Hybrid kisokos
A környezetvédelem, a modern autózás a mai napon már elképzelhetetlen enélkül a fogalom nélkül: hybrid. Gyakorlatilag mindegyik autógyártó rendelkezik ilyen típusú meghajtással. De olyan ez, mint amikor hűtőszekrényt vásárolunk. Tisztába kell lenni néhány fontos különbséggel, különben rosszat, azaz nem a nekünk megfelelőt választjuk. Nem szeretnék mély technikai elemzésbe bocsátkozni, hiszen nincs is ennek nagyon értelme. A legfontosabb, hogy a leglényegesebb fogalmakkal tisztában legyünk.
Mi is az a hybrid?
Hybrid, vagy magyarosan hibrid, hajtásnak nevezünk minden olyan meghajtást, ahol a hagyományos, jellemzően benzinmotor mellett egy elektromos motor is közreműködik a meghajtásban. A hybrid meghatásokat jelenleg három fő csoportra oszthatjuk:
- Mild-hybrid vagy másnéven lágy hibrid meghajtás
- Full-hybrid vagy teljes hibrid meghajtás (rövidítve FHEV)
- Plug-in hybrid meghajtás, amelyet sokan konnektoros hibridnek is szoktak becézni (rövidítve PHEV)
Bár tagadhatatlanul mind a három meghajtás esetében korrekt megnevezés a hybrid szó használata, a mild-hybridek azért kicsit kilógnak ebből a sorból. Miben más, mit tud a mild-hybrid?
Mild-hybrid
A lágy hibridek az utóbbi két évben terjedtek el és lassan alig van olyan márka, amely bármelyik (értsd benzines vagy dízel) motorját ne kombinálná ezzel a megoldással. Tehát ebben az esetben számos, nemcsak benzines hybriddel találkozhatunk. Ennek a meghajtásnak a lényege, hogy egy elektromotor és egy 48V-os, tehát nagyobb teljesítményű akkumulátor támogatja a hagyományos meghajtást. A ’támogatja’ nagyon fontos, hiszen ezek az autók nem képesek arra, hogy tisztán elektromos üzemmódban működjenek.
Ennek a plusz támogatásnak számos célja van:
- segíti a benzinmotort az indulásnál
- plusz teljesítményt biztosít az autónak, jellemzően gyorsításkor
- az előző két szempont miatt kisebb lesz a károsanyag kibocsájtás
- kedvezőbb fogyasztása lesz a járműnek (elméletileg)
- a start/stop rendszert szemvillantás alatt és lényegesen gyorsabban üzemelteti. Ez utóbbi miatt guruláskor ki tudja a legtöbb típus kapcsolni a motort, így további üzemanyag megtakarítás érhető el
Az intelligens rendszer mindig a vezetési körülménynek megfelelően működik. Fékezéskor generátorként szolgál a villanymotor és így képes visszatölteni a haladáskor elhasznált energiát.
Az autógyárak rendkívül motiváltak ennek a rendszernek az alkalmazására, elsősorban azért, mert a károsanyag kibocsájtás kedvezőbb ezen modellek esetében, miközben a többi hybrid meghajtáshoz képest ez a rendszer lényegesen olcsóbb.
Tapasztalatom az, hogy relatív kevés üzemanyag takarítható meg a mild-hybridek esetében, viszont óriási előnye, hogy a start/stop rendszert nem kell kikapcsolnia annak sem, akit ez a ki-be kapcsolás egyébként idegesít, mert ezeknél a járműveknél (még a dízeleseknél is!) szinte észrevehetetlenül csinálja.
Full-hybrid
A hybrid szóval, így önállóan, vagy precízebben a full hybrid vagy éppen öntöltő hibrid kifejezéssel találkozhatunk a legrégebb óta. A technológia elterjedését a Toyotának köszönhetjük, aki komoly élharcosa ennek a megoldásnak. 1997 óta fejleszti ezt a technológiát és jelenleg a negyedik generációnál tart.
Lényegesen komplexebb és bonyolultabb megoldás, mint az imént bemutatott mild-hybrid technológia. A Toyota típusú rendszer lényege, hogy egy úgynevezett bolygóműbe táplálja az elektromotor és a benzinmotor is a meghajtáshoz szükséges nyomatékot, amely az egész rendszert vezérli. Nagyon fontos, hogy a FHEV meghatás
- képes az elektromos motorra támaszkodva, kizárólag annak segítségével haladni.
A legtöbb esetben külön gombbal ki is lehet erre kényszeríteni a járművet. De ez gyártótól is függő lehetőség, vannak ellenpéldák. Az viszont lényeges, hogy a rendkívül cizellált rendszer, amikor úgy látja és amikor az akkumulátor megfelelő töltöttségi állapotban van, akkor automatikusan EV meghajtásra kapcsol. De előfordulhat, hogy kizárólag a benzinmotor működik (egyedül a Peugeot-nál találkoztam dízel párosítással ennél a technikánál), mint ahogy az is, hogy egyszerre működik az összes motor. Értelemszerűen az utóbbi esetben képes a legnagyobb teljesítményt leadni a gépkocsi.
Az FHEV technológiát nemcsak a Toyota fejleszti, így találkozhatunk egyéb technikai megoldással is. Ilyen a Honda e HEV, amely felépítésében sokban hasonlít a Toyota rendszeréhez, de különleges technikai megoldása által képes kikerülni ezt a bizonyos elosztó szerkezetet. Ennek az az előnye, hogy sokkal több olyan körülmény esetén képes tisztán elektromosan működni, mint a Toyota modellek. Például emelkedők esetén, vagy nagyobb sebességű autózáskor.
Nagyon szimpatikus FHEV módszer és egy teljesen más út ugyanahhoz a célhoz a Renault e-tech hybrid megoldása. A Renault két villanymotort használ, amelyből az egyik nem meghajt, hanem kizárólag szinkronizálja a benzinmotor és a villanymotor működését egy körmös kapcsolású váltó segítségével. A meghajtásért elsősorban a villanymotor felelős, de szükség esetén besegít vagy önállóan a benzinmotor működik. A végeredmény azonos, de komoly előnye ennek a technikának, hogy sokkal közelebb van hangzásban (mert a Toyota típusú meghajtás gyorsításkor kellemetlenül hangos), vezetési élményben egy kizárólag hagyományos erőforrással működő autóhoz.
Másik öntöltő alternatíva a soros hybrid meghajtás, amelyet a Nissan mutatott be néhány évvel ezelőtt. Ennek lényege, hogy a benzinmotor kizárólag a nagyfeszültségű, ám méretében nem túlságosan nagy akkumulátort töltésére szolgál. A közvetlen meghajtást pedig minden esetben a villanymotor végzi. Ez a megoldás már nagyon közeli átmenet a villanyautózáshoz, vagy a BMW által az i3 elektromos autóban használt REX (range extender) megoldásához. Hiszen itt gyakorlatilag már elektromos autózási élményt kapunk, ahol a benzinmotor csak azt a célt szolgálja, hogy ne kelljen a töltéssel bajlódni. Természetesen hátránya a károsanyag kibocsájtás.
Végezetül maradt a Plug-in Hybrid
Azt szokták mondani, és ez így is van, hogy a PHEV az elektromos autózás előszobája. Ennek minden előnyével és hátrányával. Így azzal kezdeném, hogy nem mindenkinek való! Bár elképesztő divat, szinte mindenki kijött a konnektoros hybriddel, de ára, használhatósága miatt alaposan át kell gondolni, hogy beruházunk-e ebbe a különleges megoldásba. A meghajtást egy (vagy több) elektromos motor és egy benzines erőforrás (Mercedes E osztály esetében találkoztunk dízellel is) végzi. Ezek külön-külön és együtt is képesek meghajtani a járművet. Beszerzéskor figyeljünk oda, hogy olyan autót válasszunk, amelyiknél ezek az üzemmódok manuálisan kapcsolhatóak, hiszen az autópályás használat során pillanat alatt le tud merülni a relatív nem nagy (egy elektromos autóhoz képest) akkumulátor.
A PHEV-k jellemzője
- külön áramforrásról tölthető az akkumulátor
- kizárólag a fékezésből visszanyert energia nem képes az akkumulátor újra töltésére (vagy csak nagyon extrém körülmények között)
- 50-100km tisztán elektromos hatótáv megtétele, amely modell és vezetési körülmény és stílus függvénye
- zöld rendszám, minden előnyével
A PHEV egy tipikus megoldás arra, hogy éljünk és visszaéljünk a környezettudatos gondolkodással.
- aki hajlandó minden nap és minden kínálkozó lehetőséggel élve tölteni az autóját. (Bár én ezen autók esetében nem hiszek a folyamatos utcai töltésben, mert nem életszerű. Természetesen alkalomadtán ki kell használni a lehetőséget)
- odafigyel, hogy városban használja el a plusz áramot és ne a két motor (benzines és elektromos) összevont teljesítményét kihasználva komolyakat gyorsuljon egy ideig
- és nem egy 2,5 tonnás monstrumot használ, amelynek a puszta lénye olyan távol van a zöld tudattól, mint Makó Jeruzsálemtől
Az komoly tudatossággal élve, de élvezheti a technika előnyét. És elsősorban a környezetet is tudja védeni, elfogadva azt, hogy a beruházása nem a pénztárcájában, hanem az élettere minőségéért tett lépésben fog lecsapódni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!