Lassan mondom, hogy mindenki megértsE – Mercedes E300e plug-in hybrid
Sokat hezitáltam, hogy szükséges-e átfogóbban bemutatni az Mercedes E osztályt, mielőtt a most tesztelt változatra rátérnék. Kell-e, szükséges-e egy ikon bemutatása? Az osztály megnevezését 1993-ban vezette be a Mercedes-Benz, de az elődmodelleket már 1953-tól gyártották. Három emberöltő elteltével pedig ritka, hogy bárkinek be kellene részletesen mutatni a Mercedes történetének legsikeresebb modelljét.
A 2021-es modellévre megújult a Mercedes E- osztály (E Klasse). Az 5 éve piacon lévő modell, amely a világ minden autógyártó számára a mércét jelenti a kifinomult elegancia és stílus szempontjából, egy kicsikét még jobb lett, mint korábban. A vadonatúj hűtőrács belesimul a mostani modellsorba mintázatával, annak ellenére, hogy formája egyedi. Természetesen újak a hátsó lámpák is, valamint a lökhárítók, de megmaradt az a formavilág, vonalvezetés, amit ettől az osztálytól eddig is elvártunk. Mértékadó és gyönyörű, amely drágának tűnik és természetesen drága is.
Az Executive osztály belső terében, mint a mostani legújabb Mercedes-Benz járművek mindegyikében, a tökéletes egyensúlyt találjuk a modern technika és a kifinomult elegancia között. Egyetlen egy pontot sem tudok mondani, ahol ne tökéletes anyagminőséget találnánk. Ha választhatnék, akkor csökkenteném a középkonzol környéki zongoralakkozott felületek mennyiségét, de ezt is csak azért mondom, mert a környezet annyira elit, letisztult és kifinomult, hogy pár perc elteltével a saját ujjlenyomatom is zavar benne, ezért folyton azt éreztem, hogy törölgetni kell, mert a fényes felületen zavaró, ha a szép formákat megtörő nyomok láthatóak.
Kétségkívül az új műszerfal az ékköve a kormány mögötti térnek. A két hatalmas, egymás mellett elhelyezett képernyő annyira szemet gyönyörködtető, annyira éles és olyan igényesen kialakított, hogy ez valószínűleg nem lesz könnyen fokozható. Más márkák számára egyelőre elérhetetlen szint. Nem vagyok elfogult, de a temérdek vezetéstámogató, különleges kényelmi funkció olyan egyszerűséggel és logikával érhető el a menü rendszer segítségével, hogy ezt nincsen konkurencia, aki tökéletesebben tudná kínálni. Így a megoldás az lesz, mint száz meg száz egyéb eseten, hogy pár év elteltével szépen le fogják másolni. A Mercedes pedig valószínűleg nem fog megsértődni, hiszen megszokta, mert ez majdnem mindig így történik.
A műszerfal mögötti képernyőt a kormány bal oldaláról, a középső infotainement képernyőt pedig egész pontosan 4 különböző módon tudjuk vezérelni. A kormány jobb oldaláról, a könyöklő előtti egérpad szerű felületről, érintőképernyője segítségével, valamint hangvezérléssel is. A Hey-Mercedes kimondásával aktiválható a funkció, amely sajnos magyarul nem beszél, de remekül tudott alkalmazkodni az én vacak kiejtésemhez is, így nagyon jókat szórakoztam vele. Sajnos obszcén kérdésekre nem reagál, de vicceket is remekül mesél, azon kívül persze, hogy bármely funkciót működteti, ha szépen kérjük tőle.
Ha szeretjük a technológiát, a kütyüket, akkor egyszerűen imádni fogjuk ezt az autót, soha ki nem akarunk szállni belőle. Amennyiben ez a világ távol áll tőlünk, akkor pedig azzal tudok megnyugtatni mindenkit, hogy a megszokott, hagyományos módon is elérhető minden. Gombokkal, kézzel fogható kezelőkkel. Így nincs olyan embertípus, generáció, aki számára a Mercedes-Benz E osztály csalódást okozna.
A Mercedes mindig a maga útját járta, nem másol, hanem alkot. Éppen ezért el kell fogadni, hogy más autókhoz képest vannak olyan dolgok az E-ben, amit nem ott szoktunk meg, ahol van. Hagyományos módon jónéhány funkciót találunk az ajtókon. Az ülést formáját leképző alakzatok segítségével állítható be a 3 memóriafunkciós ülés. Szintén az ajtókon található a szokásos ablak, csomagtérnyitó és külső tükröket állító gombok mellett az ülésfűtés bekapcsoló gombja is.
Nem Mercihez szokott sofőrök számára megszokást igényel, hogy az ablaktörlő állítóját a baloldali bajuszkapcsolói végére száműzték. A jobb oldali kar az esetünkben 9 sebességes automataváltó fokozatkapcsolójának ad helyet. Számomra a második naptól kezdve ezeknek a különbségeknek a használata ösztönös volt, így azt mondom nem kell egyáltalán megijedni tőle.
Nem a kezelési funkció része, hanem az élményé, hogy a hifi rendszerhez tartozó hangszórók közül is egy-egy az ajtóra került. Ezt azért emelném ki, mert a tökéletes hangzást egészíti ki az a gyönyörű forma és az ahogy és amilyen módon kialakították ezt a részét az autónak.
Ha visszatekintünk, akkor az E osztály elválaszthatatlan részét jelenti a dízel erőforrás. De az idő változik, és egyre több környezettudatos ember szeretne elektromos vagy plug-in hybrid megoldást. A Mercedes az igények alapján egyszerre két választ is ad erre a kérdésre, így egyszerre jelentek meg az E300e és E300de változatok. Az utóbbi egy különlegesség, hiszen dízel motort találunk az elektromotor mellett, illetve az általánosabb, elfogadottabb most tesztelt változat esetén egy benzinmotor dolgozik a villany hajtással karöltve.
A számkód félrevezető lehet, hiszen nem a 3l V6 található a motorháztető alatt, hanem egy 2 literes 4 hengeres erőforrás, amelynek teljesítménye 211 lóerő. Ez egészül ki a 122 lóerős villanymotorral, amelyet egy 13,5kW-os akkumulátor táplál. A rendszer összteljesítménye 320 lóerő és 700Nm nyomaték, amely egy brutális érték. Nem csoda ezek után, hogy 5,8 mp-es gyorsulásra képes pár kilogramm híján a 2 tonnás masina.
A töltésről egy 7,2kW-os inverter gondoskodik, így akár 2 óra alatt is feltölthető a csomagtartóban elhelyezett akkumulátor. Az akkupack egyébként lépcsőt képez a csomagtérben, így jelentősen, 370 literre csökkenti a hagyományos változatokhoz képest a teret. Szükség esetén persze a hátsó ülések síkra hajthatóak, így bővíthető a kapacitás. Szintén igényes megoldás, hogy a kábeleknek külön fakk van kialakítva, így nem zavarják a napi használat során a csomagokat.
A fogyasztás egy plug-in esetében természetesen nagyban függ a használat módjától, attól, hogy mennyire gazdaságosan vezetünk és attól, hogy mennyire ügyelünk arra, hogy fel legyen töltve az akkumulátor. Az E300e-vel 55 kilométert tudunk tisztán elektromosan utazni, amennyiben maximálisra töltjük és odafigyelünk a lábunkra. Számos vezetési funkció közül választhatunk, amely támogatja a leghatékonyabb felhasználást. Ezek közül a legizgalmasabb a Battery Level üzemmód, amely segítségével megtartja azt a töltöttséget az autó, amelyikkel indultunk és kizárólag a benzinmotort használja a rendszer. Ez azért hasznos, mert például autópályán ki tudjuk iktatni az elektromos fogyasztást és azt tartalékolhatjuk kizárólag a városi használatra.
Természetesen van tiszta elektromos üzemmód, Eco, és Sport üzemmód is az általános Comfort mellett. Tiszta benzines hajtással autópályán 8,3 litert, országúton 7,2litert fogyasztott az autó. A teljes teszt ideje alatt 3,8l -rel közlekedtünk. Városban természetesen 1 liter sem kellett.
A Mercedes komfortjáról külön regényt lehetne írni. Ahogyan kanyarodik, ahogyan kihasználja a 4Matic négy kerék meghajtást, illetve a légrugózás segítségével parádés érzést kapunk. Mondanom sem kell, hogy a fejtér, lábtér a hátsó utasoknak is tökéletes kényelmet biztosít bármilyen hosszú útra is indulunk az autóval.
A megszerzett tapasztalatból, amit a Mercedes Benz E300e adott tudhatjuk egészen biztosan, hogy a jó és tökéletes is tovább fokozható. A megújult E osztály pedig ennek segítségével megerősítette a helyzetét és továbbra is etalon maradt.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!