Nem csak a zöld rendszámé a világ – Kia Niro Hybrid Platinum
Az új Niro esetében, ha az árlistán lévő sorokat nézzük, akkor a legtöbb modell zöld rendszámmal kerül forgalomba, hiszen elektromos, plug-in hybrid és öntöltő hybrid kivitelben elérhető a típus. Ebből a felsorolásból az első kettő jogosult a környezetbarát rendszám használatára. A mostani tesztünk alanya ugyan ezt a kivételes besorolást nem kaphatja meg, de cserébe lényegesen olcsóbb és számos szempont miatt a legracionálisabb választás.
Az a kérdést, hogy melyik felszereltséget és motort válasszam autóvásárláskor, számtalanszor felteszik nekem. Általában azt szoktam javasolni, ha számít az ár, hogy nem érdemes a legerősebb motorral választani egy autót, mert jellemző módon a csúcsváltozat ára arányaiban a legrosszabb. Ha egy szinttel visszább tudunk lépni, akkor sokat spórolhatunk és a napi vezetéseink során szinte sosem fog hiányozni az a többlet, amelyet a csúcsgép kínál. Ugyanez igaz a felszereltségi szintre is, a legfelső szint általában jó pár olyan kiegészítőt/extrát tartalmaz, amely nélkül vígan lehet élni.
A Kia Niro Hybrid esetében motorteljesítménnyel kapcsolatos döntést nem kell meghozni, hiszen egyetlen, 141 lóerős összevont teljesítménnyel érhető el ez a változat. Egyedül a felszereltségi szintben térnek el a modellek, amelyekből 4 van. A belépő Silver jelenleg 11,1 millió forint, a csúcsváltozatú Kryptonite pedig 13,3 milliós alapáron kapható. Egy lépéssel visszafelé a csúcstól találjuk a Platinum szintet, amelyért 12,7 millió forintot kérnek. Van ugyan néhány dolog, amely nem része ennek a szintnek, mint a head-up display vagy az elektromosan állítható utasülés, hogy csak néhány fontosabbat említsek, illetve vannak olyan kiegészítők, amelyek plusz extraként sem rendelhetők (Relax és Techno csomag), de ezek nélkül is kimondható, hogy a Niro egy jól élhető, kényelmes családi autó.
A Niro Hybrid verziójában a plug-in hybriddel megegyező 1600 köbcentis motor dolgozik, annyi különbséggel, hogy a kapcsolódó villanymotor kisebb teljesítményű (44 lóerő/32kW), kisebb nyomatékkal rendelkezik (170Nm) és ezzel párhuzamosan egy lényegesen kisebb (1,3kWh) akkumulátorból gyűjti az energiát. Éppen ezért önerőből a villanymotor sokkal rövidebb távolságon, néhány kilométeren maximum, tudja vinni az autót.
A töltést nem kell külső energiaforrással megoldani, hiszen a motor mozgás közben képest tölteni az aksit, illetve a rekuperáció, tehát a fékezésből nyert energia segítségével oldja meg a rendszer mindezt. Mindezzel persze a sofőrnek semmit nem kell foglalkoznia, hiszen a hybrid rendszer ezt automatikusan végzi, nem szükséges beavatkozása a folyamatba. Kényelmes, probléma mentes vele a közlekedés.
Ez utóbbit azért érdemes kihangsúlyozni, mert a következő szint, tehát a plug-in hybrid meghajtás esetében, csakúgy, mint az elektromos autózásnál, ahhoz, hogy ki lehessen hozni a nagyobb teljesítményt, elektromosan tudjunk hosszabban haladni, folyamatosan – gyakorlatilag minden nap – tölteni kell az autót külső áramforrás segítségével. Ez pedig némi macerával jár. Elfogadható módon nem mindenki akar télen-nyáron, esőben-hóban ezzel foglalkozni. Persze aki abban a kényelmes helyzetben van, hogy otthon a garázsban, vagy a munkahelyi parkolóban rá tudja rakni töltőre a kocsit, annak ez nem gond. De azoknak, akiknek ez nem adatott meg, azok számára egyértelműen ez a meghajtás a legideálisabb. Nem beszélve arról, hogy a csomagtér is nagyobb a hybrid változatnál. Papíron körülbelül 100 literrel, hiszen 451 literes a csomagtere a hybridnek (lehajtott hátsó ülésnél 1445 liter), de a valóságban még többel, hiszen a PHEV autók állandó kelléke, a viszonylag nagy helyet elfoglaló töltőkábel/töltőkábelek, amelyeket a Niroban máshol nem tudunk elhelyezni, csak és kizárólag a csomagtartóban.
Tehát meg van a maga praktikus része a Niro hybridnek és akkor még nem beszéltünk a fogyasztásról, amely a felhasználás alapján akár előnyösebb is lehet, mint az elméletileg 1-2 literes fogyasztású plug-in hybridé. Ha valaki például sokat megy autópályán, akkor egyértelműen előnyösebb, hiszen az akkumulátor miatt 100kg-mal kisebb saját tömeg önmagában gazdaságosabbá teszi a hosszútávú utazást. Városban 5,5 literes fogyasztással számolhatunk, de autópálya tempó esetében sem kell 6,2-6,3-as fogyasztásnál többel kalkulálni.
Mint az előző, tisztán elektromos Niro tesztünkben (amely itt olvasható) leírtam, ez a gépkocsi belső felszereltségét, kialakítását tekintve az egyik legjobb választás a kategóriában. Ez pedig egy bátor kijelentés, hiszen ez a kategória az, ahol a legerősebb versenytársak, kiváló ár/érték arányú autók szerepelnek. Csak, hogy egyet kiemeljek, 2022 legnépszerűbb autója az eladási statisztikák alapján az új Suzuki S-Cross is ugyanez a kategória. A Niro hosszabb, szélesebb nála (4420 és 1825 széles), de technológiai arzenálja egyértelműen modernebb. Persze 1-2 millióval többe is kerül, de ez az összeg azok számára, akik a legmodernebb autóban szeretnek ülni, amelyet az adott korszak kínál, nem lesz kérdés a döntés.
A Kia a maga szintjén (tehát a tömegautók között) egyértelműen a felső szegmensbe tartozik. Nagyon szép, modern a kocsi. Jó érzés benne ülni, vezetni. A futóműve inkább közepes, de szerintem ez megbocsájtható, hiszen az üléspozíció, az imént említett technikai arzenál, modern infotainement rendszer, egyértelműen kárpótol.
Mondhatjuk, hogy technológiájában elmarad a legújabb generációs Toyota hybrid rendszertől a Kia által kínált megoldás, de egy előnye egyértelműen van, mégpedig a zajszint. Lényegesen csendesebbnek érzem nagy gázadás esetében, mint a japán versenytárs modelljei esetében.
Volt egy pillanat a 2000-es években, amikor a japán műszaki cikkek helyett elkezdett mindenki koreai márkát vásárolni. Samsung és LG TV-vel lettek tele az üzletek és a háztartások. Ez a pillanat, ez az időszak autó szempontjából úgy vélem most fog eljönni. Egyszerűen a Kia modellek által kínált műszaki tartalom annyival jobb, annyival merészebb és előre mutatóbb, hogy kezdem úgy vélni, hogy csak az nem választja ezeket, akik nem mennek el valamilyen oknál fogva egy Kia márkakereskedésbe. Nem mondom, hogy nem lehet fejlődni, hiszen például a motorkínálat nem elég színes. A forma kicsit megosztó is lehet, de a 7 év garanciával együtt elsöprő az ajánlat. A Niro Hybrid ezen belül pedig a tömegeknek készülő optimum (már amennyiben a tömegek ki tudnak adni 12-13 milliót).
@motorhang ????????Kia Niro Hybrid Platinum Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #kia #kianero #kianerohybrid #nero #newnero #nerohybrid #newkia #newkianero #kianero2022 @kiahungary @motorhanghu #motorhanghu #motorhang ♬ Legends Are Made - Sam Tinnesz
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!