Kompromisszumok helyett – Honda CR-V Sport Line Hybrid 2.0 -MMD FWD
Nem csoda, hogy rég a feledés homályába veszett az a tény, hogy az autómobil sorozatgyártás Makóról indult világhódító sikere felé. Nem, nem tévedés, ugyanis a makói születésű Galamb József nem csupán a Ford T modell megalkotásában játszott vezető szerepet alkotótársával, Farkas Jenővel, de ő találta fel a sorozatgyártás ma is alkalmazott alapelvét is, miszerint egy munkacsoport egy feladatot végez el a gyártási folyamatban. Mindezt a Ford T Modell autógyárának igazgatójaként tette le az asztalra, jobban mondva a futószalagra 1908-ban Detroitban Henry Ford jobbkezeként. Az autó hatalmas világsikerre tett szert és a következő majd 20 év során 15 millió példány kelt el belőle.
Miért is esik szó ebben a cikkben a T Modellről, ha a Honda egyik legújabb remeke, a CR-V Hybrid a téma? Nem közös évforduló vagy magyar tervezői gyökerek kötik össze a két autót, még csak az sem, hogy mindkettőnek Észak-Amerikában indult a karrierje, hanem a szemléletmód, amit a két autó közvetít. Mit is tűzött ki célként anno Henry Ford? Olyan jól működő, gyors, kényelmes autót kell gyártani, ami a vásárlók szélesebb körében is képes elégedettséget kivívni magának.
Pontosan ezt valósította meg a T Modell és a Honda CR-V Hybrid is. Manapság az autógyártók a legkülönfélébb trükkökkel igyekeznek megnyerni maguknak a vásárlók tömegeit, de ebben a versengésben sokszor feledésbe merül, hogy mi is lenne az autógyártás alapvető célja. Egy megbízható, a környezetvédelmi normáknak megfelelő, széles körben használható autó gyártása. Az átlag családos embernek nem lehet hosszútávon bemesélni, hogy nem baj, ha a hátsó ülésen csak az óvodás korú, illetve méretű gyermeke fér csak el, messze van még a kamaszkor. Nem baj, ha kicsi a csomagtartó, majd legfeljebb minden nap útba ejti a szupermarketet hazafelé menet. Ja, és rendes csomagtartó helyett a nyaraláshoz meg majd jó lesz a tetőbox a cuccoknak, az élet úgysem a nyaralásról szól. Az sem baj, ha az autó kis teljesítményű, legalább nem fogyaszt sokat.
Ugyan már, a kompromisszumkészségnek is vannak határai. Egy autó igenis legyen tágas, férjenek bele a tinédzserek is, sok csomag is, és ne csak gyors legyen, de ne is fogyasszon sokat. Tündérmese? Bizony, hogy nem az! A Honda CR-V Hybrid nincs elszállva, tudja a helyét a világban. Alázattal, kompromisszumok nélkül szolgálja tulajdonosát és annak családját is. Kényelmes, gyors, csendes, tágas, praktikus. Nem azért hybrid, mert az manapság menő, hanem azért, mert így egy kifejezetten családi méretű autó is képes kis fogyasztásra és egyúttal alacsony károsanyag kibocsátásra. A technológiát a Honda nem dizájn elemként, hanem funkcionális tartozékként alkalmazza – sikerrel.
Ebben az autóban nincs tehát kábítás, nincs csinált elit-kultusz, és fenszi trükkök sem terelik el a figyelmet a lényegről. Legyen az autó kényelmes és tágas? Rendben. Legyen az autó könnyen vezethető? Sok SUV harcol az elemekkel a kanyarokban, itt légies kormányozhatóság biztonságos útfekvéssel párosul. Alapvető célok kompromisszumok nélküli kiszolgálása. Gondolnánk, hogy ez adja magát minden autóban, pedig koránt sincs így. A gyártók ötlettelenek. Itt egy vagány megoldás, ott egy új dizájn elem. Közben sok-sok kompromisszumra kényszerítik a vásárlót, mert számos esetben éppen a lényeg szorul a háttérbe. Hát ezért juthat eszünkbe mégis Galamb József erről a Hondáról, mert ő alkotta meg először a sikeres népautót, amit a Honda ezzel a modellel kétségkívül megismételt. Hogy a versenyben mennyire lesz képes egy ilyen jól sikerült modell legyőzni a kábítás mestereit, azt az idő eldönti, de a Honda legújabb CR V-je egy erőteljes vállveregetésre és egy örömteli, széles mosolyra mindenképpen rászolgált. Élmény vele minden nap, mert nincs benne kompromisszum.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!