Kevesebb pont, fokozott biztonság
Az Euro NCAP-eredmények a biztonság általánosan elfogadott mércéjének számítanak az európai autóiparban. Az egyes típusok minősítésének értelmezésénél azonban óvatosan kell eljárnunk, hiszen a követelmények folyamatosan szigorodnak, és ennek során olykor eltávolodnak az aktuális piaci valóságtól
Idén huszonöt éves az európai újautó-minősítési program, az Euro NCAP. A személygépkocsik biztonsági teljesítményét objektív, egységes és igen szigorú feltételek mentén feltérképező szervezet az elmúlt negyed évszázad során alapvetően alakította át küldetését.
A tények egyszerű dokumentálása helyett ma már arra törekednek, hogy utat mutassanak a közlekedés biztonságosabbá tételéhez. Ennek érdekében rendszeresen szigorítják tesztfeltételeiket, és új mérési szempontrendszereket vezetnek be, hogy folyamatos megújulásra, járműveik és járműtechnológiáik átfogó, szisztematikus fejlesztésére ösztönözzék az autógyártókat. Ez persze időről időre azt eredményezi, hogy a vizsgálatok során támasztott elvárásaik nem az autóipar aktuális állapotát tükrözik, hanem azt az elvárt ideált, amelyet a független szakértők véleménye szerint minél rövidebb időn belül el kell érnie az autógyártóknak.
Mindebből két dolog következik. Egyrészt, és ezt az Euro NCAP nem győzi kihangsúlyozni, a tesztnormák változásával, fejlődésével a korábbi eredmények idejét múlttá válnak, azaz egy öt évvel ezelőtti méréssorozattal elért pontszám egyáltalán nem jelenti azt, hogy ugyanaz a típus ma is hasonló pontszámokat érne el (ezt időről időre fájdalmas pontossággal szemlélteti is az Euro NCAP.)
Másrészt, a minősítés során kapott csillagok száma (nullától ötig) nem feltétlenül az adott típus biztonságát, sokkal inkább a jármű valós teljesítménye és a tesztrendszer elméleti elvárásai közötti relációt tükrözi.
Jól példázza ezt a Peugeot 308-as esete, amelynek három generációját összesen négy alkalommal vizsgáztatta az Euro NCAP. Az első széria 2007-ben, majd a mérési rendszer radikális átalakítását követően 2009-ben egyaránt maximális, ötcsillagos minősítést ért el.
Szintén az adható legmagasabb osztályzatban részesült 2013-ban a második generációs 308-as, miután 2009 és 2013 között az Euro NCAP háromszor (azaz jóformán évente) szigorított a tesztfeltételeken, hogy azok tükrözzék az elektronikus vezetőtámogató rendszerek mennyiségi és minőségi fejlődését.
A 2021 márciusában leleplezett, harmadik generációs Peugeot 308 minden idők legfejlettebb alsó-középkategóriás Peugeot típusa. A teljes körűen átdolgozott, moduláris EMP2 padlólemezre épülő modell kiemelkedően szilárd vázszerkezete révén rendkívüli passzív biztonsági jellemzőkkel bír. Ezeket aktív biztonsági rendszerek igen széles arzenálja egészíti ki, alapértelmezett vezetőtámogató funkciói pedig egyes piacokon szériakivitelben, máshol opcióként megrendelhető extra biztonsági csomaggal tehetők teljes körűvé.
Ez utóbbiakkal felvértezve az autó az előtte haladó jármű mögötti követési távolságot képes akár a teljes megállásig tartani, folyamatos haladásnál önállóan a sáv középvonalában tartja magát, a vezető kezdeményezésére egyedül sávot vált az autópályán, ívmenetben biztonságosra csökkenti a jármű sebességét, és képes előre felmérni, ha hamarosan lassítani szükséges. Mindeközben komplett kamerarendszer felügyeli a jármű környezetét, különös tekintettel a normál manőverezés során kritikus holtterekre.
A Peugeot 308 méltó elődeinek hagyatékához, amennyiben kategóriájának legbiztonságosabb képviselői közé tartozik. Az Euro NCAP ugyanakkor ma minden korábbinál nagyobb hangsúlyt fektet az elektronikus segédrendszerek, félautonóm vezetési funkciók meglétére és működésére, amelyeket azonban csak akkor vesz figyelembe, ha az európai piacok többségén alapfelszerelésként kínálják azokat. Az utóbbi idők egyik legfontosabb közlekedésbiztonsági fejlesztését, a gépkocsi elé kerülő akadályokat (járműveket, gyalogosokat és kerékpárosokat) felismerő, az ütközést automatikus vészfékezéssel elkerülő technológiát a Peugeot kétféle kiépítésben teszi elérhetővé.
A fejlettebb kivitelben egy kamera és egy radar pásztázza együtt a jármű előtti területet; ez a megoldás akár autópályán jellemző sebességeknél, illetve szürkület után is alkalmas a vészhelyzet észlelésére. Ez az a technológia, amelyet az Euro NCAP etalonnak tekint, és amelyet a Peugeot a legtöbb felszereltségi szinten alapkiépítésben kínál ügyfeleinek. Hogy ez mennyire hatékony, jól mutatja, hogy a Peugeot 308 prémium testvérmodelljének, a DS4-esnek a hasonlóan felszerelt példánya maximális, ötcsillagos eredményt ért el ugyanezen a tesztsorozaton.
Ugyanakkor a Peugeot úgy döntött, hogy kifejleszti a rendszernek egy megfizethetőbb, egyszerűbb változatát, amelyben radar nem, csupán egy nagy felbontású kamera figyeli az utat, tökéletes biztonságot nyújtva városi környezetben. Ezzel a rendszerrel az Euro NCAP 2022-as vizsgálati protokollja szerint egyszerűen nem kaphat öt csillagot a tesztelt autó, függetlenül attól, hogy a hagyományos mérce szerint a legmagasabb szintű védelmet nyújtja vezetőjének és utasaiknak.
A Peugeot azonban felvállalta ezt a látszólagos presztízsveszteséget azért cserébe, hogy ügyfelei személyes járműhasználati szokásaik és igényeik tükrében, szabadon dönthessenek autójuk biztonsági felszereltségéről és áráról – így választhatnak a maximális biztonság és a négy csillag, vagy az elképzelhetőnél is magasabb szintű védelem, és az azzal járó ötcsillagos minősítés között.
ILLUSZTRÁCIÓK: Wheelsage.org, Euroncap.com
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!