A kínai újév – MG ZS 1.5 Comfort+
Hamarosan be fog köszönteni a kínai újév, január 22-e. A nyúl évébe lépünk át ezen a napon. Mivel közel 2 milliárd ember számára ez az egyik legfontosabb fordulópont az évben, nem mehetünk el mellette csukott szemmel. Hogy miként kapcsolódik ez a nap az MG ZS-hez?
A nyúl a kínaiak szerint békés, nyugodt és csendes. De, ami talán ennél is fontosabb tulajdonsága, hogy vigyáz a pénzére és ez alapján hoz okos döntéseket. Úgy tartják, hogy a nyúl évének legfontosabb mondása, hogy dolgozz okosabban és ne keményebben.
Azt hiszem, hogy az MG ZS Comfort+ modellnek, amely egy 1,5 literes szívó benzines motorral és manuális 5 fokozatú váltóval felszerelt változat, nem is írhatná le pontosabban a tulajdonságait, mint a nyúl évére adott várakozás. Aki MG ZS-t választ, az egyértelműen egy racionális, megfontolt döntést hoz. Ahogyan Markó Zoltán a magyarországi MG márkaigazgatója az első sajtótájékoztatón mondta: „Az MG ZS azoknak lesz fontos modell, akiknek számít a zsé”. És bizony nagyon igaza volt, mert a 2023-as év további áremelkedéseket fog hozni és egyre kevesebb modell lesz, amely az átlagember számára elérhető. Nagyon nehéz lesz okos döntéseket hozni.
Amikor autókat tesztelek mindig igyekszem az árról csak, mint egy szempontról a sok közül említést tenni. Fontosabb ugyanis valahol az ár/érték arány, annak pozícionálása, hogy hová akarunk, hová lehet tartozni az adott modellel. Ezek az ideák viszont önmagukban nem érnek semmit, ha olyan listaárakkal találkozunk, amelyek már nem kifizethetők. Ilyen szempontból pedig szűkül a kínálat és alig-alig találni 7-8 millió alatt új autót. A legtöbb ilyen modell pedig annyi kompromisszummal jár a gyenge felszereltség, nem komfortos kialakítás miatt, hogy inkább büntetés azt választani, mint az új autó megvásárlásával járó jó érzést.
És ekkor, ezekben az időkben lépett be a magyar piacra az MG. Szerintem a lehető legjobbkor. Az időzítés tényleg ideális, és nem csak az árszint miatt. 2023-ban mást jelent az a kifejezés, hogy kínai, mint 15-20 évvel ezelőtt. És a jelentés mögött valós tartalom és komoly minőségi fejlődés van. 20 évvel ezelőtt a kínai az olcsó, bóvli szinonimája volt. A mai napon pedig számos helyzetben egy jó, magas minőségi standarddal bíró termék. Gondoljunk csak a mobiltelefonok világára, ahol a Huawei vagy éppen a Xiaomi márkák jelentős piacot birtokolnak. Teszik ezt azért, mert nem kifogásolható egyetlen ponton sem a minőségük (sőt) és lényegesen olcsóbbak, mint a koreai vagy éppen európai versenytársuk.
Nem korrekt kimondani, de meglátásom szerint a Kia, Hyundai márkák hallatlan sikere és annak elfogadtatása, hogy nem csak Európa, Japán vagy éppen az USA képes jó autót gyártani, nagyban hozzásegíti a kínai márkákat ahhoz, hogy higgyünk bennük. Az MG pedig egy különösen jó példa arra, hogy más kínai márkák is osztozzanak abban a sikerben, amit például a Huawei már méltán kiérdemelt.
A hazai bemutatást követően, (sőt picit még hamarabb is) járt már nálunk az MG ZS, méghozzá az egyliteres turbómotoros változatban. Ennek tesztje itt olvasható. Így formai szempontból meglepetést nem okozott a mostani tesztautó. Mégis fontosnak éreztem, hogy elkérjük ezt az autót az importőrtől. Egyrészről azért, mert elfogadható, jól felszerelt és divatos autó (tehát SUV) 7 millió forintos árszinten gyakorlatilag nincsen más a kategóriában. A Suzuki Vitara 7,4 milliós kedvezményes árról indul, de az MG ZS Comfort+ felszereltsége többet kínál ennél a modellnél. Azt mondanám, hogy 8 milliós árnál találunk Vitarát, ami azt a szintet adja, mint ez az MG. Persze nehéz az összevetés, hiszen például teljesen digitális műszerfal nincsen a Suzukiban.
A másik ok pedig a meghajtás volt, hiszen az 1,5 literes szívó benzines motor egy rendkívül megbízható és örök élet plusz egy napig működő erőforrás tud lenni. Nem „divatos” mostanában, hiszen a károsanyag kibocsájtása nem ideális a mostani EU szabályozás alapján, de az MG mégis képes ezzel forgalmazni az autót. Ellentétben például az imént példaként említett Suzukival, aki a Suzuki Jimny személyautóként való forgalmazását pont azért szüntette meg, mert az kizárólag egy 1,5 szívó benzines motorral készül (*Persze egy pofon a jogszabályoknak, hogy két üléssel kevesebbel, mint tgk. Ugyanaz a kocsi már belefér az EU bürokráciába…hahaha).
Az MG egyébként azért tudja ezt mindenféle jogszabályi játék nélkül forgalmazni, mert az elektromos verzió, amelyet már számos európai országban sikerrel forgalmaznak – hazánkban is áprilistól – olyan mértékben javítja a flotta/márka átlagot, hogy belefér ez a kis többlet CO2 itthon. Ez pedig, elhiheti mindenki, hogy inkább nagyon jó, mint egy picikét is rossz. Nagyon jól viszi az autót és vélhetően szerviz problémáktól mentes társa lesz a ZS-nek. A váltó jó társa a motornak, nem hiányzott a hatodik sebességfokozat, bár, ha lenne, biztos kisebb fogyasztása lenne a ZS-nek, amely nekünk 8 liter körül alakult vegyes használat mellett. Ahogyan a nyúl évére igaz, nyugodt, biztos vezetést kínál. Sajnálatos, hogy automata váltó ehhez a motorhoz nem rendelhető, csak a modernebb, egy literes turbós erőforráshoz. Ugyanez a kijelentés igaz a felszereltségre is, így, ha valaki igényli a 3600-os kamerarendszert, vagy a fűthető üléseket, akkor azt gyári kivitelben nem tudja megkapni. Utóbbit pont ezért utólag be is szerelték, amely a hűvös időkben egy kellemes kiegészítő.
Ahogyan korábban írtam, kifejezetten jól felszerelt az MG és az átlag napi használathoz nincsen szükség többre. Külső megjelenésében, belső komfortjában remek családi autó. Sőt, pont az ára miatt egyre érdekesebb lesz céges autóflottáknál is. Nem tartom véletlennek, hogy pár hónappal a hazai bevezetést követően a legnagyobb flottakezelők már letették a voksukat az MG márka mellett.
Hogy mit fog hozni valójában a kínai új év azt nem lehet tudni, de a nyúl éve pozitív kilátásokkal kecsegtet. A siker, amelyet az MG elért a forgalmazás első 3 hónapjában – 400-nál is több eladott gépkocsi – várhatóan folytatódni fog az első teljes évben. Kívánok mindenkinek Boldog Kínai Új Évet!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!