Mátrix fényszórók a DS3 Crossbackben
Ez a technológiai fejlesztés igazi előnyt jelent a biztonság és a kényelem szempontjából a vezető és a többi közlekedő számára.
A DS 3 CROSSBACK avantgárd formatervezésének kulcsfontosságú elemei közé tartozó DS MATRIX LED VISION fényszórók élvonalbeli technológiát kínálnak. A két különálló részből álló fényszórók – melyekben három LED modul biztosítja a tompított fény funkciót és egy MATRIX BEAM modul a távolsági fény funkciót – jelentősen hozzájárulnak a DS 3 CROSSBACK orr-részének határozott stílusához.
A DS WINGS hűtőrács két oldalán elhelyezkedő MATRIX BEAM modul tizenöt önálló világító szegmensre van osztva.
Ezek a szegmensek a szélvédő felső részén elhelyezett kamera által érzékelt közlekedési feltételektől függően folyamatosan ki-bekapcsolnak. A fénynyaláb automatikusan igazodik az aktuális vezetési körülményekhez, hogy optimális világítást biztosítson. Így, városon kívül folyamatosan bekapcsolt távolsági fényszórókkal haladhat, anélkül, hogy elvakítaná a többi vezetőt.
Mit írnak elő a KRESZ-szabályok?
A Magyarországon hatályban lévő KRESZ-szabáyok előírják, hogy a tompított fényszóró – anélkül, hogy a szembejövő jármű vezetőjét vakítaná – sötétben és tiszta időben legalább 40 méter távolságot kell, hogy megvilágítson. A távolsági fényszóró (sötétben és tiszta időben) legalább 100 méter távolságot kell, hogy megvilágítson, azonban a szabályok előírják a tompított fényszóróra való visszaváltást, hogy ne vakítsa el a többi közlekedőt, amikor az ellenkező irányból érkező járművel találkozik, és ha közelről követ egy másik járművet. A távolsági fény tompított fényre váltását kellő időben kell megtenni, hogy ne zavarja a többi közlekedőt.
Éjszaka, a halálos balesetek kockázata hétszer nagyobb
Az éjszakai balesetek az évente regisztrált esetek jelentős részét teszik ki. 2018-ban az éjszakai halálos balesetek aránya Franciaországban megközelítette a 42%-ot, annak ellenére, hogy ilyenkor jóval kevesebben közlekednek az utakon.
Mintha fényes nappal vezetne, anélkül, hogy elvakítaná a többi közlekedőt
Egy „lakott terület vége” tábla rajzolódik ki a lámpaoszlop sor végén. Mögötte a sötét éjszaka. A DS 3 CROSSBACK szélvédőjének felső részén elhelyezett kamera a fény hiányát érzékeli. Az információ eljut a DS MATRIX LED VISION fényszórókhoz. A tompított fény funkciót biztosító három LED modul mellett a MATRIX BEAM modul is működésbe lép.
Belülről kifelé haladva tizenöt világító szegmens gyullad ki egymás után, hogy a fényszóró távolsági fényre váltson. A futófény „wow” hatást vált ki. Az út és az útpadka tökéletes megvilágítást kap. A vezetés biztonságosabb, a vezető figyelme élénk.
A távolban feltűnnek az első fények. Egy másik gépkocsi közeledik. A kamera érzékeli a gépkocsit és követi annak mozgását.
A MATRIX BEAM modul szemből érkező gépkocsi környékét bevilágító szegmensei azonnal kialszanak, hogy egy megvilágítatlan területet hozzanak létre, amíg a két gépkocsi elhalad egymás mellett. Kétoldalt a világítás erőssége nem változik. A DS MATRIX LED VISION rendszer mindkét közlekedési irányban képes érzékelni a többi gépkocsit, és a tizenöt világító szegmenssel oly módon tudja szabályozni a világítást, hogy távolsági fényszóróval lehessen közlekedni a többi vezető elvakítása nélkül.
Étienne Menant, a DS 3 CROSSBACK termék- és projektmenedzsere a következőket nyilatkozta: „A világító szegmensek különálló, dinamikus vezérlése lehetővé teszi, hogy a fénynyaláb tökéletesen igazodjon a DS 3 CROSSBACK mozgási pályájához, és a kibocsátott fényerő is alkalmazkodjon az aktuális közlekedési helyzethez. Lakott területre való be-és kihajtáskor a szegmensek folyamatosan ki-, illetve bekapcsolnak, hogy tompított fényre váltsanak, vagy hogy visszaálljanak távolsági fényre.”
A DS MATRIX LED VISION működtetése
Hogyan lehet aktiválni a MATRIX BEAM modult? Állítsa a fényszóróvezérlő gyűrűt automata állásba! A modul folyamatos be- és kikapcsolásához használja az érintőképernyő „Vezetés” menüjét! Vészhelyzetben, egy fénykürtjel adásával lehet egyetlen mozdulattal kikapcsolni és újra bekapcsolni a funkciót.
Tudnivalók: a MATRIX BEAM modul első aktiválásának 40 km/h feletti sebességnél kell történnie. 25 km/h alatt a funkció kikapcsol. Nagyon rossz látási viszonyok esetén (erős havazás, heves esőzés, vastag köd) ajánlatos kikapcsolni a funkciót.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!