Kiterjesztheti elektromos sportprogramját a Peugeot
A Neo Performance elnevezésű program keretében érkezhetnek a Peugeot Sport által tuningolt újabb PSE modellek!
Az év egyik szenzációjának ígérkezik – és nem csupán a Peugeot világában – a nagyteljesítményű 508 és 508 SW Peugeot Sport Engineered modellpáros színre lépése. A jövő azonban ennél is több izgalmat tartogat azok számára, akik egyszerre szeretnék élvezni a kedvező károsanyag-kibocsátást és a lehengerlő dinamizmust.
Nem egyedi modell, hanem egy házon belüli almárka első típusa lesz a Peugeot 508 PSE – ez egyre egyértelműbb a márka vezetőinek nyilatkozataiból. A PSE, azaz Peugeot Sport Engineered, megjelölés alatt hamarosan villamosított csúcsmodellek népesíthetik be a márka teljes portfolióját.
A Peugeot két éve, 2019 februárjában mutatta be az új generációs 508-as modellcsalád minden eddiginél erősebb változatának prototípusát.A „minden eddiginél” ez esetben nem csak a márka középkategóriás modellsorozatát jelenti, amelynek hosszú vérvonala számos sikeres versenyautót adott a világnak, a terepralikon sikeres Peugeot 504-esektől a kétszeres Dakar-győztes 405-ösön át a túraautó-bajnokságokban sikeres 406-osig: a Peugeot autógyártásának immár több mint 130 éve alatt egyszer sem készült még ekkora teljesítményű modell. A szériaváltozatnál mért 360 lóerőről és 520 Nm-ről egy belső égésű és két villanymotor gondoskodik: az előbbi 200 lóerőt és 300 Nm-t ad le, míg az utóbbiak elöl 110 lóerővel és 320 Nm-rel, hátul 113 lóerővel és 166 Nm-rel járulnak hozzá a kollektív teljesítményhez.
A Peugeot korábbi márkaigazgatója egy interjú során, már 2020-ban így fogalmazott: „amikor 2021 elején forgalomba hozzuk az 508 Peugeot Sport Engineered modellt, azzal erős üzenetet küldünk a piacnak. Azt az üzenetet, hogy az elektromos átállásnak, a környezettudatos közlekedésnek nem kell unalmasnak lennie; 50 g/km alatti széndioxid-kibocsátással is lehet élvezetes a vezetés.”
Még erőteljesebbé teszi az üzenetet, hogy a PSE nem egyedi modell lesz, hanem egy valódi almárka. „Minden évben, minden fő piacon lesz egy-egy nagy modellújdonságunk”. „A villamosítás sajátos értelmezésével még feljebb emelhetjük a Peugeot márkát a piacon. 2020-ban minden harmadik eladott autónk (32%) csúcsfelszereltségű volt: ügyfeleink készen állnak arra, hogy velünk együtt magasabb szintre lépjenek, és ebben az elektrifikáció lesz segítségünkre.”
Azt egyelőre nem hozták nyilvánosságra, hogy pontosan hány típust (és melyeket) részesíthet kezelésben a Peugeot Sport Engineered – annyi azonban biztosnak tűnik, hogy a 3008-ason alkalmazni fogja az új formulát a márka, hiszen ez a modell már eleve rendelkezik a nagyteljesítményű hajtás alapját képező 4x4 plug-in hybrid hajtáslánccal. A nemrég bemutatott, ősszel debütáló új 308-as is nagy eséllyel pályázik a PSE logóra, hiszen a sportos sziluett és a beígért tölthető hibrid változatok gyári tuningért kiáltanak.
Konkrét adatok nélkül is valószínű, hogy a PSE portfoliója gazdagabb lesz, mint a GTI modelleké valaha volt. Az új modellcsalád ugyanis nem virgonc majdnem-versenyautókat, hanem nagyteljesítményű, magabiztos erőfölénnyel bíró, kifinomult sportmodelleket fog felvonultatni. Az ehhez szükséges kiegyensúlyozott, nagy tartalékokkal bíró adottságok pedig a Peugeot új generációs típusaiban egytől egyig megtalálhatók vagy megtalálhatók lesznek, hiszen a márka 2023-ig valamennyi modelljét elérhetővé teszi valamilyen alternatív hajtással, melyek jelentős potenciált hordoznak ebből a szempontból.
Az 508 PSE konfigurációja sarokszámaiban megegyezik a Peugeot alapkivitelű Hybrid4 rendszerével, az extra teljesítményt az eltérő hangolásnak köszönheti a hajtáslánc. Ez azt is jelenti, hogy a Peugeot összes plug-in hybrid modellje részesülhet egy ilyen jellegű teljesítmény-növelésben.
Más kérdés, hogy mi lesz azokkal a modellekkel, amelyekhez a Peugeot jelenleg hálózatról tölthető hibrid hajtást nem, csak akkumulátoros elektromos rendszert kínál. Ez nem csupán a márka haszonjármű-kínálatára vonatkozik, hanem a CMP platformra épülő, városi ferdehátú (208) és SUV (2008) modellekre is. Ez a padlólemez nem csak nevében moduláris: két nyomtávval, három különböző tengelytávval és háromféle hátsó modullal szerelhető. Habár nincsenek arra vonatkozó hivatalos tervek, hogy a Peugeot a jelenlegi kínálaton túlmutató konfigurációkkal bővítené ezen modellek hajtáslánc-kínálatát, a jelenlegi lehetőségek is számtalan variációt tesznek lehetővé.
A 208 esetében a GTI-hagyományok és a formátum miatt különösen indokolt lehet egy PSE kivitel megszületése, akár tisztán elektromos, akár valamilyen hibrid formában. Ez az egyetlen olyan típus egyébként, ahol a Peugeot vezetése egészen a közelmúltig elképzelhetőnek tartotta a GTI változat kialakítását is. A gondolatot csak 2020 utolsó hónapjaiban vetették el végleg, ám a múlt így is kötelez: biztosak lehetünk abban, hogy egy esetleges 208 PSE (vagy akár e-208 PSE) az új Peugeot Sport Engineered modellcsalád legjobban vezethető, legtüzesebb és, legszórakoztatóbb tagja lesz, az alkalmazott technológiától függetlenül.
Illusztrációk: PEUGEOT, X-Tomi design (208 GTi)
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!