Már nagyon vártam – Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG
Tudom, hogy ez hiba, de nem könnyű számomra az Octavia RS-ről elfogultság nélkül beszámolni. Valamivel több mint két évet jártam egy előző szériás – még ráncfelvarrás előtti –, tehát nem osztott lámpás RS-sel. Annak ellenére, hogy kezdetben kétkedéssel fogadtam és nem voltam benne biztos, hogy a szívemhez fog nőni, szerencsére ez teljesen másképpen alakult. Imádtam a vezetési élményét, a praktikumát, helykínálatát és a tömegautók közötti különleges státuszát. Az RS az átlagember Ferrarija, az elérhető áru többfunkciós sportautó, ahol anya nem köt bele a nagy lóerőbe és nem mondja azt, hogy fölösleges, mert minden komfort benne van, amit ő is elvár. A férfiembernek pedig egyetlen pillanatig sem kell szégyenkeznie benne, bármilyen társaságba is érkezik meg vele.
Nehéz lehet megértenie mindezt azoknak, akik nem kaptak ízelítőt az RS Octavia életérzésből. Valahol ez hasonló zárt kör, mint az Alfások, motorosok köre. Könnyű bejutni, hiszen csak venni kell egyet, de otthagyni sokkal nehezebb, mert egy apró darabja marad ott a szívünknek. Hogy ennek egy apró szösszenetét elmondjam, arra jó példa, hogy bármilyen, akár drágább autóm is volt korábban, soha annyi pozitív visszajelzést nem kaptam róluk, mint a zöld RS-ről. Szinte tökéletes autó volt a maga nemében és ár/érték arányban nem is tudok jobbat elképzelni. Az új RS hírére kezdtem árulni, félve attól, hogy nagyon sokat fogok bukni rajta, ha a még jobb, még újabb változat utcára kerül. A mai napon nem vagyok annyira biztos abban, hogy ez így történne.
A korábbi generációhoz képest egy környezetbarát változattal bővült az RS Octavia kínálata. A korábbi kizárólag elsőkerék hajtással rendelhető benzines és az opcióként négykerék meghajtással is rendelhető dízel változat megmaradt és ezt egészíti ki a plug-in hybrid meghajtás. Bízom benne, hogy a mostani tesztünket hamarosan ez a módozat is követni fogja. Első RS tesztünk a benzines, nagyon jól felszerelt DSG automata váltóval rendelkező 5 ajtósról szól.
Külső és belső dizájn tekintetében gyakorlatilag nincsen olyan pontja, ahol ne fejlődött volna az elődhöz képest. A Skoda meglátásom szerint ezzel a változattal, modellel maxolta ki végleg a márkaépítéssel kapcsolatos folyamatot. Persze itt már nüansznyiak a különbségek, hiszen a Superb-be vagy a Kodiaq-ba sem lehet belekötni, de ha az adott kategóriát nézzük, akkor kizárólag már nagyítóval lehet különbségeket felfedezni a mostani Octavia RS vagy egy presztízs autó között. Természetesen nem azt mondom, hogy nincsen különbség, de ha nem arról szól az élete valakinek, mint az autósújságíróé, hogy egyik autóból ül át hetente akár többször is a másikba, akkor a belső kezelő gombok minőségi különbsége soha nem fog feltűnni, ami persze jelen van, ha egy Golf vagy éppen Passat azonos funkciójú gombjait vizsgálhatjuk.
Ez utóbbi egyébként rossz példa, hiszen VW csoportnál manapság az egyik minőségi védjegy, ha nincsen gomb. Így a Skodában hála az Isten még maradt egy pár. A konszern magasabb presztízzsel bíró márkái esetében pedig alig. És ha már itt tartunk, hogy gomb, akkor a Skoda Octaviaban – és itt nem csak az RS-re érvényes kritika - a hangerőszabályozó gomb eltüntetése meglehetősen komoly hiba volt. Semmit sem ad hozzá, hogy egy csúszka felületen lehet tapizni a középkonzolt, cserébe viszont sokkal kényelmetlenebb. Persze ott van a kormányon is ugyanerre a lehetőség, de ettől ez a mostani megoldás még nem jó.
A 4,7 méter hosszúságú ötajtós karosszéria rendkívül mutatósra sikerült. A szűk ívű LED-es lámpák, a lakkozott fekete hűtőrács, az éles törésekkel kialakított egyedi első és hátsó lökhárító, valamint a hatalmas 19” -es kerekek sportosak és elegánsak egyben. Megmaradt a Skoda RS arculat egy új, modernebb formában. A nagy 2,68 méteres tengelytáv szintén változatlan, így a belső térkínálat ugyanaz, mint amit az előző változatban is szerettünk. Egy kategóriával nagyobb belső tér, mind az elől, mind a hátul ülök számára, kompromisszumok nélkül. Sikerült a csomagtartó méretét még tovább növelni, így már 600 liter alaphelyzetben, amely továbbra is 1,5 köbméterig bővíthető az ülések lehajtásával. Ez szinte kisteherautó méret. Döbbenetes egy kompakt méretű autó esetében, aminek praktikumát a magasra nyíló ötödik ajtó tovább növeli.
Akinek problémája volt azzal, hogy bizonyos helyeken az előző Octavia RS-ben kemény műanyagokat talál, az megnyugodhat. Ahova nem puha műanyag vagy gumírozott felület került, az szépen varrott alcanatara bevonatot kapott. A bőrözött felületek minőségiek, a memóriás ülések szépek, sportosak és nem utolsó sorban igazán kényelmesek.
A kormány mögötti teljesen digitális műszerfal azonos funkciókkal bír, mint bármelyik konszern társnál. A különbség annyi, hogy valamivel egyszerűbb a grafikai megjelenítés. Egyáltalán nem csúnya, nem kell megijedni, egyszerűen csak kevesebb színből válaszhatunk. Minimális különbség, valószínűleg ez is egy olyan probléma, amit akkor veszünk észre, ha az Octavia után Golfot vagy éppen egy Seatot vezetünk. Tehát nem releváns.
Ennél komolyabb gond van a középső infotainement képernyőn tapasztaltakkal. Ez szintén nem kizárólag az RS sajátja, hanem általános Octavia probléma. Az új rendszer szöges ellentéte a korábbi Skoda menü rendszer kezelhetőségének. Ameddig etalonnak számító, logikus és gyors volt, addig mostanra sikerült minden egyes jelzőt ellentétesre változtatni. A felület maga éles, jól felbontású, de sajnos a kezelhetősége túlságosan bonyolult. Amikor a telefon kitükrözésre került, akkor többször előfordult, hogy az egész rendszer lefagyott. Jobban szerettem az előző verzió menüjét.
Az Octavia RS a teljesítményről szól, így erről a témáról érdemes igazán beszélni. Többfajta vezetési módozat közül választhatunk. Induláskor Normál üzemmódban van a jármű. Van természetesen ECO változat, de az igazi izgalom a Sport beállítással érhető el.
Valószínűleg a 2 literes négyhengeres turbónak nincsen alapban sok hangja, így a hangszórón keresztül erősítettek rá, hogy sportos hangzást kapjunk. Azt kell, hogy mondjam, hogy kicsit ezt a hang generátor részt túltolta a gyártó. Egy bizonyos pontig, hangtartományig a kamu motorhang nem szokott feltűnni, de az új RS esetében ez már olyan mértékben lett felerősítve, hogy túlságosan kilóg a lóláb. Kár volt és szomorúnak tartom, hogy ezt a beállítást nem lehet módosítani, mert valójában nincsen rá szükség.
A 240 lóerővel és 370Nm nyomatékkal rendelkező Octavia úgy megy, mint az állat. Elképesztő jó vele gyorsulni. A gyári adat szerint 6,7 másodperces gyorsulásra képes. Megkockáztatom, hogy ki lehet belőle hozni többet. Az érzés mindenképpen fenomenális. A belső térben pedig nagyon kevéssé érezni a sebességet. Könnyedén el lehet jutni az autópályás gyorshajtás fizetési küszöbére mindenfajta megerőltetés nélkül. Az élmény, a motorikus tudás megmaradt és ez nagyon-nagyon jó.
Az RS fogyasztása egészen változó. A gyári városi fogyasztás 9 liternél van meghatározva. Tesztünk alapján ez tartható. Manapság a rengeteg dugó miatt picivel volt magasabb 9,2-9,3 körül mértük. Az autópályás fogyasztás esetében, amely hivatalosan 6,5 liter, mi nem voltunk ilyen ügyesek. Bár biztos valamivel gyorsabbak és intenzívebbek voltunk, mint a laborkörülmény. Tapasztalatunk alapján 7,2-7,5 közötti fogyasztással lehet itt számolni. Vegyes használatban 8,6 literrel végzett nálunk az Octavia RS.
Az érzések némiképpen vegyesek, mint végső összefoglaló. Az Octavia RS nagyon szép, nagyon jó minőségű autó lett. Prémiumba hajlik már, amit a Skoda a modellel bemutat. Mindezt úgy, hogy megmaradt a Skoda életérzés és a sok okos ötlet, ami a napi használatot kényelmesebbé, könnyedebbé teszi. A technika benne van, de néhány ponton, lásd infotainement, ez nem sikerült a legjobbra. A vezetési élménye kiváló, de a mű hang engem inkább zavart, mint javította volna az érzést. A sok újdonság, a tesztautónk rengeteg extra tartozéka és a prémium érzés természetesen nincsen ingyen. Listaáron 17 millió forint felett kérnek az autóért. Ez viszont már egyáltalán nem kevés, még akkor sem, ha tudjuk, hogy komoly kedvezmények kaphatóak a Skodánál. Így az olló sokkal jobban szétnyílik és ez az árkategória már meglehetősen sok, hasonló képességű modellt rejteget. Így az állítás, hogy az RS egy elérhető árú családi sportkocsi, már nem teljesen igaz.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!