A legjobbnak ítélt – Jeep Avenger Summit
2023 év autója a Jeep Avenger lett. A két magyar zsűritagot is tartalmazó, 57 tagú tekintélyes bizottság meggyőző fölénnyel döntött arról, hogy a most tesztelt autónkat ítéli a legjobbnak. Ezzel elsőként szerezte meg az immáron Stellantis tulajdonban lévő Jeep ezt az elismerést. Közel 10 hónap várakozás után, végre lehetőségünk volt kipróbálni a márka első elektromos autóját.
Rendkívüli kíváncsisággal indultunk neki a tesztnek, hiszen az idei év reflektorfényében lévő autójáról van szó. A Jeep pedig alapvetően egy különleges, nem tucat márka, igazán komoly hagyományokkal. Ez úton is köszönjük tehát az Autócentrum Szabó támogatását, hogy rendelkezésünkre bocsájtotta a járművet.
Bármelyik Jeepről készült teszt esetén érdemes kiemelni, hogy mennyire fontos ennél a márkánál a hagyományok tisztelete. A Jeep létezését a második világháborútól eredeztetjük és mint sok egyéb márkanév esetében, a fogalom meghatározására is használjuk. A kisbetűvel írt jeep szó a világ minden részén ugyanazt jelenti. Márkától függetlenül az SUV-re, terepjáróra gondolunk. Két ikonikus modellre gondolhatunk a Jeep kapcsán, az egyik a Willys, amelynek jellegzetes hűtőrácsát szinte mindenki ismeri. Sőt, ennek szimbolikus formáját a legtöbb Jeep modell megjeleníti. Így van ez az Avenger esetében is, hiszen a valódi hűtésre használt rácsokon ott található egy kis fém batch ezzel a jelzéssel, sőt a kerekeket is ugyanez a szimbólum díszíti.
A másik ikonikus modell a lassan 40 éve készülő Wrangler, amely a szabadság egyik szimbóluma és DNS-ében a Willys hagyományait követte.
Az Avenger tehát egy új korszakot indít a márka történetében azáltal, hogy elektromos meghajtással készül, de egyben egy 80 éves hagyományt is követ a formájával. Sok szempontból azt éreztem, hogy az Avenger egy tökéletes képe a mai világunknak autós szemüvegen keresztül. SUV forma, amely nemigazán SUV, elektromos autó, mert a környezetvédelem a fókuszban van és természetesen a forma, a csomagolás visz mindet. Ugyanúgy vannak benne cuki részletek, amelyeket imádni lehet, mint elnagyolt, vagy éppen rosszabb minőségű anyagok, formák. A kis Willys szimbólumokon kívül van még a tetőlécen helyet foglaló katica, az első szélvédő bal alsó sarkában távcsövön kukkoló gyerek, hogy maximális legyen a cukiság faktor. Összességében egyértelműen jó, szerethető városi terepjáró. Azonos építőkockák egyedi játéka, amelyeket a tervezők olyan ügyesen pakoltak össze, hogy ha nem nézünk utána, észre sem vesszük, hogy a Peugeot 2008 és az Opel Mokka az alapjaiban megegyező rokon.
Kifejezetten meglepő az Avengerrel kapcsolatban, hogy méreteiben mennyire pici. Bár sokszor láttam képeken korábban, de a fényképek nem adják vissza megfelelően a valós méreteket. Alig több, mint 4 méteres (4084 mm). Amiből, ha visszavonnánk a lökhárító túlnyúlásait, amelyeket azért építettek be, hogy a terepakadályok esetleges ütődése a karosszériát ne sértse meg, akkor talán még 4 alá is bemenne. Szélessége és magassága is arányos 1776mm, illetve 1528mm. A tengelytáv nem rossz, hiszen 2562mm, de nem is kiemelkedően nagy. Látszik, hogy a tervezésnél azt is figyelembe vették, hogy nem csak elektromos kivitel van/lesz. Annyira jellegzetes a Jeep formaterv, hogy nem is jut eszünkbe, hogy a Cherokee-hoz vagy éppen csak a Renegade-hez képest is kisebb az Avenger.
Természetesen minden karosszéria jegyében ott vannak a jól ismert Jeep gének. Kezdve a már említett hűtőmaszk formától, amely ebben az esetben csak grafika, hiszen az elektromos autókra jellemző módon teli műanyag lappal fedik a hűtőrács helyét a kedvezőbb légellenállási adat miatt. Oldalról is ízig-vérig Jeep, követve a hagyományos tervezési formavilágot. Az akkumulátor a padlólemezben található, amit tökéletesen rejt el a megemelt karosszéria, amely így 20 centis hasmagasságot alakít ki. A műanyag borítás az ajtóvonal síkja alatt vizuálisan ezt tovább is emeli, ráadásul védelmet is ad abban az esetben, ha mégis úgy döntenénk, hogy az elsősorban aszfaltra tervezett járművel terepre merészkedünk. A kerékívek szintén szélesek és karakteresek, amelytől a forma robosztusabb. Ez a formavilágot oldja fel, teszi kicsit könnyedebbé és persze divatosabbá a kétszínű fényezés. A fekete tető és az alsó vonal szintén fekete, sötétszürke színe feltűnővé és mutatóssá teszik az Avengert. A 18” -es méretű felnik jó választás, se nem túl nagyok, se nem túl kicsik. A kerekek kellően ballonosak maradhattak ahhoz, hogy felvegyék az úthibákat és komfortosan utazhassunk.
A hátsó rész is szépen kidolgozott. Az elsőkhöz hasonlóan a hátsó lámpák is LED-esek és szintén a hagyományos Jeep formát követik le. A csomagtérajtó egy átlagosnak mondható 355 literes teret rejt. Jó megoldás, hogy a kétszintű csomagtér alsó, alacsonyabb fakkjába tudjuk helyezni a töltőkábeleket, amelyek így nem annyira zavaróak napközben.
A belső térrel kapcsolatban vegyesek az érzéseim. Hogy a kevésbé pozitívval kezdjem, a használt műanyagok minősége inkább rossz, mint jó. Rengeteg a kopogós, kemény felület, amelyet nemcsak lábtér alatt, hanem közvetlenül a műszerfalon, ajtók felső sávjában is láthatunk. Nagyon sokat javított volna az általános minőségérzeten, ha le lenne kárpitozva, bőrözve a látótérben lévő felületek egy része, de legalább puhább műanyagok lettek volna használva. Az összeszerelési minőség is inkább átlagos, minthogy azt mondhatnám rá, hogy kiemelkedő.
Szerencsére a praktikus, funkcionális dolgokból sokkal több akad az Avenger belső terében. Kezdeném mindenekelőtt azzal, hogy a térkialakítás remekül sikerült, mindenképpen egy mérettel nagyobb autók belső térérzetével vetekszik a 2023-as év autója. A kormány jó fogású, az ülés alapvetően kényelmes, bár hiányzott belőle a deréktámasz, illetve jobban szeretem, ha a combunk alátámasztása nagyobb, akár állítható és az oldaltartásba is lehetett volna még fejlődni.
Rengeteg a pakolórekesz, tárolóhely mindenfelé, amely kiegészül egészséges mennyiségű USB kimenettel is. Szintén kiváló a hátsó fej és lábtér is. 4 felnőtt kompromisszumok nélkül tud az autóban hosszútávon is utazni.
A fokozatváltó gombokká zsugorodott a kocsiban, amely alapvetően elégséges megoldás. Parkolás közben okoz kisebb kényelmetlenséget, hogy minimálisan előre kell nyúlni, ha át akarunk kapcsolni előre menetből rükverzbe vagy éppen vissza. Ez tisztán megszokás kérdése, nem kritika. Az ötlet egyébként jó, hiszen így semmi plusz helyet nem foglal el a hasznos térből a gombokká zsugorodott váltó. Ha pedig gombok, akkor érdemes előnyként kiemelni, hogy nem digitalizáltak le mindent, így számos funkció fizikai gombokkal elérhető, mint például a hőmérséklet szabályozás vagy a hangerősség állító.
A hangrendszer és összességében a hangzás nagyon jól, minőségi szinten lett megalkotva a kocsiban. Látható, hogy a fő célcsoport valószínűleg ez a korosztály, hiszen a formavilág, hangzás nagyobb mértékben mozgatja ezt a réteget. Feltűnő részlet az index hangja, amely egy az átlagos autókhoz képest sokkal inkább megkomponált ütemet követ. Szerintem elsőre ez jópofa, hosszabb távon engem idegesít az ilyesmi. Sajnálatosan a menüben nem találtam erre vonatkozó állítási lehetőséget, így úgy vélem ez nem módosítható.
A menü rendszer egyébként némi márkára jellemző grafika, módosítás ellenére a Stellantis autókban található informatikai hátteret adja. Én ezt ötös skálán négyesnek, vagy négyes alának tartom. Nem rossz, viszonylag gyors, de azért ad teret a későbbi fejlődésnek, vannak nála jobbak és szép számmal rosszabbak is. Egyébiránt kezelése gyorsan megszokható, logikusan kezelhető.
Maga a felület egy jó felbontású érintésérzékeny 10,25” -es képernyő, amely a középkonzol tetején helyezkedik el. A telefonunk kitükrözhető, fut rajta az AppleCar Play és az Android Autó is.
A meghajtásról egy 115kW (156 lóerős) elektromotor gondoskodik, amely 260Nm maximális nyomaték leadására képes. Ezekből az adatokból is látható, hogy az Avenger sokkal inkább a racionális, mintsem a sportos elektromos autó kategóriába tartozik. A gyorsulása is erről árulkodik, amely 9mp és a maximális végsebessége is, amely 150km/h. A vezetési élménye egyébiránt kiváló, egyáltalán nem lassú, sport üzemmódban természetesen nagyobb a gyorsulásérzés, mint egy hagyományos erőforrással rendelkező autóban, hiszen a nyomatékmaximum egyből jön.
Az elektromos autók hatótávolsága két-három dologtól függ. Az akkumulátor kapacitásától, amely az Avengernél 51kW nettó, a légellenállástól, amely a 0,33. Ez szintén nem kiemelkedő, de ha figyelembe vesszük a formát, akkor jónak mondható. A harmadik pont pedig az energia management, amely sokat hoz vissza az előző átlagos adatokból fakadó eredményen. WLTP szabvány szerint az Avenger 400 kilométer hatótávolságot tud. Mondhatnám azt, hogy kívánom annak, aki ezt meghatározta, hogy nagyobb dinamikával soha ne vezessen, mint amivel ez kihozható. Ez a kívánságom egyébként azt jelentené, hogy nem hagyja el a várost a kocsi. 50-60km/h sebesség és visszafogott gyorsulások esetében ez a hatótáv simán hozható. Sőt, talán még több is, hiszen ezen a terepen 11-12kW-tal közlekedtünk. Városon kívül 16-17, autópályán 21-22-t fogyaszt, ha nem megyünk 120-nál gyorsabban. 130-nál már inkább 23-25-tel számolhatunk.
Ez összességében azt jelenti, hogy 250-300 kilométer biztosan megtehető vele, tehát napi használatra tökéletes, de nagyobb autópályás útra ne vállalkozzunk vele, ha aznap meg szeretnénk érkezni.
AC tehát váltóáramú töltést 11kW-tal, DC-t maximálisan 100kW-tal képes felvenni. Előbbi inkább átlag alatti, utóbbi viszont kifejezetten jó eredmény. Nincs elmaradva tehát a mai mezőnytől az Avenger, de nem is teljesít ilyen szempontból kiemelkedőt.
Ha az összes szempontot figyelembe vesszük, akkor sokkal inkább pozitív, mint negatív tapasztalattal váltunk el az elektromos Jeep Avengertől, amelynek ára 16 millióval indul. Az általunk tesztelt legmagasabb felszereltségi szint 18 millióba kerül, amelyre jönnek az extrák. Ezekkel együtt a tesztautó 19,5 millióba kerül listaáron. Hogy sok vagy kevés, ezt mindenki maga döntse el, a mostani árakkal ez nagyjából összhangban van. Érdemes egyébként meglátogatni az Autócentrum Szabó weboldalát (itt elérhető), mert a fehérvári kereskedésükben mindig kaphatunk akciós árakat és készletes modellek is elérhetőek.
@motorhang Jeep Avenger Summit Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #jeep #jeepavenger #avenger #jeepavengersummit #caroftheyear #caroftheyear2023 @autocentrumszabo @jeep_magyarorszag @motorhanghu #motorhang #motorhanghu #autocentrumszabo ♬ eredeti hang - motorhang
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!