Interjú Németh Jánossal a ŠKODA márkaigazgatójával
Németh Jánost meglehetősen régóta ismerem, hiszen 2011 és 2015 között aktívan dolgoztunk együtt, amikor még a Duna Autó csapatát erősítettem. János volt abban az időben a ŠKODA márka értékesítési vezetője, így annak érdekében, hogy a lehető legtöbb piaci információt megszerezze, bizonyos kereskedések támogatását saját hatáskörben végezte, azonkívül, hogy a termékmenedzserek, területi vezetők koordinálása, és a gyári kapcsolatok hatékony működése is a felelősségi körébe tartozott. De a Veszprémben végzett műszaki menedzser élete már ennél is sokkal korábban, egyetemi gyakorlata során összefonódott a Porsche Hungáriával, ezen belül pedig a ŠKODA márkával.
Gyakornoki éveit követően 2003-ban állást is kínáltak neki a cégnél, ahol termékmenedzserként kezdte karrierjét. 2008-ban pedig belső pályázat révén kapta meg az értékesítési vezetői kinevezést. Sikeres és eredményes munkájának gyümölcse, hogy amikor 2017-ben Dalnoki Balázst, a korábbi ŠKODA márkaigazgatót felkérték a Volkswagen márka vezetésére, akkor ő léphetett a helyére.
A kihívások persze nem maradtak el, épp ellenkezőleg, hiszen a tavalyi év minden autós szakember számára feladta a leckét. A ŠKODA hosszú évek óta meghatározó szereplője a magyar autópiacnak, ami állandó odafigyelést követel meg, hibázásra nincsen lehetőség. Jó ideje a ŠKODA mutatja az irányt a flottapiacon. Elsősorban a 2020-as év kihívásairól és a 2021-es tervekről beszéltünk egy telefonos interjú keretében Jánossal.
Ha összegezni szeretnéd, mit mondanál el a 2020-as évről a ŠKODA márka szempontjából, illetve úgy általában az autópiac alakulásáról?
Rendkívül nehéz visszaemlékezni az év elejére, annyira sok minden történt az elmúlt 10-12 hónapban. Az év elejének úgy kezdtünk neki, ahogyan az eredetileg a terveink között szerepelt, számos komoly eseményt terveztünk 2020-ra. A legfontosabb az új Octavia bevezetése volt, amelyhez jónéhány egyéb program is be lett tervezve.
A pandémiára utaló jelek már februárban jelentkeztek, amikor felfüggesztették az elektromos Citigo gyártását, ugyanis a távol keleti beszállító nem tudta szállítani az akkumulátorokat. Március elején a gyár minden rendezvényt lefújt, többek között az új Octavia Magyarországra tervezett regionális terméktréningjét is. Március 17-től home office-ban kezdtünk dolgozni, két nappal később a csehországi ŠKODA gyárak is leálltak közel 6 hétre.
Az üzletek – benne az autószalonok -, tavaszi kötelező zárva tartása alatt a piac pillanatok alatt lefagyott, a rendelések leálltak. Az újranyitás után a készletszintünk alacsony volt, amely nem volt szerencsés, hiszen így főként csak gyári rendelésekből tudunk értékesíteni. Tovább nehezítette a helyzetet, hogy a COVID mindig máshol sújtott le a hosszú autóipari beszállítói láncolatban, ezért a szállítási határidők gyakran hosszúra nyúltak, valamint az, hogy a legfontosabb modellünk, az Octavia bevezetését a járványhelyzet gyakorlatilag kettévágta.
Át kellett dolgozni az eredeti stratégiát, amelyet év elején tűztünk ki. Szerencsére gyorsan tudtunk reagálni, így az elsők között vezettük be az online foglalást a vevők részére, hozom-viszem szolgáltatással igyekeztünk csökkenteni a járvány terjedését, továbbá végrehajtottunk néhány takarékossági intézkedést is, hogy a versenyképességünk megmaradjon, javuljon.
Összeségében elmondható, hogy az autók iránti igény a COVID miatt nem múlt el, csak csúszott, későbbre tevődött, a nyár soha korábban nem tapasztalt forgalmat hozott, mintha mindenki egyszerre szerette volna bepótolni a korábbi forgalomkiesést. Ennek persze nagyon örültünk.
Természetesen számos sikerről is be lehet számolni, amely a 2020-as évet érinti. Ilyen például a nagycsaládos támogatás keretén belül hihetetlenül népszerűvé vált 7üléses Kodiaq vagy említhetném az új Plug-in hibrid Superb-et is, amelyből a tervezettnél két és félszer többet adtunk el.
A fentebb részletezett nehézségek ellenére sikeres évet tudhatunk magunk mögött. Úgy is mondhatnám, hogy kihoztuk belőle a maximumot.
Milyen újdonságok várhatóak 2021-ben, mire érdemes odafigyelni ebben az évben?
Az Octavia Plug-in hibrid változatának bevezetése a komoly európai igény és a kapacitás szűke miatt átcsúszott erre az évre. Ez mindenképpen fontos esemény, hiszen az Octavia a legnagyobb példányszámban eladott modellünk és már sokan várták belőle ezt a változatot.
A másik rendkívül fontos esemény a ŠKODA első teljesen elektromos SUV-jának a bevezetése, az ENYAQ bemutatása. Elképesztően komoly technológia lesz az autóban, a platform, amelyre épül kimondottan elektromos autók számára lett kifejlesztve. Akár 510 kilométeres hatótávval fog rendelkezni és térkínálatában is egyedülálló lesz, hiszen amellett, hogy külméreteiben alig lesz csak kisebb, mint a Kodiaq, a beltér – köszönhetően annak, hogy a villamos hajtáslánc igen kevés helyet igényel –, a márkától megszokott módon óriási lesz.
Ősszel pedig érkezik a kupé verzió, továbbá bemutatjuk az RS változatot is.
A korábban említett plug-in és elektromos hajtáson kívül fontos kiemelni, hogy az úgynevezett mild-hibridek is megjelentek a ŠKODA kínálatában. Az Octavia 1 literes és 1,5 TSI motorjai már ebben a változatban is elérhetőek.
Júniusban a Kodiaq is meg fog újulni, illetve szeptemberben bemutatjuk a vadonatúj Fabiát. Számunkra továbbra is rendkívül fontos ez a modell, hiszen a Fabia a ŠKODA márka újkori történetének egyik legsikeresebb típusa.
Év végén pedig a Karoq modellünk is átesik a ráncfelvarráson.
Kevésbé kommunikált, de fontos elmondani, hogy a dízelmotoroknál történtek további fejlesztések: még alacsonyabb átlagfogyasztásúak és még kisebb károsanyag- kibocsátás jellemzi az EVO dízeleket. Meggyőződésem, hogy sok flottavásárló számára még mindig ez az erőforrás jelenti a leggazdaságosabb alternatívát.
Az új modellek és motor bevezetésén kívül természetesen sok más területre is koncentrálni kell. Hagyományosan a ŠKODA a flotta piacon erős, de szeretnénk a magánszemélyek felé történő értékesítésben fejlődni. Éppen ezért kedvező áru akciós modelleket kínálunk ezen vásárlóink számára Perfect néven. Ez a felszereltség szinte az összes modellünk esetében elérhető vagy az lesz heteken belül. Árérzékeny vásárlóink számára, akik a minőségben nem szeretnének kompromisszumot kötni piacra dobtuk a ŠKODA Scala Go modellt, amely Porsche Bónusz finanszírozással akár már 4,99 millió forinttól elérhető, gazdag alapfelszereltséggel.
A modellkínálat és a kedvező ajánlatok miatt 2021-re növekedést terveztünk a 2020-as 10.186 darabos értékesítéshez képest.
Hogyan látod a márka jövőjét, miket tesztek hosszútávon annak érdekében, hogy a korábbi ŠKODA sikersztori tovább folytatódjon?
Úgy gondolom, hogy a ŠKODA sikerének egyik kulcsa, még konszernen belül is, az, hogy egy kiváló ár/érték aránnyal rendelkező, kimagasló térkínálatú, „barátságos”, őszinte márka. Nem akar többnek látszani annál, ami. Viszont számos okos, apró ötlettel van kiegészítve, ami megkönnyíti a mindennapi használatot, ezért is szeretik sokan. Minőség szempontjából pedig nem köt kompromisszumot, a technológiai alapjai a Volkswagen konszerntől származnak.
Egyelőre nem része a stratégiánknak, hogy teljes online vásárlásra rendezkedjünk be. Mivel általában az ügyfelek második legnagyobb értékű vagyontárgya az ingatlan után az autó, ezért abban hiszünk, hogy az ügyfelek többsége nem szeretne kizárólag online módon autót vásárolni. Nem egy egyszerű használati tárgy vásárlásról van szó, hanem egy egyre bonyolultabb, egyre személyre szabhatóbb értékes tárgyról, amelyet az emberek szeretnének alaposan megismerni, kipróbálni, mielőtt egy jellemzően több évre szóló döntést meghoznak. Az online értékesítésre történő átállás nem adna akkora megtakarítást, mint amekkora hátránya lenne ennek a dolognak. Éppen ezért úgy gondolom, hogy ez a világ még távolabb van.
Hogyan látod az elektromos autózás jövőjét?
Az EU adminisztráció célkitűzései miatt, beleértve a szén-dioxid kibocsátások miatti szankciókat, az elektromos autók száma biztosan gyarapodni fog. Az igazi áttörést majd az jelentheti, ha ezen autók ma még borsos ára állami támogatások nélkül is versenyképes lesz a belső égésű autókkal szemben, illetve, ha megoldódik a töltőinfrastruktúra kérdése is, hiszen ma pl. egy lakótelepen vagy egy társasházban igen nehéz az otthoni töltést megoldani. Nem csak azért, mert nincsen ezeken a helyeken kiépítve töltő vagy mert a töltés ma még viszonylag lassú, hanem mert az infrastruktúrát (energiaelosztó-hálózatok) teljesen át kell építeni hozzá, ez hihetetlenül nagy beruházási összeget igényelne az energiaszolgáltatók és a közműfenntartók részéről. Természetesen számíthatunk arra, hogy a következő években fejlődni fog az akkumulátor technológia és a töltőhálózat is tovább bővül, beleértve a gyorstöltés lehetőségét is.
Ma még csak egy számjegyű az új elektromos autók aránya az új autók piacán, de tény, hogy évről évre dinamikusan növekszik. Viszont azt is fontos megjegyeznünk, hogy ma még ezeket sem tudják teljes mértékben megújuló, környezetbarát energiából kiszolgálni. Ezen a téren még biztosan kell és lehet is fejlődni.
Az viszont biztos, hogy az emberek egyéni mobilitási igénye meg fog maradni. Az autó ennek az egyik legjobb megtestesítője.
Úgy gondolom, hogy a tulajdonlásra lesznek majd alternatív megoldások a jövőben. Az autó megosztás egy irány, de nem biztos, hogy csak ez lehet a megoldás, hiszen az igények sokszor egyszerre jelentkeznek és sok a holt időszak, amikor pedig ez a módszer nem tudja teljesen kiszolgálni a keresletet.
Másik oldalról viszont az autó - a technológia fejlődése és a biztonsági elvárások miatt is -, valószínűleg egyre drágább lesz, a tulajdonlását nem fogja tudni mindenki megengedni magának (ahogyan most sem). Éppen ezért úgy gondolom, hogy a belső égésű motorok még hosszú évekig velünk maradnak.
Nagyon köszönöm a beszélgetést, az idődet és a sok új hasznos információt.
További sikereket és jó egészséget kívánunk Nektek!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!