Így kell a hiányt pótolni – BMW iX3
Amikor az összes versenytárs, beleértve a Teslat is, már képes kínálni a most oly divatos SUV formavilágból elektromos modellt, hiszen ott a Mercedes EQC, Audi e-tron, Jaguar i-Pace, illetve a Tesla Model Y, akkor a bajor gyárnak sem volt már ideje kivárni az iX megjelenését. Átalakították a legalkalmasabb modellt az X3-at és iX3 néven piacra került annak elektromos változata.
Vannak márkák, akik abban látják a fejlődési utat, hogy ugyanazon modellt, gyakorlatilag, mint egy opciót, rendelhetővé teszik hagyományos, hybrid vagy éppen elektromos hajtással. A BMW esetében láthatunk példát erre is, arra is. Az i3 kifejezetten elektromosnak készült, a most tesztelt iX3 pedig szinte változtatások nélkül egy hagyományos X3-as BMW, amelyet nem hozzáértő szem meg sem tud különböztetni a benzines, avagy a dízel társától. Persze akadnak különbségek kívül és nem utolsó sorban a motorháztető alatt.
Az iX3 frontrésze számos változtatáson ment keresztül. A BMW vesék felső része egybefüggő borítást kapott, csupán egy alsó, kis sáv maradt arra, hogy a levegő be tudjon áramolni rajta. Kék színű keretet kapott, amely a BMW-nél az elektromos hajtást jelöli. A ködfényszórók eltűntek és a lökhárító is némiképpen módosult. Oldalról a legszembetűnőbb különbség az egyedi keréktárcsák, a küszöbön végig haladó kék csík, valamint az első sárvédőkön megjelenő szürke/ezüst háromszögben lévő i felirat. A hátsó részen is látható az i jelzés, valamint egy kék színűre fényezett ál-diffúzor. Ez utóbbit nyugodtan el lehetett volna hagyni. Nem áll különösebben jól az egyébként kifejezetten jó formájú, divatos SUV-nek. Funkciótlan és túlságosan hivalkodóan mutatja a semmit.
A belső tér különlegessége, hogy szinte vagy talán azt is mondhatom, hogy egyáltalán nem jár kompromisszummal az elektromos hajtás az autóban ülők számára. Gyakorlatilag ugyanaz a fantasztikus, prémium minőségű belső tér várja az utasokat, mint az X3 esetében. A műszerfal, a menü rendszer is 99%-ban egyezik. Van természetesen pár különbség, hiszen az elektromos hajtásra vonatkozó adatok külön megtalálhatóak benne. Azt azért meg kell jegyeznem, hogy vannak a menüben hiányosságok. Például az akkumulátor töltöttségi szintjét százalékban sehol nem lehet megtalálni. Van egy több beosztású sáv, de viszonylag nehezen leolvasható róla, hogy pontosan mennyi még a feszültég az autóban. Ami információt kapunk az annyi, hogy a komputer megpróbálja megtippelni, hogy mennyi távolságra elég még az aksi töltöttsége. Sajnos ez elég pontatalan, hiszen a korábbi időszak átlagából indul ki.
Például amikor átvettem a teljesen feltöltött BMW-t az importőrnél, akkor 271km távolságot mutatott. 52km megtétele után 314-et. Egy ideig azt hittem, hogy egy különleges elektromos járművet kaptam, amivel minél többet megyek, annál hosszabb lesz a még megtehető távolság, de sajnos egy ponton túl elkezdett csökkeni az adat.
A csomagtér szintén teljesértékű az iX3-ban. 510 literes, amely minimálisan kisebb csak egy hagyományos X3-hoz képest. A literszámokat egyébként könnyűszerrel és viszonylag kis befektetéssel lehetett volna növelni, ugyanis a „hátránya” a normál autóból elektromossá alakításnak, hogy az autó arányai nem egyformák a két meghajtás esetében. Egy benzines, avagy dízel autó működéséhez sokkalta több alkatrészre van szükség, így az átalakítás után az iX3 motorháztető alatt szinte semmi sincsen. Egy nagy műanyag borítást kapott a klíma vezérlő és néhány cső. Szóval ide simán lehetett volna például egy kábeltartó rekeszt vagy egy plusz csomagteret kialakítani, ezzel kompenzálva a 40 literes tárolókapacitás különbséget. Sajnos ez a ziccer elmaradt az autó fejlesztésekor. Másfelől viszont zseniális, hogy a tömegarány különbséget egyáltalán nem lehet megérezni. A kizárólag hátsó kerék hajtással rendelkező iX3 hibátlanul navigálható. Kellemes a futóműve és semmifajta gondot nem okoz a valószínűleg extra könnyű orr-rész. A súlypont az akkumulátorok miatt egészen lent van, hiszen ezek a padlólemezben kerültek elhelyezésre. A villanymotor pedig a hátsó kerekekhez került.
Az iX3 -ban 74kW kapacitás használható fel az elhelyezett akkumulátorokból. Tapasztalatom szerint ezzel kényelmesen hozható 400km-es hatótávolság. Akár több is, ha vigyázunk a lábunkra, illetve kerüljük az autópályát és az ottani 130km/h-s tempót. Utóbbi esetben ugyanis 23-24kW/100km fogyasztásra számítsunk.
Úgy vélem, hogy ez az a hatótáv, amikor már nem kell 15 percenként azt matekozni, hogy vajon mikor és hogyan töltsük fel az autónkat. A városi közlekedésen kívül kényelmesen lehet elővárosi közlekedésre is használni a BMW-t. Nagyságrendileg 400km az a hatótáv, amikor kezd teljes értékűvé válni egy elektromos jószág. 365 napból egy átlagos felhasználó 350-ben biztos nem megy többet ennél a távolságnál, így használaton kívül, éjszaka vagy a munkahelyen úgy tudjuk tölteni a járművet, hogy nem okoz mobilitási problémát.
Gyorstöltésről ugyan nem árt gondoskodni, ugyanis a normál otthoni hálózatról egy napig tartana feltölteni, de egy wallbox bekötésével ez a probléma orvosolható. Azt lehet feltételezni, hogy a nagyságrendileg 25 milliós értékű autó tulajdonosa ezt a befektetést tudja eszközölni, ha egyébként az egyéb körülmények erre lehetőséget adnak.
Én személy szerint nem hiszek az utcai töltésben több okból sem. Egyrészt azért, mert borzasztó macera, másrészt pedig piszkosul drága. Utóbbi pedig gyakorlatilag a csíráját is megöli annak, hogy bármiféle gazdasági okból használjunk elektromos járművet. Márpedig a napi használatnál ez fontos szempont, hiszen a töltési idő, valamint a nagyobb sebességnél jelentkező exponenciális módon növekvő energiaigény miatt mindenképpen szükséges lenne valami a mérleg serpenyőjének másik felén.
Az apró kompromisszumok ellenére, ami a benzin/dízelhez használt karosszéria átalakításából fakad, az iX3 egy nagyon szerethető SUV. A gyári adat szerinti 6,8mp-es gyorsulás nem tűnik olyan kiemelkedőnek a 286lóerős villanymotortól, de a nyomatékgörbe lineáris, sőt 100 után sem változik, így az érzés ebben az esetben is csodálatos. Teljesen más, mint egy normál motor esetében. A sport üzemmódban ugyan kicsit fura a mesterséges hang, de teljesen megszokható ez is. Nem beszélve arról, hogy a Harman Kardon hangrendszer elég jól szól, így ha nagyon unjuk, akkor egy ütős zenével könnyedén el lehet nyomni.
Így azt tudom mondani, hogy könnyedén helyet tud magának követelni az iX3 az elektromos presztízs autók táborában.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!