Ki a kicsit nem becsüli, vehet nagyobbat – Land Rover Defender 130 D300 AWD
Nem csak európai szemmel nézve hatalmas méretű a május végén bemutatott Land Rover Defender 130. Ezek után nem meglepetés, ha elárulom, hogy a valaha épített legnagyobb Land Rovert teszteltük az elmúlt napokban. A három ajtós 90, illetve az öt ajtós 110-es kivitel után a hosszított változat debütált nemrégiben, amelyben nem kevesebb, mint 8 utas is elfér (2+3+3 elosztásban) és még a hátsó sorban is azt lehet mondani, hogy kompromisszumok nélküli az utazás.
Egész pontosan 34 cm-rel egészítették ki az autót a hátsó tengely mögött a 110 kivitelhez képest, annak érdekében, hogy probléma mentesen lehessen szállítani további három személyt, ezzel pedig a kategóriájában is hatalmas és különleges autót alkotott a komoly tradícióval rendelkező brit márka. A korábbi tesztünket a Defender 110-ről itt olvashatják.
A Defender 130 motorkínálata szűkebb, mint a 110 változaté, továbbá számos kiegészítő, mint például a nagy méretű, 11,4” -es központi infotainement kijelző, felár nélküli ebben a változatban. Ez persze nem jelenti azt, hogy amint megszoktuk Land Rovereknél, ne lehetne cizellált módon személyre szabni a Defender 130-ast is. 4 különböző felszereltségi szint, azon belül számos opció, például négyzónás klímaberendezés, rengeteg szín és beltéri hangulat rendelhető hozzá. Két különböző teljesítményszinttel, 250 és 300 lóerő, kapható a dízel változat, amelyből mi az utóbbit próbáltuk ki. Továbbá elérhető még a szintén V6, háromliteres, de benzines erőforrással rendelkező változat is 300, illetve 400 lóerővel.
A csúcson a P500-as áll, amelyben egy V8-as 5 literes kompresszoros benzinmotor dolgozik, amely nem kevesebb, mint 500 lóerő leadására képes. Ehhez a modellhez pár szó erejéig muszáj lesz visszatérni.
A Defender egy tökéletes terepjáró, de a minőségi kivitelezése, szépen kialakított megoldásai miatt egy luxusautó is egyben. Az emberek egyszerűen imádják a nagy, szögletes, kerek lámpás luxus dobozokat. Lehetőleg minél nagyobb legyen ez a bizonyos doboz, lehetőleg minél több kényelmi funkciót lásson el és végül, de nem utolsó sorban, lehetőleg összkerék meghajtással és valódi terep képességekkel rendelkezzen. Bár ez utóbbit kevesen használják ki, de jó, ha van alapon, egyértelműen ragaszkodni kell ehhez is. A Defender 130 pontosan ilyen és azáltal, hogy II. Erzsébet köztudottan legkedvesebb márkája volt, még nemesi vénával is rendelkezne, ha egy autónak lehetne nemesi vénája.
A LED-es kerek lámpa, amelyik úgy vélem, hogy valami olyan forma, amelyre az emberi DNS ösztönösen vágyik, hagyományosan a Defender arculatának része, így kétség nem férhet hozzá, hogy ez a modell bizonyos körökben sikerre van ítélve.
A Land Rover nem is bízta a véletlenre, hogy a marketingjét a Defender 130-nak a helyén tartsa, hiszen a megjelenésekor, az akkor éppen uralkodásának 70. évfordulóját ünneplő Királynőnek ajándékozta az egyik első elkészült példányt. A jármű egyébként Walesben teljesít szolgálatot a Vöröskeresztnél és közben, mint az köztudott a walesi hercegből angol király lett, tehát a dinasztiát a Defender 130 átíveli.
Ez utóbbi persze képletes, de ha már itt tartunk, méreteivel egészen sok mindent képes ez az autó átívelni. Egészen pontosan 5360mm hosszú, tengelytávja is meghaladja a 3 métert (3002 mm) és nem kevesebb, mint 2 méter széles, behajtott tükrökkel. A 197 cm magas jármű súlya 2600 kg, amely egészen impozánsnak tekinthető, lévén ebben nem akkumulátorok miatt ekkora a tömeg, hanem azért, mert hatalmas, robosztus és masszív. Önhordó, alumínium váza és masszív futóműve úgy lett tervezve, hogy mindenféle úton, terepen helyt tudjon állni.
A meghosszabbított karosszéria persze nem csak azért ideális, mert akár így 8 üléssel, tehát plusz három teljes értékű harmadik sori üléssel is rendelhető ez a változat, hanem azért is, mert jelentősen nagyobb csomagartót kapunk az autóhoz. Amennyiben a harmadik üléssor bent van, úgy 388 literes a csomagtér. Ez persze így nem túl sok és biztosan nem elegendő 8 ember csomagjainak a szállítására, de egy nagybevásárlás tökéletesen belefér. Amennyiben leengedjük a hátsó sort és 5 személlyel használjuk, akkor 1232 literre növekszik a raktér. Itt hátrány a harmadik sor, ugyanis így nem lehet síkba dönteni a csomagteret az ülések miatt, de ez legyen a legnagyobb probléma. A második üléssor lehajtásával pedig teherautós rakteret kapunk, hiszen 2291 literrel gazdálkodhat az, akinek elegendő az első 2 ülés.
A Defender, ahogyan említettem, valódi terepjáró. Gázlómélysége 900mm, illetve a középső kijelzőn követhető is, ahogyan a hasmagasságát állítjuk. Összesen 13cm-es mozgásterünk van, így a legextrémebb 2 méteres magasságtól a 187cm-es mélységig liftezhetünk a karosszériával.
A központi 11,4” -es hajlított képernyőn egyébként nem csak ezt, hanem gyakorlatilag minden funkcióját állíthatjuk az autónak. Differenciálzár állításától az összes kényelmi és biztonsági funkción át.
Maga a menü rendszer, annak felépítése, kezelése egészen egyszerű. A kijelző tökéletes felbontású, jól átlátható és csodálatosan szép a megjelenítés. Hátránya, hogy nem túlságosan gyors.
Ez utóbbi igaz a műszerfal két analóg kijelzője között elhelyezett digitális felületre is. De maguk a funkciók, vezérlés rendben voltak rajta.
A Defender belső terében, a méreteken kívül az anyaghasználat, a tökéletes és nagyon jó minőségű bőrözés, amely igencsak magával ragadó. Teljes harmóniában van a funkció és a kivitelezés. Erőt és tekintélyt parancsol kívül és belül is, megvan a maga eleganciája.
A V6-os háromliteres erőforrás probléma mentesen, dinamikusan mozgatja a karosszériát. 7,5 másodperces gyorsulása igazán jónak mondható, főleg, ha beleszámoljuk, hogy egy méretében és aerodinamikájában ruhásszekrényhez hasonlatos tárggyal tesszük mindezt. Eközben (ha ez számít egyáltalán, ha 45 milliós autóval közlekedünk) a fogyasztási is teljesen elfogadható. Tesztátlagunk 10 liter volt vegyes használat mellett (erős városon kívüli túlsúllyal).
A Defender 130 piaci létjogosultsága egyértelmű. A Toyota Landcruiserhez vagy a BMW X7-hez képest nagyobb és plusz 1 személyt szállítani képes jármű, előbbinél lényegesen minőségibb, nagyobb presztízsű, utóbbinál olcsóbb, szélesebb motorkínálatú és valós terepképességekkel is rendelkezik.
Nehéz persze jóslatokba bocsátkozni, de Mercedes G osztály potenciális versenytársát látom ebben az autóban. Mert nagyobb, szintén drága, egyedi, szintén minőségi és az említett P500-as V8-as motorral rendelkező kivitel még megfelelő lóerőt kínál. Így a 90-es években még Jeep Grand Cherokee-val induló státusz terepjáró korszak egyik új fejezetét nyithatja meg a Defender 130 a G63 AMG után.
Egy viszont mindenképpen biztos, óriási élmény volt ez az autó, és szinte szomorú vagyok, hogy már a nagycsaládos 2,5 milliós kedvezményt, mint érvet nem tudtam felsorolni a haszonérvek közé, mivel ez a támogatás megszűnt. A vevőkör így biztos valamivel kisebb lesz…
@motorhang ????????Land Rover Defender 130 D300 AWD Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #landrover #landroverdefender #landroverdefender130 #defender #defender130 @landrover_magyarorszag @wallisbritishmotors @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ It Really Don't Matter
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!