Kedves kisbőrönd – Citroën C3
Ez a gondolat nem csak azért született meg bennem, mert a C3-ban a C4-hez hasonló módon egy bőröndhöz hasonló ajtóbehúzó kar került kialakításra, hanem azért, mert méretéhez képest óriási, tágas, funkcionális belső terekkel rendelkezik. Mindezt pedig úgy sikerült megalkotni, hogy közben az autó telis-tele van játékossággal, izgalmas formákkal.
A forma és az érzés az, ami megkülönbözteti a Citroënt a többi autótól. És nemcsak a konszernen kívül, hanem a márkatársakhoz képest is annyira egyedi, hogy soha eszünkbe sem jutna a közös alap, motor vagy alkatrészek összehasonlítása egy Peugeot-val, DS-sel vagy egy Corsa-val.
Egyszerűen elragadó városi autó, és egyáltalán nem probléma, ha hosszabb utakat is meg szeretnénk vele tenni.
A C3 immár nagykorú lett, hiszen 18 évvel ezelőtt váltotta az akkori Saxot a C3 modellcsalád. A mostani tesztelt típus pedig már a harmadik generációs változat. Nekem kifejezetten tetszik, hogy az egyes új modellek nem csak ímmel-ámmal vannak átrajzolva, hanem teljesen különálló egyéniségek. Ráadásul minden korszakban hibátlanul képviselik a márka aktuális arculatát.
A jelenlegi C3 nincsen könnyű helyzetben. Gyakorlatilag ez a szegmens az egyik legközkedveltebb, szinte minden autógyárnak megvan a kisméretű modellje. Óriási az árnyomás, hiszen a biztonsági és környezetvédelmi normáknak is meg kell felelni, miközben ezek az eszközök, technológiák jelentősen növelik az árakat. De mivel is lehet vevőt szerezni egy olyan szegmensben, ahol nagyon is számít az ár? Hiszen nyilvánvaló, főleg Magyarországon, hogy a vevők egy része nem kizárólag a városi használat praktikuma miatt, hanem ármegfontolás okán választ kisméretű kocsit. A megfejtés a Citroën szerint az egyediség!
Komolyan mondom, hogy pár perc alatt imádtam ezt a kis, jó értelemben vett „fura”, kocsit. Van egy csomó lámpája elől, és annak ellenére, hogy mindegyik más méretű és formájú, nagyon jól néznek ki együtt. Például a logó meghosszabbított vonalaiból alakul ki a felső fényforrást, ami igazán szépre sikerült. Az opciós Airbump (ütközést védő műanyag elem) feldobja az oldalajtókat és a tető pedig a külön fényezés miatt jellegzetesen elválik a karosszériától. Hátul pedig az ajtó síkjából elváló lámpák teszik egyedivé az autót. A lámpatesten belül megjelenő ívelt sarkú téglalap pedig olyan forma, amellyel érdemes megbarátkozni, hiszen ez, mint egyfajta védjegy, kívül-belül megannyi helyen megjelenik. A C3 valamivel magasabb, mint a többi 4 méter körüli autó, arányai miatt akár egyterűsnek is mondhatom a karosszériát. Mindezek a jegyek egyediséget adnak egy másik kisautóval szemben, de a Citroën-nél eggyel tovább gondolták ezt a dolgot. Van 4 felszereltségi szint (Live, Feel, Origins, Shine), rengeteg színváltozat, ahol külön adhatjuk meg a karosszéria és a tető színét. Ezen felül van még számos felni variáns és rendelhető Airbumppal, valamint anélkül a kocsi. Ami azt jelenti, hogy szerintem nem sok esélye van annak, hogy két egyforma C3-mal valaha is találkozhatunk. A motorháztető alatt pedig többfajta benzines és dízel erőforrás is található. Biztos vagyok benne, hogy a fenti szempont nem elhanyagolható előny sok más gyártóval szemben.
Valószínű viszont hogy ez kevés lenne a biztos sikerhez, ha a belső térben nem folytatódna a játék a formákkal. Az egyedi ajtóbehúzó csak egy dolog ezek közül. Maga az ülések formája is különleges. Első ránézésre azt gondoltam, hogy a szokatlanul széles ülőfelület kényelmetlen lesz és nem ad megfelelő tartást. Fogalmam sincsen, hogy miként csinálták a tervezők, de ennek tökéletes cáfolata a végeredmény.
Nem mondom, hogy mindenhol hibátlan az anyaghasználat. A sok különböző anyag egyvelege összességében kellemes és feledteti a néhány helyen szükségtelenül kemény anyagok használatát az utastérben. Az ívelt téglalap, mint formai elem, itt tényleg mindenhol jelen van: az ajtón, a légbeömlőkön, a kárpit mintázatán és a műanyag elemek díszítéseként, játékossá és izgalmassá téve az üres felületeket. A nagy tér, a számos pakolórekesz, a strapabíró anyagok és a méretes kesztyűtartó bennem tovább erősítette a kisbőrönd gondolatát. A kényelmes kisbőrönd, ami elvisz minket, mint a legfontosabb csomagot, bárhová. Elöl a lábtér és a térérzet egy kategóriával biztosan nagyobb, a hátsó ülésen átlagosnak mondható.
Az autó kezelése teljesen minimalista kialakítású. Csupán néhány gombbal találkozhatunk a középkonzolon és a kormányon. Mindenféle vezérlést a középre elhelyezett érintőképernyő segítségével intézhetünk. Kezelése viszonylag egyszerű, könnyen elsajátítható. Ha valakinek volt már bármilyen PSA által gyártott járműve, akkor semmi meglepetést nem fog számára okozni.
Tesztautónkban egy 110 Le-s automataváltóval összekötött erőforrás dolgozott és azt kell, hogy mondjam, hogy nem is rosszul. A háromhengeres turbómotor remekül vitte az 1090kg-os autót. A váltó teljesen jól végezte a dolgát, abszolút elégedettek voltunk vele. A fogyasztás vegyes használat mellett 7,8l volt. Ez utóbbit kicsit magasnak éreztem, de biztos vagyok benne, hogy lehet spórolósabban is közlekedni a C3-mal.
Összességében maximálisan elégedettek voltunk a C3 -mal. Fiatalos hangulatú, modern és egyedi színfoltja ez a jármű a közlekedésnek, amely egy versenyképes áru alternatíva a kisautók között.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!