Leonparádé – Seat Leon kombi 1.5 TSI DSG mHEV
A Seat sok évnyi mélyrepülés után újra a fény felé tör és igyekszik visszaszerezni azt a pozícióját, amelyet sok éven keresztül birtokolt és ami eredendően az övé. A sportos márka, amely megjelenésében, dinamizmusában más, mint a VW konszern többi tagja. Elérhető árával inkább a tömegek felé nyit, de azokat érinti meg, akiknek többet jelent az autózás, mint csupán annyit, hogy A pontból B-be jussanak.
- Márka
- Seat
- Típus
- Leon IV Sportstourer 1.5 eTSI
- Hengerűrtartalom
- 1498cm³
- Teljesítmény
- 150 LE / 110 Kw
- Teljesítmény / súlyarány
- 0.112 LE/kg - 112 LE/1t
- Üzemanyag
- Benzin
- Saját tömeg
- 1336 kg
- Szállítható személyek száma
- 5
Komoly fejtörést jelenthet a Volkswagen tervezőknek, hogy egy új generáció bemutatásánál miként hangsúlyozzák ki a különbségeket és célozzanak meg más és más vásárlói réteget, amikor egyszerre jelenik meg az új Golf, Octavia és a Leon. Előbbi kettő már járt nálunk és igazán kíváncsian vártuk az addig csak képeken, sajtóbemutatón látott új Seat Leont.
Azt már előre meg tudtuk állapítani, hogy a három típus közül a Leon feneke vitathatatlanul a legszebb. Ez utóbbi igazán fontos, de csak ez kevés lenne a teljes boldogsághoz. A Seat ráadásul sok éven keresztül volt száműzött márka a konszern életében, köszönhetően a kevésbé sikeres dizájnnak, amely a kétezres évek elején volt kapható. De láthatóan ezt a korszakot végleg le lehet zárni.
Természetesen a modellpalettában megtalálható minden méretű crossover, de nevezzenek maradinak, számomra a hagyományos autók dobogtatják meg jobban a szívemet, így az új Leonra különösképpen vártam. Annak külön örülök, hogy elsőre a kombi változatot tesztelhettük, mert a maradiságomon kívül praktikus is vagyok és a nagy csomagtér mindig jó pont tud lenni.
A Seat Leon fenekéről, mármint, hogy roppant mód csinos, már beszéltem. A fénycsík, amely egybehúzza a hátsó két lámpát, teljesen különlegessé teszi. Ugyanazt az ívet láthatjuk a hátsó féklámpáknál, mint az első lámpák LED-es nappali fénycsíkja esetében. Szimmetrikus és tökéletes. Nem tudom, hogy ki, hogy van vele, de a magam részéről imádom a visszaköszönő formákat, na a lámpatestek például pont ilyenek a Leonban.
A 4,62 méter hosszú kombi ívei rendkívül szépre sikerültek. Ha valakinek rossz érzése szokott lenni a kombitól, mondván, hogy bumszli, akkor nézze meg a Leont. Ez a gondolat azonnal el fog múlni. Az oldalsó elemen végig húzódó ív teljesen kecsessé varázsolja a formáját. A csomagtér mérete pedig alapból 620 literes, mely a hátsó ülések lehajtásával akár 1600 literig bővíthető és külön előny, hogy teljesen sík felületet kapunk.
A Desire piros fényezés pedig valóban vágykeltő. Most már nem csak a Mazda esetében gondolom, hogy egyedül ők tudnak szép piros színt keverni.
Az igazi fénykavalkád az első ülésen ülőket kápráztatja el. A két ajtót a szélvédő ívén folytatódó és azokat összekötő színes fénysáv világítja meg. Természetesen ennek színét saját magunk is konfigurálhatjuk és a vezetési stílusnak megfelelően külön-külön hangulatban is megjeleníthetjük. Külön egyediség, hogy a holttérfigyelő rendszer ugyanezen sávban mutatja az esetleges veszélyt. Így a beállított szín egy nagyjából 10 centiméteres szakaszon az ajtó és a műszerfal találkozásánál ilyen esetben sárga színnel kezd el jelezni. A teljes parádénak praktikum szempontjából vajmi kevés értelme van, de láthatóan az autógyártók a színes LED technikát és a színváltás lehetőségét nagyon izgalmas vevőcsalogató mutatványnak tartják.
A digitális megjelenítés szintén a Leon sajátja. Ennek az új irányzatnak úgy vélem legalább annyi előnye van, mint hátránya, de ahogy mondtam én konzervatív vagyok. Ilyen formán számomra néhány funkció esetében hiányoznak a tekerhető gombok és nem örülök annak, hogy simogatni, tapogatni kell egy kijelzőt, vagy egy vékonyka csíkon kell húzogatni az ujjam. Ilyen pontok a hangerő szabályzó, a klíma vezérlő, de a Leonban még a lámpa felkapcsolása is érintőgomb segítségével lehetséges. Nem mondom, hogy rossz, inkább azt, hogy más. A más dolgokat pedig akkor könnyebb elfogadni, ha többletfunkciót, nagyobb hozzáadott értéket adnak. Jelen esetben ez számomra nem látható.
A másik pont, ahol a Leonnal szemben kritikai megjegyzésem lehet, az a középkonzolon elhelyezett kijelző. Sem a mérete, sem a minősége nem kifogásolható, ugyanis gyönyörű, kristálytiszta és hatalmas. A probléma a menü rendszerrel van. Korábban mindig úgy kezdtem egy VW, Skoda, Audi vagy éppen Seat tesztet, hogy a menü rendszer pofon egyszerű és nem tudok elképzelni olyan embert a földön, aki ne tudná azt készség szinten használni 13 másodpercen belül (egyes mérések szerint 12mp.). Hát jelentem, ez a korszak ugyanúgy lezárult, mint a csúnya, emberi szem által befogadásra képtelen Seat formák korszaka. A Seatok szépek lettek, a menü rendszer pedig jelentős, hosszabb idejű megszokást igényel. A szerencse, hogy egy átlagos ember nem néhány napra vesz autót – ellentétben az autós újságírói gyakorlattal – így pár nap, vagy esetleg hét után ez a probléma már nem probléma. De az mindenképpen bizonyos, hogy nehezebb rajta kiigazodni, mint korábban. Ennek persze az is oka lehet, hogy ezernyi funkció, beállítás került a kijelzőre, így nem annyira könnyű ezt elrendezni (azért van olyan márka, akinek ez egy parányit jobban összejött).
Egy szó, mint száz, elképesztő lehetőség és funkcionalitás lakozik a Leonban. A kormány mögött is teljesen digitális a műszerfal. Szintén meseszép felbontással és személyre szabhatósággal rendelkezik.
A meghajtásért egy 1.5 TSI mild-hybrid rendszer gondoskodik. Amikor elkezdtem ilyen ún. lágy hibrideket vezetni, kicsit idegenkedtem tőlük és inkább szemfényvesztésnek tartottam. Tévedtem, mert rengeteg előnye van annak, ha egy 48V-os akkumulátor támogatja a mozgást. Ugyan tisztán elektromosan nem tud közlekedni tőle az autó, de induláskor segíti az autót, a start-stop rendszer is észrevétlen indul el általa és még a fogyasztásra, környezetvédelmi szabályok elérésére is jótékony hatással van. Az ezerötszáz köbcentis motor átlagfogyasztása 7,1 liter volt vegyes használat mellett. Ezt az is segítette, hogy intelligens módon két henger kikapcsol, amikor nincsen rájuk szükség. Az új Leon nem egy versenyautó ezzel a motorral, de nagyon kellemes és tökéletesen elegendő napi használat esetén. Az üzemmód állítás – azonkívül, hogy a hangulatfényt képes módosítani – érzékelhető módon váltja az autó dinamikáját, sportos, normál vagy éppen eco között.
A motorhoz egy hétfokozatú DSG automata váltó kapcsolódik. Ennek kezelője egészen picike lett, hasonlóan a márkatársakéhoz, ezáltal jókora tér felszabadult a vezető körül. Kifejezetten menőn is néz ki.
A Seat Leon valóban új színt és egyediséget tartogat az azonos platformon futó autókhoz képest és azokhoz a hagyományokhoz nyúlik vissza nagyon modern köntösben, amitől a márka annak idején rendkívül sikeres tudott lenni. A számok bizonyítják, hogy a Seat jó lendületben van, ezt a Leon egészen biztosan segíteni fogja.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!