Különleges Peugeot-val versenyzett Sebastien Loeb
Minden idők legsikeresebb ralipilótája a Peugeot gazdag történelmének igazi gyöngyszemével vett részt az idei Mont-Blanc Morzine ralin
Az alig háromezer lakosú Morzine festői falvacska a svájci-francia határ nyugati oldalán; félúton a Genfi-tó és a Mont Blanc között. A téli időszakban virágzó síparadicsom, szeptemberben azonban a francia ralibajnokság egyik legnagyobb hagyományú futamának ad otthont.
Az igazi ralirajongók számára az ennek keretében megrendezett Rallye Mont-Blanc Morzine VHC verseny a fő műsorszám, itt egykori legendás versenyautók (Véhicule Historique de Compétition) állnak rajthoz, volánjuk mögött a ralitörténelem legnagyobb élő szereplőivel.
Az idei, negyvenkettedik VHC futam szenzációja minden idők legeredményesebb pilótájának, a francia Sebastien Loeb-nek a részvétele volt. A kilencszeres rali világbajnok elválaszthatatlan társával, Daniel Elena navigátorral együtt indult a kétnapos ralin, autójuk pedig egy igazi klasszikus: egy Peugeot 306 Maxi volt.
Az autót Loeb saját csapata, a Sebastien Loeb Racing készítette fel a futamra, egy másik, azonos kivitelű Peugeot-val egyetemben, amellyel a francia raliveterán François Delecour állt rajthoz az alpesi versenyen. Noha Delecour végül sebességváltó hiba miatt kiesett, Loeb a hatodik helyen zárta a versenyt, és az esemény feledhetetlen élmény volt a rajongók számára.
A helyszín, az autó és a pilóták sokszorosan kapcsolódnak egymáshoz, még ha így, együtt most először találkoztak is. A Peugeot 306 Maxi 1996-ban kettős győzelmet aratott itt; François Delecour ekkor ugyanúgy a második helyen ért célba, mint egy évvel később – mindkét alkalommal Peugeot 306 Maxit vezetve. Sebastien Loeb pedig (Daniel Elenával az oldalán) 2001-ben nyert Morzine-ben, akkori Junior WRC csapatának egyik veterán autójával; mögötte viszont egy-egy Peugeot 306 Maxi ért célba a második és harmadik helyen…
Maga a Peugeot 306 Maxi egyébként nem újdonság Loeb számára. Míg François Delecour autóját (89-es alvázszám) az idei szezonra, kifejezetten erre a veterán versenyre vásárolták meg a dán Brian Madsentől, aki 2010 óta nyerte vele sorra a különböző (főleg helyi) versenyeket, Loeb 94-es alvázszámú 306-osát 2017-ben, a Sebastien Loeb Racing felkérésére építették.
Ez utóbbival egy időben egyébként egy harmadik Peugeot 306 Maxi (#74) is az istállóhoz került, amely azon nyomban meg is nyerte a Felső-Provence-i ralit, volánjánál Sebastiennel, a jobb egyben pedig a pilóta feleségével, Séverine Loebbel.
A Peugeot 306 Maxi a márka A-csoportos versenyautója volt a rali világbajnokságban. Első szériáját 1995-ben építették, és 1997-ig versenyzett gyári színekben; ezt követte a 2. generációs modell, amit 1999-ben vetett be utoljára a Peugeot Sport. Független csapatok színeiben 2000-ig, illetve 2006-ig lehetett látni a 306 Maxit Európa raliversenyein.
Az autó nem csak az F2 géposztályban (kétkerék-hajtás, legfeljebb kétliteres szívómotorok) bizonyult ütőképesnek: 1996-ban és 1997-ben épp François Delecour kezei alatt dobogós helyezést szerzett a francia ralibajnokságban. Ugyancsak Delecour 1997-ben és 1998-ban a WRC-ben is letette névjegyét a 306 Maxival, amelynek első szériájából 25, a másodikból pedig 80 darab készült.
Peugeot 306 I Maxi (1995-97) |
|
Motor típusa |
PSA XU10 J4RS |
Blokk / hengerfej |
öntött vas / alumínium |
Hengerek / szelepek száma |
4 / 16 |
Szelepvezérlés |
DOHC |
Lökettérfogat (cm3) |
1998 |
Furat x löket (mm) |
86,0 x 86,0 |
Sűrítés |
12,5:1 |
Max. teljesítmény (LE/perc) |
280 / 8700 [ 280-300 / 11 000 ] |
Max. forgatónyomaték (Nm/perc) |
255 / 5900 [ 265 / 8900 ] |
Befecskendezés |
Magneti Marelli AP10 hengerenkénti, elektronikus |
Gyújtás |
Magneti Marelli AP10, elektronikus |
Kenési rendszer |
száraz karter |
Erőátvitel |
elsőkerék-hajtás, részlegesen önzáró differenciálmű |
Sebességváltó |
hatfokozatú kézi |
Tengelykapcsoló |
száraz, háromtárcsás |
Hosszúság (mm) |
3995 |
Szélesség (mm) |
1835 |
Magasság (mm) |
1330 |
Tengelytáv (mm) |
2580 |
Üzemanyagtartály kapacitása (l) |
60 |
Nyomtáv (e/h, mm) |
1647/1628 |
Tömeg (kg) |
960 |
Karosszéria |
háromajtós acél önhordó karosszéria, bukókeret, acél borítópanelek, szénszálas idomok |
Kormánymű |
fogasléces szervokormány |
Futómű elöl |
MacPherson rugóstag, csavarrugó, gáztöltésű lengéscsillapító, kanyarstabilizátor |
Futómű hátul |
Csatolt hosszlengőkar, gáztöltésű lengéscsillapító, kanyarstabilizátor, passzív hátsókerék-kormányzás |
Kerékméret |
15-17” |
Fékrendszer |
kétkörös szervofék, állítható fékerőeloszlás a tengelyek között |
Fékek, elöl |
262-380 mm belső hűtésű tárcsa, |
Fékek, hátul |
247-330 mm tömör tárcsa, 1 vagy 2 dugattyús féknyereg |
ILLUSZTRÁCIÓK: BASTIEN ROUX
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!