L’art pour l’art - Toyota Corolla 2.0 Hybrid Dynamic Force GR Sport 2020
L’art pour l’art – bár az ember alkotta művészettel egyidős, a 19. században élte fénykorát az egyik legkedveltebb irodalmi, festészeti, szobrászati irányzatként. Az alkotó arra tett kísérletet, hogy minden különösebb tanítási célzat nélkül, magáért az alkotás öröméért hozzon létre valami újat. Modern társadalmunkban sikerült elérnünk, hogy az ilyen tevékenység legyen legkevésbé jellemző korunkra. Sajnos vagy nem sajnos, azt bízzuk az utódok ítéletére, mindenesetre az új, 2 literes Corolla GR-ról ez jutott az eszembe.
Valójában az autó egy kis gyöngyszem, amit láthatóan nem arra teremtettek, hogy tömegeket hozzon lázba, inkább magáért a teremtés öröméért, azaz l’art pour l’art születhetett. Léte azt bizonyítja, hogy bármilyen szűk legyen is az igény egy adott autó típusra, lám, a Toyota ezt is megcsinálta és méltán veregetheti magát vállon érte.
Szerény kis hazánkban - mely nem éppen a páholyból nyugtázza az összes többi játékost a GDP-k rangos versengésén -, vajon hány magyar fiatal ébred arra a napra, amikor a habos szója latte ízével a szájában elslattyog a legközelebbi Toyota kereskedésbe a következő mondókájával: Kérek egy közepes méretű, robbanékony, korlátlan hatótávolságú, alacsony károsanyag kibocsátású, viszonylag kis fogyasztású, modern megjelenésű, kívül-belül sportos autót látványos keréktárcsákkal, „peres” gumikkal, technológiai újdonságokkal, kényelmi funkciókkal, Apple Carplay/Android Auto támogatással és egyéb szépségekkel 10 millió Forintért.
A kedves értékesítő ebben a helyzetben erősen igyekezne könnyed mosolyt erőltetni magára meglepettségében és némileg hezitálna, hogy tegezze vagy magázza a fiatal vevő-jelöltet, de a biztonság kedvéért inkább magabiztosan rávágná: Parancsoljon, ajánlanám ezt a mutatós, 2 literes full hibrid Toyota Corolla Dynamic Force GR Sport autót pontosan az Ön igényeire szabva. Milyen színben adhatom? A Toyota szalonban szerencsére fel vannak készülve erre az eshetőségre. Ó, micsoda tökéletes nap.
Ezzel a kis mesével – írjátok meg kommentben, akinek volt már ilyen napja – arra egyből rátapintunk, hogy bár a japánok képesek kontinenseket átszelni és nálunk tanulmányozni Kodály egyedülálló zeneelméleti módszerét, az kevéssé valószínű, hogy a magyar piac ihlette volna ennek a modern energiabombának a teremtését. Még ha nekünk egy nagyteljesítményű távcsővel is nehéz lenne ilyen eseteket felfedeznünk, vélhetően vannak bolygónkon valahol a messzi GDP-páholyban olyan megrögzött Toyota szurkolók is, akik gyermekük 18. szülinapjára vagy diplomaosztójára egy kis díszdobozkában éppen egy ilyen autónak a kulcsát adják át a felnőtt-lét lendületes támogatásaként. Ezek a szülők okos döntést hoznak, ha nem szeretnének csalódást okozni a csemetének, mert az autó egy mestermű a maga nemében. Toyota sportautó létére nem is annyira tolakodóan hivalkodó a külső, így még európai, sőt, európai női szemmel is kellemes, mondhatni üdítő látvány, nem gondolom, hogy bármi rosszat lehetne mondani rá. Talán az egyetlen értelmezhetetlen rész a csomagtartó ajtó alatti kissé túl szélesre sikeredett vízszintes karosszéria elem, ami polcnak is beválna, ha lehete rá bármit rögzíteni, hogy ne potyogjon le útközben. Ez azonban már tényleg túlzott gonoszkodás, mert amúgy mind a vonalvezetés, mind a lámpák alapos formatervezésre engednek következtetni.
Egyik reggel 6:30-kor arra riadtam fel, hogy nincs friss pékárú otthon, ráadásul még vendégek is vannak nálunk. Ráeszméltem, hogy nagy a baj, ha vasárnap képes vagyok 6:30-kor felébredni, a következő gondolatom viszont az volt, hogy már pont nyitva van a legközelebbi élelmiszer áruház és a ház előtt vár rám egy autó, ami olyan csendes, hogy első alkalommal kétszer is benyomtam a start gombot, mivel a világon semmi hang nem reagált az indítási szándékomra, vagyis sem a család többi tagja, sem a vendégeink, sem a szomszédok nem fognak felébredni, ha most elindulok a boltba és beszerzem a reggelinek valót. Így is lett. A gyengénlátók – ha vezethetnek autót – örömmel fogadhatják a nagy ikonokat az érintőképernyős kezelőpanelen. Az Apple CarPlay egyből kéri a jóváhagyást a csatlakozásra, amint rátettem az Iphone-t a vezetékre – sajnos sem vezetéknélküli verzió nincs, sem az Android Auto nem érhető el a mi régiónkban -, úgyhogy akinek nincs Iphone-ja, annak érdemes a tízmilliós autó vételárat elenyésző mértékben megtoldania egy IOS-es telefon árával. Ettől kezdve a navigáció és az autózás is élmény. Kifejezetten tetszik a kis animációs „mozi” vezetés közben, amin látható, hogy éppen a hajtás melyik eleme dolgozik a full hibrid technológiában egyszerre kiszolgálva a kíméletes, mégis gyors és energiahatékony üzemmódot.
Ez az autó a saját aksiját tölti a lassításkor/fékezéskor felszabaduló energiával úgy, hogy az akkumulátor visszaadja a teljesítménybe a mentett kilowattokat, amikor csak lehet, például (újra)induláskor, alacsony sebességnél vagy éppen hirtelen gyorsításnál rásegítésként. Így egyszerre csökken a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás, ami azért izgalmas, mert a megengedett kibocsátási értékek betartása mellett sem kell lemondani a 2 literes motor adta dinamikáról, illetve a hatótávnak nincs korlátja, mint a tisztán elektromos hajtás esetén.
Nyilván idősebb vásárlók sincsenek kizárva a Corolla GR vevőköréből, csak feltételezem, hogy egy meglehetősen szűk réteg lehet ennek a modellnek a célközönsége. Az autó inkább városlakó fiatal felnőtteknek készülhetett, akiket nem feltétlenül érdekel, hogy a hátsó üléssorban nagyon szűkre szabott a tér és a csomagtartó is kicsiny a kompakt kategóriában megszokott méretekhez képest. Valahol el kell férnie az elektromotornak is és az akkumulátornak is és ebben az életkorban még nem kell számolni a gyerekek vagy egy babakocsi helyigényével.
Kedves next generation! Tudjuk, hogy ti már együtt nőtök fel a modern technológiával, igénylitek, hogy a napi rutinban kiszolgáljanak titeket a szoftverek és intelligens megoldásokat vártok el az autótokban is, szeretnétek tenni a bolygóért, hisz környezettudatosak vagytok, amúgy a csapból is az folyik, hogy védjétek meg a Földet és/vagy keressetek más élőhelyet, de azt is tudjuk, hogy nem vagytok hajlandók lemondani mindezért a dinamikáról és a vezetési élményről. Nos, jó hírünk van számotokra, az autótok előállt, már csak a finanszírozást kell megoldanotok ilyen vagy olyan forrásból, a technológiát
előteremtettük számotokra.Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!