Kezes párduc - MX-5 RF G184 Takumi 2021
Az MX-5-öt vagy nagyon lehet szeretni, vagy nagyon nem. Az utóbbi táborba azok tartoznak akik még nem ültek benne. Amint beleül az ember, birtokolni szeretne egy ilyet, mert egy vérbeli sportautó, ami megőrizte azt, ami a legfontosabb dolog: a vezetési élményt!
Mindig is arról volt ismert az MX-5, hogy olyan vezetési élményt képes nyújtani kategóriájában, ami alapján nem is igazán van vetélytársa. Ebben az autóban nem kell több száz lóerő a felhőtlen vezetési élményhez. Elég egy tökéletesre hangolt futómű, kis súly és egy remek motorkarakterisztika. Ez mind alapeleme a kis Miatának. Az élményfaktor 10/10!
Az élményt fokozza, hogy a nálunk járt modell, a számomra legizgalmasabbnak vélt verzió, mivel hogy egy roadster. Ha épp kupét szeretnénk akkor az lesz, ha viszont megszeretnénk szellőztetni az utasteret, akkor pedig megvan a kabrió érzés. Mindkét tetőállásban teljes értékű és élvezhető, mondhatni kompromisszum mentes. Csupán a csomagtér rovására megy a dolog, de az még így is abszolút használható a maga 130 literével. Akár 1-2 napos sátras kempingezés is simán megoldható vele (saját tapasztalat).
A fekete fényezés tökéletes harmóniában van a fehér bőrülésekkel, amibe könnyen bele lehet szeretni. Éles vonalvezetések, vad tekintet, aminek pozitív hatása az autópályán is érezhető, mivel első ránézésre a visszapillantóból nem látják, hogy mekkora és milyen autó közelít, de annyi biztos, hogy el kell engedni. Páran azt hitték, hogy az új Suprát látják, mivel az orr kialakításában tényleg felfedezhető némi hasonlóság. Hátulról a fényszóróiban pedig egy kicsit az F-type Jaguar jelenik meg. A kormány mögött ülve a sárvédő ívek domborulata a motorháztetőben a Porschékat idézi. Egy kicsit minden jóból van benne valami, amit belelehet látni, de pont ettől ő a legjobb, mivel az előbb felsoroltakat mind veri ár/érték arányában is. A targa tető ad neki még egy kis pikantériát, aminek köszönhetően nagyon kívánatos a 4. generációs Miata.
A nálunk járt tesztautó az ügynevezett Takumi felszereltséget kapta, 17 inches fekete BBS könnyűfém felnikkel, amik iszonyat nagyot dobnak az amúgy sem unalmas külsőn. A rajta található 205/45 R17-es gumik tökéletesen illeszkednek a futóműhöz, paraméterei ellenére, mivel egyáltalán nem ütnek, kellő feszességgel szépen kimozog minden egyenetlenséget az úton. A 2 literes, soros négyhengeres, 184 lóerős szívó motornak és a hátsókerék hajtásnak köszönhetően igen játékosra sikeredett, ami alatt értendő, hogy bekapcsolt kipörgésgátló mellett is úgy megy keresztbe mintha lételeme lenne. Nem kell megijedni, mivel pont csak annyit enged, hogy a rutintalanabb sofőrök is tudjanak baleset nélkül egyet-egyet villantani. A kipörgésgátló kikapcsolásával viszont bármire képes amit elképzelünk és meg is tudunk valósítani, de az utca nem versenypálya, úgyhogy ezt hagyjuk meg oda.
Manapság az összes új autó kis köbcentis, turbós. Nagyon jó érzés, hogy a Mazda háza tájékán még ott van ez a mai szemmel viszonylag nagy köbcentisnek mondható szívó motor. Nyomatékleadása szép lineárisan emelkedik, nem csal el semmit a turbóval, hanem szépen felépíti és a felső fordulat tartományban egyszerűen röpíti az autót. A hatos kézi váltónak köszönhetően teljes sportautó kép, ami rendkívül direkt és iszonyat rövid a váltórudazattal rendelkezik. Egy ilyen autóhoz ilyen dukál. Az autó hangja kellemesen mély, nem tolakodó, nincsen kamu visszadurrogás, hanggenerátor, lángok stb.. Tökéletesen illeszkedik az autóhoz, ha toljuk neki megjön a hangja, de ha nem szeretnék felébreszteni a szomszédokat, akkor szinte hangtalanul surranhatunk. Fogyasztás? Kicsit féltem tőle, mivel nem jártam utána, de nagyon kellemes meglepetés ért, mivel akárhogyan is volt nyüstölve, nem lehetett 7,5 liter fölé vinni. Részben az is közrejátszik, hogy alig nyom 1 tonnát. Mindezek által, ebbe az autóba hiba lenne a kisebb motort kérni. Élvezzük ki amíg még van 2 literes!
A műszercsoport a lehető legjobb lett, mivel a lényeg, a fordulatszámmérő van szem előtt . A sebességmérőt ebben az autóban nem is nagyon néztük, mivel nem is lényeg, plusz a 7 inches középponti kijelzőn Aplle Carplay vagy Android Auto-n keresztül a Waze úgy is szól, ha lassítani kell. A zenéről sem kell lemondanunk, mivel egy igen komoly 9 hangszórós BOSE rendszert kapott, viszont ha hallani is szeretnénk valamit autópályán 150 felett, akkor érdemes a tetőt felhajtani, mivel ilyen tempónál már kellemetlenül nagy a szélzaj. De egyszerűen nem akarja az ember felhajtani a tetőt, mert ha már egy ilyen autóban ül, inkább élvezz a szabadságot és a motor hangját, a zene majd szóljon otthon!
Ez az autó, amit minden vezetni szerető autósnak egyszer meg kellene kóstolnia, majd ezt követően jön a kattanás, ráfüggés, kell! Ennél az autónál minden ésszerű dolog elveszik, jó lesz ez családinak is, a család többi része aki nem fér be, majd jön busszal, nekik is tetszeni fog. Eggyé válik az ember az autóval, aszfalttal és a kanyarokkal, csak te és az autó, minden más megszűnik. Ezeket az érzéseket táplálja, nem beszélve az irigy tekintetekről és dícsérő szavakról. Felemelő érzés volt vele tölteni ezt a pár napot, és pont akkora volt a zuhanás amikor vissza kellett adni. Felírva a bakancslistás autók listájára!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!