondajazz #hondajazzhybrid #hybridjazz #jazzhybrid @hondahungary @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ eredeti hang - motorhang
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!