Kell valami vadság – Hyundai i20N
Tavasszal járt nálunk a harmadik generációs i20 1,2 literes 84 lóerős motorral. A cikkben említettem, hogy létezik egy N verzió, amely egy másik liga. Akkor még csak így gondoltam, most már tudom.
A Hyundai almárkájának is nevezhetjük az N divíziót, amely pályájának kezdete 2017-re nyúlik vissza az i30N megjelenésével. Leegyszerűsítve, hogy mit is jelent az N a Hyundainál, azt mondanám, hogy ugyanazt, mint a BMW esetében az M. A legsportosabb, legnagyobb teljesítményű modellek jelölése.
Az i20N fejlesztésénél számos szempontot tarthattak szem előtt a mérnökök. Legyen brutális teljesítmény, jó kezelhetőség, durván jó megjelenés, megfelelő hanggal és az ár is maradjon pénztárcabarát. Az utóbbi évek márkafejlődése után nem meglepő, hogy sikerült minden elvárás mellé pipát tenni. A Hyundai i20N így valószínűleg a legjobbra sikerült autó lett a kategóriában. Olyan vezetési élményt kínál, mintha egy WRC autóban ülnénk. Nem mondom, hogy nincsen nála jobb, hiszen versenytársa a nemrégiben nálunk járt Yaris GR is, de nem szabad elmenni amellett, hogy körülbelül 40%-kal olcsóbb a Hyundai a japán versenytárshoz képest. Hiszen 8 millió forintos listaárához alig párszáz ezer forintnyi extra tartozék rendelhető összesen, mivel majdnem minden benne van az alapváltozat árában.
Külső jegyeiben drasztikus különbségek fedezhetőek fel a sima i20-hoz képest. A rajtzászlós hűtőrács egy remek geg, de ezenkívül 18” -os kerekekkel, rally autós légterelővel, kétszínű fényezéssel és a küszöblécen végighaladó piros csíkokkal (a Dragon Red fényezés esetén az alsó csíkok szürkék), valamint háromszögletű ködfényszóróval a hátsó lökhárító közepén tették sportossá és dögössé. Gyakorlatilag senkiben nem merül fel még a gondolat szikrája sem, hogy nem egy sportkocsit lát.
Ha pedig beindítjuk az 1,6 literes turbó benzinest, amely 204 lóerő, valamint 275Nm nyomaték leadására képes, akkor a kipufogóból érkező hangok is meggyőző érvek lesznek a látvány által nyújtott élményekkel együtt. A i20N egy igazi vagány sportkocsi, amely úgy készült, hogy a hétköznapjainkban is legyen mindig egy kis adrenalin. Univerzális megoldás, amitől boldog lehet a család, hiszen kompromisszum menetes a sima i20-hoz képest. Így van benne mindenféle vezetést támogató rendszer, mint sávtartó adaptív tempomat, holtérfigyelő stb., miközben pár gombnyomásra teljesen át lehet alakítani a menetdinamikát.
A sportos vezetési élményre tervezett, több helyen megerősített váz is szükséges ahhoz, hogy az alap i20-hoz képest jelentősen nagyobb erőket elviselje. Az i20N kizárólag manuális váltóval és hagyományos kézifék karral kapható. Mondanom sem kell, hogy ezek nélkül nem is lenne igazi rally élmény. Rendkívül precíz a váló és a hozzá kapcsolódó kuplung feszes és kemény. A fékrendszer is módosított, így a lényegesen nagyobb, 40mm-rel szélesebb féktárcsákat kapott az N kivitel.
A kormányon számos extra gomb kapott helyet. A jobb és baloldali kék fülek segítségével válthatunk az egyes üzemmódok között. A kezdő szintet a bal karra kezelhetjük. Itt van az Eco, Normál és Sport mód előválasztója. A jobb oldali fül segítségével az N mód választható ki. Ekkor nemcsak a kipufogó hangja lesz brutális, de a műszerfal grafikáján is tűzgyűrű jelenik meg. Leírva kicsit bazárinak hangzik, de egyáltalán nem az, ha személyesen éljük át az normál autó sportkocsivá alakulásával.
A fordulatszám-igazítás a motor fordulatszámát a hajtótengely forgási sebességéhez igazítja ebben az üzemmódban, így váltáskor automatikusan felpörög a motor, hogy szinten tartsa a fordulatot. A funkció a kormánykeréken elhelyezett nyomógomb segítségével aktiválható külön is, így a vezető a választott üzemmódtól függően sportosabban vagy finomabban kapcsolhat vissza.
Az i20N igazi lételeme a kanyargós utak bevétele. Elektronikája figyeli is az ilyen lehetőségeket, így, ha szeretnénk, a képességek önállóan aktiválódnak és lehet is csapatni. Ezt a képességet támogatja a részben önzáró, mechanikus differenciálmű, amely maximális tapadást biztosít és a megerősített futóműelemek.
Az i20N tehát egy vad hot hatch, amely minden szempontból hozza azt a vezetési élményt, amit az ilyen típusú autóktól a 80-as évektől kezdve megszokhattunk. Támogatja mindezt egy vezetőbarát elektronika, így nem kell versenyigazolvány ahhoz, hogy kezelni tudjuk. Az i20N-ben egészen biztos vagyok, hogy az egy percre jutó vezetési élmények száma a legkomolyabb autók szintjén van, miközben az ára ezek töredéke.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!