Irányt mutat – Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid (PHEV)
Pár ével ezelőtt elképzelhetetlen lett volna, hogy egy Jeep elektromos hajtást kapjon. Nagy motortérfogat, macho férfias megjelenés, amelyhez nem passzolt volna egy cingár hangú 1,3 literes benzines erőforrás és egy halkan, szinte némán zümmögő villanymotor kettőse. Hát ez is egy olyan dolog, ami változik. Lassan egy éve jelent meg ugyanis a két kompakt méretű terepjáró, a Compass és a Renegade plug-in hybrid változata, melyeket egymást követő héten teszteltünk.
A meglehetősen borsos áron kínált konnektoros hybrid változat komoly technikai tartalmat, számos pontján egyedi kiegészítőket és a legnagyobb teljesítményt is kínálja a modellválasztékon belül. A meglévő felhozatal benzines változata ugyanis ugyanazt az 1300 köbcentis motort biztosítja, amely a hybridben is dolgozik, de utóbbi kiegészül egy villanymotorral. A jelölésben szereplő 4xe pedig a négykerék hajtást jelöli, amely ebben az autóban nem a megszokott módon működik, ugyanis a benzines motor szolgáltatja a front hajtást, a villanymotor pedig kizárólag a hátsó kerekekre viszi a teljesítményt. Azt kell mondjam, hogy ez a megoldás, azon kívül, hogy egyedi, rendkívül kellemes vezetési élményt ad, hiszen az üzemmódok állításával, amelyre később még visszatérek, teljes mértékben a terepviszonyoknak megfelelően hangolhatjuk az autót. Univerzális lesz tőle az SUV használata.
A hybrid megjelenése természetesen a környezetvédelmi szabályozások szülötte, de véleményem szerint ettől lett igazán európai ez az autó. A PHEV meghajtás igazi értelmét elsősorban a városi közlekedésben találjuk meg. Azok számára ideális, akik a zöld felfogást képviselik, amely a Jeep számára a kék, jellemzően városban közlekednek, de hétvégenként akár hosszabb utakra is szeretnék használni az autójukat. Előbbi esetben akár tisztán elektromosan is tudnak közlekedni egy nagyjából 35-40 km-en keresztül, amelyet a 11,4kW-os akkumulátor segítségével tehetnek meg, utóbbi esetben pedig, hála a benzinmotornak, korlátlan szabadságot nyernek hosszabb töltési idő nélkül.
És miért kék az új zöld a Jeepnél? A 4xe változat, amely a plug-in hybrid meghajtást jelöli, kék színnel van kiegészítve. Rendkívül egyedi és jól is mutat a Jeep felirat mögötti kék szín a karosszéria számos pontján, a típus feliratok mögött.
A karosszéria felépítése klasszikus vonalvezetéstű, tetszetős a kilincsek vonalában végig húzódó törésvonal, amely szépen halad végig a karosszéria teljes vonalán, majd az első sárvédők mentén hajlik lefelé. Formája alapján azt is mondhatjuk, hogy a Cherokee kisméretű változata. Hűtőmaszkján a jellegzetes álló formájú hűtőrácsok találhatóak, melyeket a modern LED-es lámpák ölelnek közre.
4,4 méteres hosszával tipikus kompakt méretű terepjáró, arányai rendkívül jól vannak megoldva, hiszen elől is és hátul is megfelelő méretű belső térrel rendelkezik, miközben a csomagtartó is kellőképpen funkcionális. A hagyományos meghajtással szemben ugyan 18 literrel kisebb a csomagtér, de ez kevéssé vehető észre a gyakorlatban. Úgy oldották meg a relatív kis méret csökkentést, hogy az akku-pack számára szükséges teret az üzemanyag tartályból vették el, amely így 36 literre zsugorodott. Egyik oldalról logikus elgondolás ez a megoldás, hiszen a fogyasztása ennek az autónak elméletileg jóval alacsonyabb, mint a hagyományos verzióé, de hosszabb távú használatnál kényelmetlen az alacsony hatótávolság.
A csomagtér esetében fontosnak tartok kiemelni két ötletes megoldást. Az egyik az elektromos csomagtér becsukásáért felelős nyomógomb, amely a bal csomagtér oszlop közepére került, így sokkal kényelmesebb a használata. A másik a töltőkábel csomagolása. Ameddig az otthoni 220V-os töltő egy egyszerű textil zacskóban van elhelyezve – hiszen elég valószínű, hogy ezt nem hordjuk magunkkal rendszeresen -, addig az utcai töltőkábel egy igényes Jeep logós táskába került. Az igényességen kívül ez utóbbi azért is előnyös, mert könnyebb merőlegesen elhelyezni a táskát, így a kábel kevesebb helyet vesz el a hasznos térből.
A vezető ülés körüli tér logikusan, modernül van berendezve. A műszerfal digitális középső területe 7” -es méretű, míg a középkonzolon egy 8,4” -es kijelző kapott helyet. A három küllős kormány határozottan jó fogású, rajta a bal oldalon a digitális eszközök kezelésére szolgáló nyomógombokkal, bal oldalon pedig a tempomat vezérlője. A tesztelt változatban egyébként hagyományos, tehát nem adaptív volt a sebességtartó. Utóbbi extra tartozékként rendelhető. Ami a Fiat konszern modelljeiben és így a Jeep esetén is imádni való, a kormány hátsó részén, közvetlenül az első kezelőgombok mögött elhelyezett egyéb kezelőgombok rendszere. Ezek segítségével lehet állítani a rádió különböző funkcióit, mint a hangosítást, csatorna választást. Nagyon logikus elhelyezés, nagyon jól kézre esik – sokkal jobban, mint amikor a kormány frontjára kerül ez a funkció – szóval nem is értem, hogy miért nem használja ezt az elrendezést más gyártó is.
A műszerfal egyébként kifejezetten jó minőségű, puha műanyagokkal és bőrrel van bevonva, nem tapasztaltam sehol kellemetlen tapintást, minőségtelen kivitelezést, mint ami korábban a Compass szériára jellemző volt. Az ülések szintén elsőrangúak voltak, megfelelő oldaltartással, szép bőrözéssel és ráadásul nem csak fűthetőek, (mint ahogy a kormány is), hanem szellőztethetőek is voltak. Ez utóbbi kezelés sajnos kizárólag az infotainement rendszer menüjéből lehetséges, de előnyére legyen mondva, hogy induláskor, amikor az időjárás éppen olyan, automatikusan felajánlja ezt a funkciót. Nem kell bajlódni azzal, hogy eljussunk a megfelelő menü pontig, miközben fázik a fenekünk.
A központi rendszer kezelése, amely a középkonzol felső részén található, egyébiránt meglehetősen egyszerű és észszerű. Gyorsgombok segítségével hamar el lehet jutni a megfelelő funkcióig. Hátránya viszont, hogy nagy adag türelem is kell hozzá, hiszen maga a rendszer nem a legsebesebb.
Eggyel alatta találhatóak a klíma és a rádió vezérlésére szolgáló gombok. Számomra örömteli, hogy ezek a funkciók nem kerültek „digitalizáció” alá.
Ezen gombok alatt közvetlen az automata váltó előtt találhatóak azon kezelők, amelyek a plug-in hybrid vezérléshez tartoznak. Választhatunk vezetési üzemmódot – automata, sport vagy egyéb terepviszonynak megfelelő beállítás között, mint a normál Compassban, illetve dönthetünk úgy, hogy hybrid, tisztán elektromos vagy pedig az úgynevezett E-Safe módon vezetünk. Ez utóbbi esetben ugyan nem olyan hatékonyan, de nagyobb mértékben tölthető vissza az akkumulátor. Ez utóbbi képességet tovább fokozhatjuk a maximum regenerációs funkció választásával. Ha ez a gomb be van kapcsolva, a fékezési energia még hatékonyabban kerül visszatermelésre.
Úgy gondolom, hogy ez a képesség azonkívül, hogy növeli az autó egyébként nem kimagasló elektromos hatótávolságát, még biztonságosabbá is teszi az autót, hiszen a gáz elvételnél azonnal lassítani kezdi a járművet.
Felszereltségtől függően kétfajta teljesítménnyel kapható a PHEV változat. 190 vagy 240 lóerős erőforrás közül választhatunk. Előbbi teljesítménnyel rendelkezett a nálunk vendégeskedő Compass, amely határozottan jól megindult abban az esetben, ha a sport változatban állt az üzemmód. Automata esetén inkább nyugdíjas reakcióval és tempóval gyorsította a karosszériát.
Az autó fogyasztása rendkívüli módon függ a használat milyenségétől. 1,5 litertől 7,6 literig terjed. A nagyobb érték esetén dinamikus autópályahasználatot feltételezzünk.
A Compass egy határozottan egyedi autó, amely meghajtásában és méreteiben leginkább le tudja követni egy modern városi ember használati szokásait. Minőségi és autóhoz képest jellegzetes, semmivel össze nem téveszthető megjelenése van, jó vezetési élménnyel. Ami talán nekem kevéssé tetszett benne az a túl lágy, billegős futómű, illetve az, hogy viszonylag kevés visszajelzést kap a sofőr a kormányon keresztül az útról.
Ezt viszont kárpótolja a tényleg jól megalkotott, előremutató technológia, és az érzés, hogy nem egy tucatautóban ülünk.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!