Ideális – Audi Q5e Sportback S line 50 TFSI quattro
Egyre jobban terjednek el a tisztán elektromos meghajtású modellek, de a legtöbb ember számára ezek vezetése, kezelése és a velük való közlekedés problémát jelent. Ennek oka, hogy a hagyományos motorokkal rendelkező autók után ezek vezetése nagyban különbözik. Rengeteg olyan napi szintű tevékenység van, amely nem volt jelen az életükben. Nem beszélve arról, hogy ezen autók számos olyan funkciót kínálnak, amelyeket szintén meg szokni, meg kell tanulni. Hidat képeznek a két meghajtás között az úgynevezett plug-in hybridek. Természetesen az Audi modelljei között is akad jónéhány ilyen. Többek között Q5 Sportback is megkapta ezt a meghajtást.
A mild-hybridhez képest a plug-in hybridek akkumulátora sokkal nagyobb. A Q5 SB esetében ez egy 14,4kW-os akku, amely lehetővé teszi, hogy a hozzá kapcsolódó elektromotor nagyságrendileg 50 kilométeres hatótávban tisztán elektromosan mozgassa a járművet. A plug-in szett részese természetesen egy benzines erőforrás is, amely egy 2 literes turbó benzinmotor. A két motor együttes ereje 299 lóerő és 450 Nm nyomaték. Ezzel a támogatással a 4,7 méternél 11 milliméterrel kisebb, 1,66 méter magas és 2 tonnás járművet 6,1 másodperc alatt képes 0-ról 100-ra gyorsítani, abban az esetben, ha gondoskodtunk a telepek feltöltéséről és képes a villanymotor is dolgozni.
Miért is jó a plug-in és mennyire jó választás a Q5 Sportback?
Ahogyan a bevezetőben írtam, a PHEV egy átmeneti állapot a tisztán elektromos és a benzines autók között. Két „betöltő” nyílás is található az autón, amelyből az egyiknél a benzint, a másiknál az áramot tudjuk az autóba engedni. Eltéveszteni lehetetlen, hogy melyikbe melyik kerül, de ha bárki bizonytalan, a nyílásfedő belső oldalán a felirat segít. A Q5 Sportback esetében egyébként a jobb oldali nyílás vezet a benzintankhoz,és mint az összes plug-in hybrid esetében, biztonsági okból kizárólag az autó belsejében található gombbal nyitható.(a távolkeleti autóval közlekedők számára ez nem lesz meglepetés, mert ott jellemzően minden benzintankot belülről kell nyitni).
Azáltal, hogy tisztán elektromosan is képes releváns távolságot (több, mint 45-50km) mozogni a jármű, jogosult a zöld rendszámtáblára, hiszen a megítélés határértéke 25km. De talán, ami ennél is jobb, az autó tulajdonosa azon felelőségteljes döntésének tudatában ül a volán mögött, hogy a mikrokörnyezetét, a várost vagy települést, ahol használja az autót, nem szennyezi szén-dioxiddal. Persze ami nagyon fontos, hogy rendszeresen fel is kell tölteni a Q5-öt, nem elég csak megvenni a plug-in hajtást. Ezt a szempontot nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hiszen a hatótáv miatt biztosan ez egy napi rendszerességű program lesz a tulajdonos életében. Ezzel lehet egyébként megszokni, megtanulni, hogy mivel jár az elektromos közlekedés. A Q5 Sportback még annyival több ennél a pozitív környezettudatos magatartásnál, hogy szemet gyönyörködtető ipari alkotás is egyben, így aki meglátja, egészen biztosan jó érzésekkel fog tovább haladni mellette.
A Q5 Sportback legfontosabb versenytársai a BMW X4, valamint a Mercedes GLC Coupe. Természetesen egyéb más versenytársak is jelen vannak ebben a szegmensben, ami egyáltalán nem meglepő, hiszen a méret, használhatóság szempontjából talán ez a legideálisabb választás. Másfelől pedig az SUV láz miatt nem is lehet abban gondolkodni, hogy alacsonyabb autó egyáltalán szóba jöhetne. Tehát ha alaposan megvizsgáljuk, akkor szinte minden fontos kérdésre a Q5 Sportback jó választ ad. Környezetvédelem, méret, kivitel, meghajtás, presztízs. A Q5 a kitűnő példa, hogy az Audi elkötelezett az általános közízlésnek megfelelő autó létrehozásában úgy, hogy a praktikum és a kiváló minőség ne sérüljön. Ha több sportosságra vágyunk, akkor két lépésben léphetünk előre. Vagy rendelünk hozzá sport futóművet, vagy ha ez nem elég, akkor választható az 55 TFSI nagyobb teljesítménnyel.
455 literes csomagtere pont elegendő, 1365 literes maximális űrtartalmával pedig több, mint amire valaha szükségünk lehet. És ne feledjük, hogy a PHEV meghajtás, illetve az akkupack miatt itt 45 liternyi kompromisszumot kell hozni a hagyományos meghajtáshoz képest, hiszen a tesztelt modell esetében nem hajtható fel a csomagtér padlózata, így nincsen plusz rekeszünk a padlószint alatt. Az üzemanyag tank is kisebb, mint a hagyományos testvéreké, de ez cseppet sem probléma, hiszen elképesztő kevés üzemanyaggal is el lehet közlekedni vele. Ez csak a felhasználás milyenségétől függ. Éppen ezért nehéz tesztátlagokat megadni, de azért pár irányadó számot természetesen összegyűjtöttünk. A teljes tesztidőszak alatt az átlagunk 7,3 liter volt 100 kilométer alatt, viszont ebben jelentős autópálya túlsúly volt. Autópályán, tisztán benzines erőforrással 9 liter az átlag. Városi fogyasztása 1,5-2 liter körül alakul, amelyből az akkumulátor kifogyásáig akár 0 liter is elérhető. De jó beosztással és nem tisztán elektromos üzemmódban a 1,5 liter biztosan tartható.
Fontos és nagyon pozitív körülmény, hogy a Q5 rendszere lehetővé teszi, hogy teljes mértékben Mi magunk döntsünk arról, hogy mikor és hogyan legyen az elektromos energia felhasználva az autóban. Tartalékolhatjuk későbbre az energiát (például ez ideális az autópályán), de növelhetjük az alap rekuperációt, azaz visszatöltést, azon kívül, hogy tisztán elektromos üzemmódban is autózhatunk.
Az Audi rendszere könnyen áttekinthető és általánosságban elmondható, hogy könnyedén kezelhető. Ez a verzió még az Audi/Porsche csoport teljes digitális átállása előtt történt. És ez ebben az esetben nem negatív kritika, hiszen ezek az autók ilyen szempontból sokkal egyszerűbbek és számomra logikusabban felépítettek voltak. A műszerfal persze szokatlan a Q5-ben, hiszen még nem teljesen digitális. A két analóg mutató között van egy kis méretű kijelző, amelyről a vezetési információkat megtudhatjuk.
Az Audi Q5 beltere rendkívül kényelmes. Nagyon jók a méretek, arányok, tér és minőség érzet. Az üléspozíció és annak kényelme pedig külön dicséretet érdemel. Az egyik legjobb üléseket tették a Q5-be, amellyel valaha találkoztam.
Külső vonalairól, formájáról tettem már említést érintőlegesen. Divatos, ízig-vérig Audi vonalai és karaktere van a legnépszerűbb SUV-nek. A hátsó vonala pedig lefelé csapott, hiszen ez a Sportback kivitel. Nagyon mutatós, igazi szemcsapda. Természetesen kell némi kompromisszumot kötni miatta, mert így 185-190 cm-nél magasabb utas számára a hátsó fejtér a csapott vonalvezetés miatt már szűkös lehet. De ha ilyen problémánk nincsen, akkor az 1,3 milliós felár kifizetésén érdemes elgondolkozni, ennyi ugyanis a hagyományos Q5-höz képest a többlet, mert nagyon dögös a sportback formavilág. Azt is mondhatom, hogy a Q5 Sportback plug-in, egy ideális választás.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!